Trening i eksamensperioden

Jeg har fått endel spørsmål fra dere hvordan jeg løser det med treningen i en stressende og hektisk eksamensperiode. Jeg skal ærlig innrømme at eksamenslesingen krever enormt mye tid, og ikke minst energi. Samtidig vet jeg jo at trening gir egergi og overskudd, så jeg har derfor valgt å prioritere å trene gjennom hele leseperioden. Nå skal det sies at treningen blir overhode ikke den samme som vanlig. Denne uken for eksempel har jeg kun hatt en styrkeøkt. Det er fordi jeg har prioritert kondisjonstrening og frisk luft.

Jeg har løst det slik at jeg står veldig tidlig opp, leser et par timer, mens jeg koser meg med kaffe og frokost. Så tar jeg meg en joggetur eller gåtur ute i naturen på en times tid, før det er hjem igjen til en god varm dusj, lunsj og tilbake til bøkene. Så leser jeg frem til sen ettermiddag, også tar jeg kvelden helt fri hvor jeg gjør noe helt annet. For min del blir det da ofte å jobbe med bloggen, maile samarbeidspartnere, redigere bilder, jobbe med regnskap/faktura og slike ting rundt bloggen. Slik har jeg løst eksamenshverdagen, og det funker helt greit. Selvfølgelig skulle jeg gjerne kjørt på med tunge styrkeøkter og trent like bra som ellers men det handler faktisk om at ulike ting prioriteres i ulike perioder. Denne eksamensperioden varer totalt  i ca 4 uker, og da velger jeg å fokusere på lesingen, og sette treningen litt i andre rekke. Jeg tror likevel det er utrolig viktig å bevege seg og være aktiv innimellom all lesingen. Det å sitte helt stille å lese i 10-12 timer føles hvertfall ikke greit for min del. Vi er alle ulike, og noen av mine medstudenter har sine beste styrkeøkter nå i eksamensperioden, fordi de samler opp så mye energi mens de sitter stille å leser. Jeg for min del har som sagt prioritert frisk luft og kondisjonstrening, da hode mitt trenger avkobling og jeg har et stort behov for å øke pulsen, svette og øke blodsirkulajsonen i kroppen. 


2xu tights, genser og vest. Alt fra Runwild.no (sponsede produkter)

Som jeg fortalte dere tidligere i uken, så skal i gang med nytt treningsopplegget så snart eksamen er over. Jeg gleder meg så vilt mye! Jeg kan med sikkerhet si at denne julen blir nok en av de mest aktive jeg har hatt på lenge. Mye god mat + fri = gode treningsøkter. Med nytt program og ny motivasjon kan det ikke bli annet enn bra. 

Hvordan løser dere andre studenter dette med trening/aktivitet i eksamensperioden? 

 

Smiiiiiil Maren


5 kommentarer
    1. Jeg er nødt til å trene litt i eksamensperioden! Det er godt med litt avkobling, og det trengs. Hadde ikke klart å sitte i evigheter med bare lesing, da får jeg ikke med meg hva jeg leser til slutt. Jeg har lagt inn kortere og mer intense økter enn ellers, for å løse “tidsproblemet”. F.eks sirkeltrening med 5-6 forskjellige øvelser, med korte pauser. Men ser behovet for å komme ut i frisk luft!
      Masse lykke til med eksamen! Godt å ta fri fra lesing til eksamen, til å lese bloggen din 🙂

    2. Hei maren 🙂 Jeg husker du skrev tidlig i høst om at du hadde startet på et kostprogram satt opp av Sandra jokic? Bruker du dette enda? Hvordan var det å følge kostplan? Jeg har prøvd å følge en kostpplan tidligere, men for meg fungerte det i en periode, så skle det litt ut. Vurderer å starte på nytt etter jul, for jeg merket at jeg hadde bedre fremgang på treningen fordi jeg spiste mer til hvert måltid. Samtidig trives jeg best uten å følge en bestemt plan, men å kunne spise det jeg føler for der og da. Vinglepetter jeg 😉 ville egentlig høre om dine erfaringer med denne kostplanen? Ha en fin helg 🙂

    3. Hei! Jeg gjør mye det samme som deg. Du er forresten super inspirerende, og jeg ser stadig at du har så fint treningstøy. Kunne du laget en slags “guide” hvor du setter sammen ulike treningsantrekk? Og linke til ulike treningsplagg? Jeg sliter ofte med å finne både tights og genser som passer sammen, og du klarer jo det skikklig bra. Stå på, Maren! Du formidler sunne og gode verdier 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg