Day One

I går gjennomførte jeg første økten på det nye WebCoaching-programmet fra Yngvild. Programmet er variert, og veldig anderledes. Oppsettet er avansert, men genialt, og det føles så utrolig riktig for meg. Jeg surret litt rundt da jeg måtte bruke litt tid på å forstå noen av tegnene og begrepene. Når belastning er oppgitt i med ulike tegn, tall og prosenter så måtte jeg tenke meg litt om før det gav mening for meg. Jeg kjørte også en del Myo-reps, og også dette måtte jeg sette meg litt inn i på nytt. Jeg vet hva det går ut på, men ikke kjørt det noe særlig selv, og alt man ikke har testet selv er litt utfordrende i starten. Økten endte dermed opp med å vare i nesten halvannen time. Jeg tenker at når programmet sitter litt bedre, og jeg har full kontroll på rep,set og belastning så kjører jeg gjennom på under en time. Jeg liker effektive økter, som ikke tar for lang tid. 


Foto:Mats Grimseth

Dagens økt så slik ut: 

  • Knebøy – et tungt sett med få rep, droppe 5%, og øke reps. 
  • Pullups – uten strikk/assistanse. 
  • Skulderpress – relativt få rep, tunge vekter
  • Splittbøy med fremre ben elevert – høyrep
  • Omvendt roing – høyrep 
  • Hipthrust – Myo reps

 

Programmet inneholder noen komplekser også, men de skal jeg lage et eget innlegg på, med bilder av hver øvelse. Deler dette med dere i løpet av uken. Jeg har så treningsverk i rumpa i dag at jeg har problemer med å bevege meg. Det er lenge siden jeg har kjent på slik stølhet, men jeg ønsker den hjertelig velkommen. Fy søren så gøy det er med nytt program, og ny motivasjon. Jeg gleder meg til fortsettelsen 

 

Smiiiil Maren


Lørdagsmorgen

God morgen dere, selv om det for meg snart føles som ettermiddag. Jeg har nemlig vært oppe i en god del timer allerede. I skrivende stund sitter jeg å koser meg med en typisk Maren-skål mens jeg skumleser gjennom sykepleiepensum. Denne skålen kjenner de fleste av mine lesere til nå, men en god ting kan ikke gjentas for ofte. Min favoritt-skål inneholder eple og bananbiter i bunn, cottage cheese, yoplait 0,0% yogurt, bringebær, og blåbær, toppet med salt nøttemiks. Mmmmm. 

Den følelsen når du står opp før vennene dine har lagt seg, da forstår du at du er midt i eksamensbobla. Ja for slik var det i dag. Jeg sjekket telefonen i dag morges, og da tikket det inn en melding om jeg virkelig skulle stå opp nå, for personen som sendte meldingen hadde nemlig enda ikke lagt seg enda etter en bytur. Sånn er mitt liv nå. Latterlig tidlig opp, latterlig mye kaffe og latterlig mange timer lesing hver eneste dag. Nå skal jeg forsøke å ikke klage mer over ekamen, men jeg må bare si – fy søren som jeg gleder meg til det her er over. En ting er at det er hinsides mye pensum, men en ting som nesten er enda verre er at når man leser sykdomslære så føler man jo absolutt alle sykdommene på kroppen. Jeg har følt at både det ene og det andre er galt med meg, og jeg har bestillt legetime til dagen etter eksamen bare for å ta en liten total sjekk av helsetilstanden. Jeg må jo bare le, for akkurat dette ble jeg advart mot av andre studenter, så det er visst veldig vanlig at man tror man har symptomer på en hel haug av sykdommer. 

Nå skal jeg lese litt til før jeg skal ha meg en tur på trening. Jeg tror nok at deres helgeplaner er litt mer spennende enn mine. Så la meg få lov å leve litt gjennom dere, og del deres helgeplaner med meg i kommentarfeltet. 

Hva er planene for helgen? 

 

Smiiiiil Maren


Trening i eksamensperioden

Jeg har fått endel spørsmål fra dere hvordan jeg løser det med treningen i en stressende og hektisk eksamensperiode. Jeg skal ærlig innrømme at eksamenslesingen krever enormt mye tid, og ikke minst energi. Samtidig vet jeg jo at trening gir egergi og overskudd, så jeg har derfor valgt å prioritere å trene gjennom hele leseperioden. Nå skal det sies at treningen blir overhode ikke den samme som vanlig. Denne uken for eksempel har jeg kun hatt en styrkeøkt. Det er fordi jeg har prioritert kondisjonstrening og frisk luft.

Jeg har løst det slik at jeg står veldig tidlig opp, leser et par timer, mens jeg koser meg med kaffe og frokost. Så tar jeg meg en joggetur eller gåtur ute i naturen på en times tid, før det er hjem igjen til en god varm dusj, lunsj og tilbake til bøkene. Så leser jeg frem til sen ettermiddag, også tar jeg kvelden helt fri hvor jeg gjør noe helt annet. For min del blir det da ofte å jobbe med bloggen, maile samarbeidspartnere, redigere bilder, jobbe med regnskap/faktura og slike ting rundt bloggen. Slik har jeg løst eksamenshverdagen, og det funker helt greit. Selvfølgelig skulle jeg gjerne kjørt på med tunge styrkeøkter og trent like bra som ellers men det handler faktisk om at ulike ting prioriteres i ulike perioder. Denne eksamensperioden varer totalt  i ca 4 uker, og da velger jeg å fokusere på lesingen, og sette treningen litt i andre rekke. Jeg tror likevel det er utrolig viktig å bevege seg og være aktiv innimellom all lesingen. Det å sitte helt stille å lese i 10-12 timer føles hvertfall ikke greit for min del. Vi er alle ulike, og noen av mine medstudenter har sine beste styrkeøkter nå i eksamensperioden, fordi de samler opp så mye energi mens de sitter stille å leser. Jeg for min del har som sagt prioritert frisk luft og kondisjonstrening, da hode mitt trenger avkobling og jeg har et stort behov for å øke pulsen, svette og øke blodsirkulajsonen i kroppen. 


2xu tights, genser og vest. Alt fra Runwild.no (sponsede produkter)

Som jeg fortalte dere tidligere i uken, så skal i gang med nytt treningsopplegget så snart eksamen er over. Jeg gleder meg så vilt mye! Jeg kan med sikkerhet si at denne julen blir nok en av de mest aktive jeg har hatt på lenge. Mye god mat + fri = gode treningsøkter. Med nytt program og ny motivasjon kan det ikke bli annet enn bra. 

Hvordan løser dere andre studenter dette med trening/aktivitet i eksamensperioden? 

 

Smiiiiiil Maren


Black Weekend

Inneholder annonselenker

Dagen før dagen! I morgen er det som mange av dere har fått med dere Black Friday. I den forbindelse vil jeg tipse dere om noen av de tilbudene Proteinfabrikken skal ha denne helgen. Ja du leste rett, Proteinfabriken kjører tilbud hele helgen, fredag til mandag. Så la oss kalle det Black Weekend istede. Jeg har samarbeidet med Proteinfabrikken nesten så lenge som jeg har hatt denne bloggen. I snart tre år har de sørget for at jeg jevnlig får påfyll av alt jeg trenger i min aktive treningshverdag. Jeg bestiller alle mine kosttilskudd hos PF, og nå tenkte jeg å dele mine favoritter (som er på salg) med dere:

Jeg er veldig glad i alternativer til søtsaker og snacks, og her finnes det mange alternativer. Glutenfri vaffelmiks  er med på salget. Mine Proteinpannekaker, som jeg har laget og lagt ut her på bloggen en haug av ganger er også med. Det er bare å tilsette vann (eller melk om du vil ha de enda litt bedre) og litt søtning (til halvpris nå i helgen), og vips ferdige pannekaker. Ser de ikke saftige og gode ut? Dette er kun ferdigmiks, litt søtning, og vann.

