Sunn og variert ukesmeny

Hei søndag. I dag er det skikkelig søndagsstemning her hjemme, og nesten litt klisje-aktig hygge. Nytraktet kaffe, rundstykker i ovnen, nyhetsmorgen på tv, og lille valpen som rusler rundt benene mine her jeg går rundt å rydder og gjør det koselig. Jeg elsker søndager, og koser meg alltid litt ekstra på formiddagen da. Sove lenge, litt ekstra god frokost, lave skuldre og god tid.

I dag tenkte jeg å bruke denne formiddagen til å sette opp et forslag til ukesmeny for dere, med middagstips for hele uken. Jeg vet mange av dere har etterlyst det, og da er det ekstra gøy å dele dette. 

MANDAG – Laks i form med chilli og grønnsaker

Det passer perfekt å starte uken på en sunn måte med en fiskerett. Denne middagen er genial for dere som ikke er så veldig glad i fiskesmaken, men likevel ønsker å få i dere fisk. Fisken blir litt kamuflert av chilli og de andre smakene, og kombinasjonen er helt nydelig. Server som den er, eller med ris / pasta til. 

TIRSDAG – Squashlasagne

Dette er en sunn versjon av lasagne, og absolutt noe du burde teste ut. Pastaplatene er byttet ut med squash, og resultatet blir en sunn, smaksrik og super hverdagsmiddag. 

ONSDAG – Lompepizza 

En klassiker som jeg alltid vender tilbake til når jeg ikke helt vet hva jeg har lyst på. Kan lages i utallige versjoner og varianter. Prøv deg frem fra den enkleste med skinke og ost, eller kjøttdeig, grønnsaker og ost, til de mer fancy med pesto, parmaskinke og ruccola. 

TORSDAG – Kyllingsalat med hjemmebakte rundstykker 

Salat er genialt, og et godt tips er å lage masse små skåler med ulike ingredienser, slik at alle kan lage sin egen favoritt-salat. Stek opp kylling, og gjerne med ulike krydder på slik at man kan velge litt ulikt der også. Test ut litt forskjellige ingredienser i salaten. Mine favoritter er grønn salat, avokado, mais, agurk, tomat, fetaost, pinjekjerner, ristede nøtter og mango. Mmmm. 

FREDAG – Skinkepai med salat 

Pai er hverdagsmat, men også skikkelig kosemat. Enten om det er vanlig skinkepai, eller tacopai, så er min erfaring at pai er en stor hit hos de aller fleste. Server med en frisk salat til. 

LØRDAG – Tacosalat 

Taco eller tacosalat er nok den middagen som serveres oftest her i huset. Jeg liker best å lage en stor tacosalat på tallerkenen, også ha skjell eller lefser ved siden av som jeg fyller fra tallerkenen min. Taco er det beste, alltid og uansett. 

SØNDAG – Spicy kyllingsuppe 

Søndag er en finfin suppedag, og denne suppen er helt nydelig. Oppskriften kommer fra Kjøkkenskapet, en cafe her i Kristiansand. Server med ferskt grovt brød til. 

Nå skal jeg legge bort macen og nyte søndagen. Litt mer hjemmekos, før det blir ut på tur i skogen. I ettermiddag og kveld blir det filmmaraton her hjemme, og valget står mellom Pirates-filmene, Twilight eller kanskje batman-filmene. Vi får se hva som frister når kvelden kommer. Middagen i dag kjenner jeg fort kan bli take-away, sushi frister noe helt vilt. 

Hva er deres plan for dagen? 

 

Smiiiil, Maren 

 

5 kommentarer
    1. Så gøy med ukes meny. Jeg feirer år den 7.9 og sitter her og lurer på hva jeg skal servere til familien. Første gang jeg inviterer til feiring hjemme hos meg selv…wøæ. men tror rett og slett at det blir kyllingsalat etter å ha lest dette. Med litt byggryn og foccacia og rundstykker..
      Ha en god søndag videre. Jeg har hatt en skikkelig trenings og alene helg. Deilig det men kjenner nesten at jeg er litt rastløs nå på sosialt. Hehe. Bra det er mandsg i morgen. Klem

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg