Oppskrift: Sweet Chilli Laks

God morgen hjerter. I dag har jeg fri, og benyttet muligheten til å sove ut litt. Det var så deilig å legge seg uten vekkerklokke, og sove til man våkner av seg selv. I skrivende stund sitter jeg å koser meg med en ny frokostfavoritt som jeg selvfølgelig skal dele med dere, men først vil jeg dele gårsdagens middag. Jeg elsker kombinasjonen av fløte og sweet chilli sammen med laksen. Tenk at noe så sunt, kan smake så godt. Dette er også en super måte for barn, eller andre som ikke er så glad i fisk til å spise mer fisk. 

Du trenger: 

  • Frossen laksefilet uten skinn og ben
  • Sweet chillisaus 
  • Brokkoli, gulrøtter og purreløk
  • Matfløte 
  • Salt, pepper og hvitløkspulver
  • Ost 

 

Slik gjør du: 

Forvarm ovnen til 225 grader. Finn frem en ildfast form og i legg laksefiletene. Hell sweet chilli over laksen. Kutt opp grønnsakene, og legg dem i formen. Krydre litt med salt, pepper og hvitløkspulver. Tilsett en boks matfløte. Inn i ovnen i ca 40 minutter. Mot slutten av steketiden drysser du mozzarella ost over, og lar den smelte.  



Pass på at du dekker brokkolitoppene med fløte, ellers vil de kunne bli litt brent. Mine ble litt brent denne gangen, så neste gang må jeg passe litt bedre på. Det smakte likevel helt nydelig. Et annet tips er å la bukettene peke nedover i formen, og ikke opp. På den måten vil de ikke bli brent, men kose seg nedi fløtesausen. Jeg har alltid brukt matfløte, eller vanlig fløte i denne retten, men i går testet jeg med den lettere varianten av matfløte. Jeg var litt skeptisk til om den ville dele seg, men det gikk faktisk helt fint. På den måten er dette en sunn og næringsrik rett, og en super måte å få i seg fisk på. 

Nå skal jeg jobbe videre hjemme et par timer, før jeg skal ut i sola og nyte fridagen. Styrketrening står også på planen senere i dag. I og med at gårsdagens treningsøkt utgikk gleder jeg meg veldig til en god styrkeøkt i dag. 

Hva er deres planer for dagen? 

 

Smiiiil Maren


9 kommentarer
    1. Ah det så godt ut! I dag skal jeg være på skolen hele dagen, tipper jeg blir der helt til klokka seks. PÅ vei hjem stikker jeg innom åpningen av en fotoutstilling før det hele toppes med en styrkeøkt i kveld. Ha en strålende onsdag!

    2. Den retten så god ut! Har aldri prøvd sweet chilisaus på laksen 🙂
      I dag skal jeg nok mest ligge på sofaen, da forkjølelsen har tatt meg :/ Får besøk av min bestevenninne i deg som blir helt til søndag, så håper formen blir bedre fort!

    3. Det så nydelig ut! 🙂
      Et tips for å unngå at brokkolien blir svidd er å dampe gulrøttene og brokkolien (+ eventuelle andre “harde” grønnsaker man bruker) litt først og så bake alt i ovnen i kun 20 minutter 🙂
      Her står kampsport på treningsplanen i kveld 😀 Ha en fortsatt strålende dag! 🙂

    4. Det så himmelsk ut!
      men jeg lurer på en ting.. kan du lage et innlegg om hvordan proteinpulver du bruker når du lager mat eller forskjellige drikker?
      jeg er helt lost på det.. er alt for mye å velge i :/

    5. Elsker at du legger ut oppskrifter!! Liker også særlig godt at du bruker råvarer og indigrenser som man ikke må bestille på iherb….hehe 🙂 Normal mat man får kjøpt på butikken er også sunn mat! Ha en fin kveld <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg