Svar på spørsmålsrunde #5

Her kommer (endelig) svarene på spørsmålsrunden. Jeg har svart så godt jeg bare kan, så jeg håper dere får noe ut av det. Beklager at det tok litt tid, jeg klarte å ødelegge tastaturet på macen, så det tok midt sagt tid å skrive dette når noen knapper ikke fungerte. Håper dere liker svarene❤️

Har du alltid hatt et sunt forhold til trening og mat?

Ja eller, når jeg ser tilbake til et par av årene i Oslo, så ser jeg at jeg var ekstremt tynn, men jeg gjorde aldri noe bevisst for at det skulle bli slik. Det var nok en kombinasjon av miljøet jeg var i, mye ensomhet, og ikke så stort nettverk/hobbyer, så treningen ble på en måte min hobby. Alt det ordnet seg helt fint når jeg flyttet hjem. Så jeg vil ikke si jeg hadde et usunt forhold til trening og mat, men jeg hadde nok et litt for stort fokus på spesielt treningen en periode av livet mitt. 

Kan du fortelle om hvordan dine treningsvaner og matvaner har endret seg opp gjennom årene?

Litt ref det over her så tror jeg nok at treningen egentlig har fått litt mindre fokus nå enn før, og selv om jeg fremdeles elsker å trene, så er det ikke en så enormt stor del av livet mitt nå, som det var før. I forhold til mat så har jeg endret en god del, og jeg koser meg mye mer sånn jevnt over, og ikke kun helger eller spesielle anledninger. Har jeg lyst på noe godt, så lager jeg meg noe godt, uten å tenke så mye over det. 

Treningen går litt i bølgedaler, noen ganger synes jeg styrke er gøyest, og andre ganger er det mest cardio. Før fulgte jeg alltid en plan, nå gjør jeg det i perioder, men det sklir fort litt ut. 

Så jeg tror konklusjonen her er at jeg er ikke så nøye på ting lenger, jeg spiser, trener og koser meg. Jeg føler meg heldig som har en sterk og funksjonell kropp, og fryder meg over at den både kan dra på løpetur, gjøre pullups, gå på langrenn, vandreturer eller bare ligge rett ut på sofaen. Kanskje det kalles å bli voksen? 

Hvordan får du så mye energi?

Jeg har virkelig ikke alltid mye energi, men det jeg har av energi er nok på grunn av livsstilen og persnligheten. Jeg er en positiv og energisk person av natur. I tillegg så tror jeg at nok mat, bra mat, nok søvn og bra folk i livet har mye å si for at man har det bra og har mye energi. 

Hvordan legger du opp fullkroppsøktene dine? Hvor mange forskjellige øvelser er nødvendig? 

Jeg tenker at hele kroppen skal med, også tenker jeg kvalitet over kvantitet. Heller færre, gode øvelser, enn mange sære, fancy øvelser. Jeg tenker 1-2 øvelser pr muskelgruppe, også deler jeg gjerne inn i to elle tre ulike økter. 

Hva slags musikk trener du til?

Jeg hører ofte på podcast når jeg er på joggetur eller gåtur. Jeg synes det er så underholdene og herlig. Når jeg trener styrke har jeg som oftest ikke musikk, og til intervaller har jeg skikkelig hardcore og heftig musikk. Jeg hører mye på de spillelistene vi har laget til ShapeUp timene vi har holdt. Søk gjerne opp ShapeUp Convention på spotify, eller bare finn Sølve Sundrehagen og følg alle hans lister. Der er det SÅ mye gøy! Sjekk ut hele han btw, han er en unik og fantastisk person, som jeg setter enormt stor pris på<3 

Løper du ute om høsten/vinteren? Hva har du i så fall på deg da?

Ja, og det er så herlig!! Jeg har typisk vintertights ( vanlig tights som er litt foret) superundertøy eller ull innerst også en vindtett jakke over. Er det iskaldt så har jeg gjerne en boblevest over der igjen. Pannebånd og fingerhansker. 

Hvilke typer gruppetimer liker du best?

Crosstranining er favoritten nå, og egentlig alle sånne Bootcamp/sirkel timer er helt konge. Jeg liker også veldig godt sånne enkle cardio timer, med høyt tempo, og lite koreografi. Når de begynner å danse for mye så stikker jeg.  Hehe. 

Når begynte du å trene styrke?

Hmm, ca 10-11 år siden. 

Jobber du mye kveld og helg?

Ja, det gjør jeg. Sånn er det i denne bransjen her. Jeg jobber spesielt mye i helgene. Men det gjør ingenting, jeg koser meg med jobben min, og i helgene har jeg ofte litt mer tid og kan være ekstra kreativ og produktiv. 

Har du noen konkret plan for når du skal begynne å jobbe som sykepleier igjen?

Ja og nei. Det r sykepleier som er yrke mitt, og det er det jeg skal jobbe som etterhvert, men jeg har ingen konkret plan på akkurat når det blir nei. Akkurat nå trives jeg veldig godt med det jeg driver med. 

Hvordan ser du for deg at livet ditt er om 5 år, og 10 år?

Hmm ja si det. Jeg er litt mer for å tenke her og nå jeg, også tar jeg en dag av gangen. Men jeg håper jo at innen 10 år så er jeg gift og har et barn eller to. Jobber med det jeg elsker, og er like glad i livet som jeg er pr dags dato. 

Hva er dine topp 5 tips for å få til en vellykket livsstilsendring? Ønsker deg en fin dag 😀

  1. Punkt én må være å undersøke, og les deg litt opp. Lær deg litt om sunn mat, undersøk hvilke treningsmuligheter som finnes i nærområdet ditt. Har du et fint område å jogge/gå tur? En fin bakke for intervaller? Treningssenter? Liker du helst å trene hjemme? Inne, ute, eller senter? 
  2. Start rolig, og øk gradvis. Det dummeste man gjør er å gape over for mye for fort, da kan man risikere å gå lei, få et urealistisk bilde av hvor slitsomt en livsstilsendring er, eller i verste fall skade seg. Så ta det rolig, og øk gradvis. 
  3. Finn noe du kan trives med, og som føles rett for deg. Hvis du hater løping så er det ikke det du trenger å gjøre. Liker du dans? Ja kanskje du skal undersøke om et treningssenter nær deg har dansetimer. Vil du trene hjemme? Helt topp, invister i et par strikker, og start der. Skjønner dere hvor jeg vil? Ikke start med noe du overhode ikke liker, fordi noen har sagt at det er det beste. Finn det DU liker, og start der. 
  4. Gjør det til en vane, en naturlig del av hverdagen din. Tenk at treninge er en nødvendighet for helsen din. Du pusse tennene for å unngå hull i tennene, også er du i aktivitet og spiser litt sunnere for å ta vare på helsen din. Prøv å gjøre det til en del av hverdagen din, du går på jobb, du spiser mat, du pusser tenner, du trener, du er sammen med venner og familie… Trening (eller aktivitet er faktisk er mye bedre ord) er en del av ditt liv
  5. Husk på progresjonen, både for resultatene dine, og for motivasjonen. Husk på å øke litt og litt, slik at du får nye utfordringer, kjenner at du utvikler deg, og kjenner på mestring.

Dette tror jeg, sånn veldig raskt skrevet ned, er mine topp 5 tips for en varig livsstilsendring. Et siste tips er å ikke være alene om det. Involver familien ved å gå turer sammen i helgene for eksempel. Ta kontakt med ei venninne du kunne hatt lyst å ta en kaffe med, og gå en god powerwalk sammen i stede. Spør venninnegjengen om dere skal prøve dere på en litt sunn vri på neste jentekveld. Involver dem rundt deg, og kjenn at litt økt fysisk aktivitet og litt sunnere mat i hverdagen kan være en positiv og gøy ting. 

Så koselig. Gleder meg til køben guide. Spørsmål fra meg: kunne du tenkt deg å være med på Bloggerne?! 

Købenguiden er ute, og dere finner den HER. Nei det kunne jeg ikke, jeg har ikke lyst å dele så mye av mitt privatliv. Og helt ærlig så skjer det ikke nok spennende eller dramatisk i livet mitt til at det hadde blitt underholdene nok tror jeg. Hehe. 

Hva er favoritt serien din om dagen?

Akkurat nå har jeg sett Team Ingebrigtsen på NRK.no, og fy søren så sykt gøy det er. Ellers har jeg en liste med 40 serietips som jeg har linket til på et av de andre spørsmålene. Enjoy <3 

Hva er ditt forhold til brus?

Jeg er veldig glad i brus, og drikker nok pepsi max, solo super, cola zero eller mozell light hver dag. Ikke bra, men vi har alle noe! 

Hei 🙂 Jeg lurer på hvorfor du har tatt ekstensions? Føler at du alltid har frontet det naturlige så ble litt overrasket, men du er veldig fin da 🙂

Jeg har ganske tynt hår ( eller mange tynne hårstrå heter det vel, typisk nordisk), og har alltid ønsket meg litt mer fylde. Jeg har også alltid tenkt at jeg ikke kunne ha det fordi jeg har en så aktiv livsstil, så da hadde jeg lyst å prøve. Det går så fint, og jeg er så enormt fornøyd. 

Hva er din favorittaktivitet (sport) utenom turn?

Drive selv tror jeg må være jogging (det er kanskje ikke en sport?) eller langrenn. Sport å se på, er favoritten uten tvil langrenn. 

Hvor ville du bodd hvis du ikke skulle bo i Kristiansand?

Sannsynligvis Oslo, der har jeg jo bodd i nesten 4 år. Ellers synes jeg København er nydelig, og kunne nok sett for meg å bo der. 

Kan du legge ut mer om sykepleierstudiet og ting relatert til det å studere? eksamenstips? anatomi tips?

Nå er det en god stund siden jeg var ferdig utdannet. Studiet endrer seg, så akkurat studiet kan jeg ikke si så mye om, eller jeg kan, men det vil nok ikke være så aktuelt, fordi det som sagt har endret struktur siden jeg gikk der. Når det gjelder anatomien så har jeg ett tips: Finn frem tegnesakene. Lag dine egne tegninger, skriv på navn, fargelegg og pugg. Rett og slett. Det er drit vanskelig, men med gode tegninger så følte hvertfall jeg at det ble lettere. Lær deg latin med en gang! Det er så vanskeklig å først lære det på norsk, også måtte lære latin i tillegg. De latinske navnene brukes av både leger, i pensum og sykepleiere, og alle forstår det uansett språk. Masse lykke til <3 jeg vet hva du går gjennom, og det er drit tøft. Men det blir verd det til slutt!! 

Hei Maren! Har lest bloggen din i 5-6 år, hver dag, fordi du er så inspirerende og herlig! Takk for at du deler så mye av deg selv:):) Har du noen gode tips om nye kroppsvektøvelser? Jeg trenger litt ny inspirasjon:) 

Ja absolutt! Jeg skal prøve å bli flinkere til å dele mine egenvektsøvlser fra bootcampene mine. Hver mandag har jeg økter med gjegen min, og finner på nye ting hele tiden. Skal bli flinkere til å dele, takk for påminnelsen 😉 

Skal du holde noen Bootcamp i Kristiansand i den nærmeste framtid ?

Jeg har faste bootcamp hver mandag og hver torsdag <3 last end PTX APP, så finner du meg der. eller sjekk ut denne linken: https://getptx.com/activities/33fb87f5-95e2-4945-b241-5c580f94ba67

Spiser du godteri hver helg?

Ja det gjør jeg nok, og i ukedagene også hvis jeg får lyst på. 

Klarer du å snu dårlige dager til bra dager? I så fall, hvordan?

Det er ikke alltid jeg klarer, men jeg har noen fine hverdagsrutiner, som gjør at jeg trives ekstra godt på morgenen hjemme, og det gir en god start, og det legger grunnlaget for en fin dag. Kaffekopp, en god frokost, God morgen Norge, og tur med Leo gir meg så mye glede på morgenkvisten. Jeg har skrevet et innlegg om hvordan man kan unngå høstdepresjon, og jeg tenker kanskje noen av tipsene der kan være aktuelle for å få en litt bedre dag. Innlegget finner du HER. 

Dette er vel ikke akkurat et spørsmål, men jeg håper du blir med i flere podcaster! Det var så gøy å høre intervjuet med treningspodden! 🙂

Åå så hyggelig å høre. Tusen takk <3 

Heisann søte, stilige Maren! 🙂 Lurer på hva du gjør/dine beste tips når du kjenner forkjølelsen komme? 

Da tar jeg det helt med ro, lytter til kroppen og hviler. Dyne i sofaen, serier og god, næringsrik mat. Sørger for å få i meg rikelig med væske, og lar kroppen hvile seg i form. Serietips er en fin ting hvis man skal slappe ordentlig av, og HER er en lang liste med tips, faktisk hele 40(!!) serietips. 

Hei, digger bloggen din! Kommer selv fra Kristiansand og er veldig usikker på om jeg ønsker å studere her. Vil enten ta idrett eller sykepleie i så fall. Det jeg lurer på er hvordan du synes det er å bo i egen by.. Og hvordan var det å ta sykepleie i egen by? Tror du det har gitt deg mye ekstra å ha bodd i Oslo/en annen by for en stund? Trives godt i byen, man man får alltid råd om å komme seg ut av byen for å oppleve noe annerledes.

Ååå kjære deg, det er så vanskelig å komme med råd om, for dette er så personlig og noe du må finne ut av. Jeg kan selvfølgelig dele mine erfaringer, men lov meg at du lytter til deg selv og din egen magefølelse her. Snakk med familie og gjør ditt eget selvstendige valg. Jeg følte at det var veldig godt å bo noen år borte, jeg lært så mye av det og ble på en måte litt voksen av det. Nå bor jeg i Kristiansand fordi jeg selv vil det, ikke fordi jeg er født og oppvokst her og på en måte bare har blitt her. Det er mitt valg å bo her <3 

Jeg traff deg på Shapeup convention i Bergen, og jeg ble helt satt ut av hvor utrolig blid, søt og imøtekommende du var. Du er nesten enda mer strålende i virkeligheten enn på bloggen. Tusen takk for gode timer. Mitt spørsmål er: Synes du det er skummelt å holde slike timer? Jeg hadde ALDRI våget det. 

Åå for en kommentar <3 Tusen takk!! Så koselig. Helt ærlig, ja jeg synes det har vært veldig skummelt, men på ett eller annet tidspunkt så gikk det fra å være skummelt, til å bli mer spennende, og nå er det bare veldig veldig gøy! Jeg er så uendelig takknemlig for å få lov å jobbe som instruktør og trener, treffe så mange herlige personer, og få lov å være med på å gi dem en positiv treningsopplevelse❤️ 

 

Det var alle for denne gang! Ny spørsmålsrunde kommer snart❤️ 

 

Smiiiil, Maren 

 

4 kommentarer
    1. Så herlig å lese at du har et så sunt og fornuftig syn på både mat, trening og livet generelt! Synes både du og bloggen din er inspirerende og motiverende. Hva er ditt beste tips til en mer aktiv og sunnere hverdag for noen med litt mindre energi og kapasitet enn andre? Hvor skal man begynne? Føler kostholdet sitter ganske bra, bortsett fra litt for mange utskeiinger en gang i blant. Nå må jeg ta kontroll over kroppen min og sørge for en god helse, men vil ikke gå for hardt ut. Tips taes gjerne imot! Og ja, takk til flere gode og sunne oppskrifter! Klem

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg