Når treningssenteret åpner igjen

For et par dager siden gjorde jeg et intervju med Tv2, angående gjenåpningen av treningssenterne i Oslo😊 Det var fine spørsmål, og jeg svarte etter beste evne. Det er ofte slik at journalisten velger ut et par ting de tar med, også forsvinner resten. Jeg hadde derfor lyst å dele hele intervjuet med dere her. Kanskje noen kan få noe ut av det❤️

 

Har du noen konkrete råd til hvordan man bør starte opp treningen igjen? Noen spesielle øvelser/økter som du vil anbefale for de som ikke har trent på flere måneder?

Det viktigste er uten tvil å starte rolig, og øke gradvis. Oppskriften på en skade er for mye, for raskt, uten tilstrekkelig restitusjon/hvile! Legg fra deg alle tanker om at du skal «ta igjen alle de tapte treningsøktene», det er bare tull. Nå har det vært et langt opphold, eller en lang periode med alternativ trening, sannsynligvis uten spesielt mye ekstra ytre belastning. Hvis vi snakker om styrketrening så er det viktig å starte på et lavere nivå, med lavere vekter for å gradvis venne muskulatur, sener og ledd til den typen tung belastning igjen. Husk på god oppvarmning!!

Det positive er jo at det går fort å komme seg tilbake, og kanskje for noen har denne pausen gjort godt. Motivasjonen er på topp igjen, og man kjenner faktisk på hvor mye det betyr å ha mulighet til å gjennomføre sine faste treningsøkter hver uke.

Når det gjelder spesifikke øvelser så tenker jeg at her må hver person gjøre det de selv ønsker og det de har savnet å gjøre nå som de ikke har hatt mulighet til å trene på treningssenteret. Jeg ville ikke nødvendigvis endret programmet selv om det har vært et opphold, det handler mer om belastningen, og ikke øvelsene.

For å oppsummere: Ta det rolig, og øk gradvis. Gjør det du liker og som du har savnet.

Hvor ofte er det lurt å trene – og hvor hardt?

Det er jo svært individuelt, og kommer helt ann på målet med treningen til hver enkelt person. Men hvis målet er en generelt god helse, og en sterk funksjonell kropp, så vil jeg si 2 styrkeøkter pr uke, supplert med daglig hverdagsaktivtet og gjerne et par gode turer ut i skog og mark.

 

Hva er dine råd for å komme i god form på en sunn og god måte?

Det tror jeg må være å lære seg å like prosessen, og ikke kun ha fokus på målet. For hvis man skal komme seg i god form krever det kontinuitet i det man gjør, det nytter ikke å trene hardt et par uker og tenke at det var det. Mitt beste tips er å bruke litt tid på å finne ut av hva er det du faktisk liker, og hva kunne du tenke deg å gjøre hver eneste uke. For noen vil det være gruppetimer hvor du danser og nesten glemmer litt at du trener, for andre igjen vil det være å løfte vekter i helsestudio med fullt fokus på treningen med progresjon og teknikk, for andre igjen vil det være givende å løpe fortest mulig på en tredemølle. Vi har alle ulike preferanser, og ulike ting som trigger oss. Du må finne ut hva som trigger deg, og hva som gir deg go´følelsen.

Det er kanskje et litt kjedelig og «oppbrukt» svar å si at man må finne noe man liker, men for meg står akkurat det så utrolig sterkt. Jeg tror ikke det kan bli en livsstil om man ikke trives, og det synes jeg faktisk heller ikke det skal bli. Ingen skal måtte tvinge seg til å gjennomføre noe de ikke trives med. Skal trening få en fast plass i hverdagen din, så må du faktisk like det du gjør. Det må gi deg noe for at du skal ville fortsette å gjøre det. Og akkurat dét er nøkkelen til suksess, kontinuitet!!

Så finn noe du liker, og lær deg å like prosessen / reisen mot målet dit, uten å kun ha fokus på å nå målet. Vær litt nysgjerrig, si det er styrketrening du vil gjøre mer av, les deg opp på de ulike musklene og hvordan man trener dem, lær deg litt om hvordan man setter sammen et treningsprogram og prøv ut litt. La det bli en slags hobby.

Et annet tips er å gjør det sammen med noen, det gjør det lettere å få gjennomført fordi man har en avtale og det er enklere å motivere hverandre når man er to eller flere sammen.

Slik jeg forsto det, var du også treningsinstruktør/personlig trener da treningssentrene stengte i Kristiansand. Hvilke råd ga du (som du også kan gi til Oslo-folk nå) for å få mest mulig ut av treningen?

Når de stengte ned i Kristiansand brukte jeg mye tid på å lage inspirerende, effektive og gøye treningsprogrammer som folk kunne gjennomføre hjemme og utendørs. Både med egen kroppsvekt, men også med alternativ belastning, slik som bøker, en tung sekk, en trestamme, tung stein osv.

Jeg opplevde at det var godt for folk å få noe konkret å forholde seg til, og en plan å følge når alle rutinene deres forsvant. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har gjentatt at musklene våre vet faktisk ikke HVOR de trenes, om det er på treningssenteret eller hjemme, og akkurat derfor vil man absolutt få resultater av å trene hjemme eller utendørs også.

 

Hva tror du det betyr for folk å kunne trene på treningssenter igjen?

Det tror jeg betyr enormt mye! En ting er selve treningen, men for mange er det vel så mye en sosial arena og et viktig møtepunkt. Jeg tror det er viktig for vår fysiske helse, men vel så mye for vår psykiske helse at treningssenterene nå åpner igjen.

 

Håper dere har en nydelig pinsehelg❤️

 

Smiiiil, Maren 

 

 

Ny vlogg: Gledestårer i nytt hus og vår 17mai

Heii dere😊

Håper uken har startet bra, og at du har hatt en så fin 17-mai feiring som mulig😊 Endelig en ny vlogg ute❤️ Jeg filmet fra fredag til og med mandagen. Dere får bli med inn i huset, hvor det har skjedd så mye at gledestårene rant! Ellers får dere bli med på trening, ut på tur, mye fjas med Magnus og meg, og selvfølgelig vår 17-mai feiring😊

 

 

Håper dere liker den❤️

 

Smiiiil, Maren

 

 

4 INTERVALLER DU MÅ TESTE!

Jeg fikk en kommentar om at det var litt vel mye lange vlogger, og for lite treningsinnhold her på bloggen. Personen som skrev kommentaren har ikke Instagram, og får da ikke med seg de innleggene som deles der. Den konstruktive kritikken tar jeg virkelig, og i dag har jeg derfor samlet opp noen av de nyeste postene med intervaller som jeg har delt på Instagram.

Det er klart de skal deles her også, det var korttenkt av meg å ikke gjøre det med en gang❤️ Her kommer en herlig liten gjeng med intervaller:

Spør dersom noe er uklart rundt de ulike intervallene😊 Tusen takk for at dere er en ærlig og fin gjeng, som sier i fra når dere ønsker ting annerledes, og selvfølgelig tusen takk for at dere sier i fra når det er ting dere liker også. Dere er gode❤️

 

 

Goood klem fra Maren