Gjør havregrøten, kesamen, pannekakerøren eller kaffen søtere med Stevia, finnes både som naturell og med vanilje smak. Begge på salg. Jeg tar omega3 hele året, men er spesielt nøye nå på høsten og vinteren. Nå er den typen jeg bruker med på salget. Du finner den HER. Mitt faste proteinpulver fra Gold Standard er også tatt med. Det er perfekt i havregrøten, eller som shake. Proteinbarer er en av mine største svakheter, og jeg er stor fan av både DISSE, og DISSE. Som dere forstår er det en helt drøss av produkter på tilbud denne helgen.

Ta en titt på salget, jeg tørr nesten garantere at du finner noe du liker. Tilbudet varer som sagt hele helgen. God shopping!

 

Smiiiil Maren


Petit breakfast

Her i huset går dagene med til lesing, og da trenger man påfyll av energi jevnt og trutt. Jeg har aldri spist så ofte og hyppig som i eksamenperioden, det føles som hjernen konstant trenger påfyll av energi for å fungere optimalt. I dag starter jeg dagen med noen søte små kopper med yoghurt, havregryn, nøtter og bær. Jeg er ikke alltid så sulten tidlig på morgenen, men har likevel behov for litt energi før en lang lesedag. I dag ble altså løsningen to små søte kopper. Det er så enkelt som å helle havregryn i bunn, fyll på med ønsket yoghurt, kesam, eller cottage cheese, så topper du med ønsket type bær/frukt og nøtter. Brukt gjerne et høyere glass så kan du legge lagvis med gryn, yoghurt og bær oppover i glasset. Det ser både delikat og fristende ut. 

Ha en nydelig dag dere. I disse eksamenstider er det et stort lyspunkt å titte innom her på bloggen å lese kommentarene deres, og se at så mange har tittet innom i løpet av dagen. Hadde dere bare visst hvor mye jeg setter pris på hver og en av dere. Takk for at dere er her. 

 

Smiiiil Maren


Treningsglede

Det er sjeldent jeg tipser om andre trenings og kostholdsblogger. Nå har en av de jentene jeg ser aller mest opp til, som inspirerer meg daglig, og som jeg lærer enormt mye av, opprettet en blogg. Da må jeg faktisk bare dele det med dere. Yngvild er personlig trener på Optimal Trening i Oslo, og en del av WebCoaching. Hun er en maskin, og overrasker meg hver enste uke med hva hun får til. Yngvild er sterkere enn de fleste, men ser likevell både nett og feminin ut. Et prakteksempel på at man blir ikke stor og mandig av å løfte tungt! Hun har enormt med kunnskap om trening, og jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har blitt helt satt ut av hvor BRA hun er. Hvor rått er det ikke når en jente mestrer pull-ups, dips, og muscle up lett som bare det, står på henda som om det ikke koster en kalori, og løfter tyngre enn gutta på gymmet. Jeg digger kombinasjonen av egenvektstrening og tung styrketrening i treningen hennes. Jeg føler meg heldig som har blitt kjent med Yngvild, og som får lære av henne og bli inspirert av henne.

Nå har altså Yngvild og hennes venninne Andrea slått seg sammen og startet bloggen TRENINGSGLEDE. Andrea kjenner jeg ikke, men ut fra innleggene hennes så viser det seg at denne dama er både utrolig sprek, og har virkelig greie på ernæring. Hun tryller frem de lekreste og mest inspirerende matretter, og klarer hvertfall å inspirere meg på matfronten. Hun er også snart ferdig utdannet Pt fra AFPT (husk forresten at jeg har en rabattkode på alle AFPT sine utdannelser til mine lesere, send meg en epost så får du koden) Jentene er kunnskapsrike, med en haug av utdannelse og erfaring i bagasjen. De er energiske, positive, faglig dyktige, gode formidlere, og ser fantastiske ut. Denne bloggen har alt jeg trenger for å bli inspirert i min aktive hverdag. 

Som dere vet har jeg virkelig blitt hekta på egenvektstreningen de siste månedene, og jobber hele tiden for å forbedre meg der. Det har vært litt vanskelig å kombinere styrketreningen, løpingen, egenvekstreningen og yogaen. Spesielt føler jeg at det har vært litt utfordrende å kombinere styrke med egenvektstrening og løping, uten at de jobber mot hverandre. Nå har Yngvild og meg teamet opp, og med hennes hjelp har jeg fått et helt nytt opplegg for treningen min, slik at jeg trener styrke som bygger opp under egenvekstreningen. Slik at jeg blir sterkere, uten å bli tyngre i kroppen. Jeg er både spent, motivert og gira på å sette i gang. Jeg får oppfølging via Web-coaching, i og med at vi ikke bod i samme by. Det blir en uke med innlæring og testing først, før jeg setter ordentlig i gang. Dette er uten tvil det mest tekniske og avanserte styrkeprogrammet jeg noensinne har fulgt. Nå tar vi det til nye høyder dere!! Dette er akkurat hva jeg trenger for å booste motivasjonen min litt nå i høstmørket. 

Jeg skal selvfølgelig ta dere med på trening, og oppdatere på økter, gjennomføring og progresjon. Sjekk gjerne ut Treningsglede bloggen og bli inspirert dere også. 

Jeg er alltid på jakt etter inspirasjon. Så hvis du følger en Blogg eller en Instagramkonto som virkelig inspirerer deg, så legg den gjerne igjen i kommentarfeltet. Så kan vi dele våre inspirasjonskilder med hverandre. 

 

Smiiiiil Maren


Post-murph streching

Gårsdagens lille utfordring kjennes helt latterlig godt på kroppen i dag, og dagens styrkeøkt utgår glatt! Så i dag blir det en powerwalk ute i friktluft og en liten yoga økt for meg selv. Det er veldig gøy at jeg endelig har begynt å lære noen solhilsner og ulike bevegelser slik at jeg fint kan gjennomføre det alene. I dag føler jeg kun for å strekke på kroppen, tøye og mykne opp. Jeg ler når jeg ser meg selv i speilet, jeg går nemlig rundt med kronisk bøy i albuleddet. Armene mine er så støle, at jeg faktisk ikke kan rette dem helt ut. Det er helt tydelig at MURPH har satt sine spor. Bildet under et tatt et par dager før murphøkten, jeg kan garantere dere at det ikke blir noen bro med utstrekte armer i dag. *ler*. 

Er dere friske og raske? Klare for en ny uke? 

 

Smiiiil Maren


MURPH

I dag har jeg gjort noe helt vilt dere, og det kjennes på kroppen at dagens økt var litt utenom det vanlige. I går ble utfordret av min gode venn og kollega Sondre til å bli med på en MURPH. Jeg visste ikke hva en Murph var, og når jeg fikk høre at det var en wod (workout of the day) og hva den gikk ut på, så lo jeg høyt og svarte at det var ikke sjans i havet at jeg skulle bli med på noe sånn. Sondre og Nin gjennomførte økten, og det så bare helt utrolig rått ut. Jeg ble litt irritert for at jeg ikke hadde turt å bli med, og ruslet hjem litt skuffet over meg selv. I dag morges stod jeg tidlig opp, og hadde fremdeles den dumme Murph´en i tankene. Da bare bestemte jeg meg. Søren heller, kan de, så kan jeg! Så jeg dro til solsiden, og gjennomførte min aller første Murph.

For dere som ikke vet hva dette er, så la meg introdusere dere alle for MURPH:

  • Løp 1,6 km
  • 100 pull-ups
  • 200 push-ups
  • 300 squat
  • Løp 1,6 km

 

Jeg brukte strikk på pull-ups, og mange pushups ble gjennomført på knærne. Jeg er langt fra like rå som Sondre. Jeg bryr meg ikke om at jeg måtte ha hjelpemidler, eller tiden min, det eneste jeg bryr meg om er at jeg faktisk klarte å gjennomføre, og at jeg pushet meg selv langt langt ut av min egen komfortsone, og langt over min egen grense for hva jeg anser som en hard treningsøkt. For en mestringsfølelse!

Dette var utorlig gøy, og jeg gleder meg til å gjøre noen flere slike utfordringer fremover. Jeg er så heldig å være en del av et PT-team som er langt over middels spreke, og ikke minst kreative. Så det kan bli mange artige økter fremover. Nå er det sofa, film og noe ekstra god mat på menyen. 

Har dere hatt en fin helg? 

 

Smiiiil Maren


Den fine balansen

Jeg leker meg videre med både yoga og egenvektstreningen. Jeg har fremdeles mye å hente på balansen, og fleksibiliteten, men det kommer seg, sakte men sikkert. Det er virkelig gøy å utfordre seg selv på denne måten.  

Det er ingen hemmelighet at denne frøkna er litt over middels stresset for tiden. Det er mye på en gang, og jeg kjenner at jeg virkelig må jobbe for å holde styr på alt. Eksamen har de aller fleste studenter nå, og alle klarer seg gjennom det, så det er virkelig ingen unnskyldning. Det at jeg har valgt å være både fulltid-student, persolig trener og blogger er mitt eget valg, jeg visste det ville bli mye, så det er heller i grunn ingen unnskyldning. Sykdom i nær familie er noe man ikke kan styre. Det skjer, også må man heller velge hvordan man vil forholde seg til det. Jeg er så ubeskrivelig, uendelig glad i familien min, og bare tanken på at noe skal skje med noen av dem gjør meg helt sønderknust. Derfor legger jeg et eksra stress på meg selv, fordi jeg bekymrer meg så fryktelig mye på vegne av mine kjære. Denne bloggen handler om meg, og den delen av livet mitt som er relatert til trening, kosthold og helse så skal jeg ikke utlevere noen andre, men jeg vil likevel si at ting nå er stabilt og bra. Så tusen takk for deres gode tanker og fine ord, det er tydelig at de gode tankene dere sendte hjalp!

Poenget med dette er ikke så fremme at det er litt mye for meg for tiden, for det er det faktisk for de aller fleste i disse tider. Enten om du er student som har eksamner, eller en jobb som krever mye, en stor familie å forsørge, eller andre utfordringer, så har vi alle våre ting, som krever mye av oss. Da kan det være utrolig godt å prøve å la treningen bli av avkobling fra stresset, og ikke enda en stressfaktor. For det er faktisk slik at trening er stress. Ja det er positivt stress, men likevel et stress på kroppen. Noen ganger så trenger man en annen form for trening en tunge vekter, og skyhøy puls. Noen ganger kan det være vel så riktig, og faktisk effektivt å roe ned, strekke, tøye, konsentrere energien innover og jobbe med din egen kroppsvekt. Etter en time med intensiv yoga så føler jeg meg så rolig, harmonisk, myk og varm i kroppen. Som om man har tatt et avbrekk fra verden og satt alt fokus på egen kropp og velvære. Høres det litt fristende ut? Å bare legge alt av jobbstress, eksamenskaos, barnemas, foreldrekrav og julestyr helt bort, og ta en økt hvor mye kobler ut litt. 

Jeg bruker yoga som et suplement til treningen min, og jeg sier ikke at man skal legge styrketrening og kondisjonstrening helt bort – overhode ikke. men jeg tror det kan være smart å ikke alltid tenke at man MÅ løfte tungt, og løpe fort, noen ganger er det vel så bra å strekke, tøye, og jobbe med sin egen kroppsvekt. Det handler om variasjonen, og den fine balansen. 

 

Smiiiiil Maren