7 tips for å unngå å bli høst-sliten

I går la jeg ut et bilde på Instagram, med en tekst om at jeg aldri hadde forstått de som ble så trøtte og slitne på høsten, jeg ELSKER høsten. Og på grunn av Instagram sin måte å vise bilder med litt lengre tekst, så ble kun den delen av teksten vist. Det falt ikke i god jord hos folk. Hadde dere lest hele testen så stod det videre: “Og plutselig er man der selv, trøtt døgnet rundt og helt utslitt uten grunn. Hva gjør man med slik da?”

Min hensikt var ikke å være nedlatende mot dem som er trøtte og litt nedstemte på høsten på grunn av mørket og kulda som kommer, det var bare en innrømmelse om at jeg for første gang kan kjenne litt på det selv. Jeg fikk endret teksten, og folk roet seg heldigvis ned. hehe❤️ 

Men la oss snakke litt om dette med å bli trøtt, sliten og nedstemt når vi går inn i den mørke årstiden. Det er mørkt når du står opp, og mørkt når du går hjem fra jobb eller skole. Jeg tror dette er hovedgrunnen til at mange kjenner på kjipe følelser, rett og slett mangelen på dagslys. Jeg tror vi alle kan være enige om at det er fantastisk mye fint med høsten også. Det har alltid vært, og er fremdeles, en tid jeg virkelig koser meg veldig med, men det er lov å kjenne på at mørket tar litt på, selv om man er glad i høsten. 

Så, la meg komme med en bitteliten liste over hvordan man kan suse gjennom høsten, litt lettere til sinns. Dette er bare mine små tips, og overhode ikke noe fasit:

🍁 Prøv å bruk litt tid utendørs mens det er lyst. Ta en liten luftetur lunsjen for eksempel. Utnytt helgene til å være mye utendørs midt på dagen. 

🍁 Minn deg selv på de koselige tingene med høsten. Filmkvelder, tur ute i oransje landskap, kakao, lese bøker, masse fine høstklær, store gode strikkegensere og skjerf, mye spennende på tv, frisk og deilig luft, fjellturer, stearinlys, spillkvelder, familietid, venninnetid, hyttetur og peiskos ++++

🍁 Litt aktivitet hver dag. Trening og bevegelse er alfa omega. Gi kroppen din litt aktivitet, helst litt hver dag. Endorfinene er din best venn i mørketiden. 

🍁 Egentid og velvære. Kos deg og unn deg selv litt pleie. Huden blir tørr og gusten på denne årstiden, unne deg selv litt velvære. Dra til frisøren, ta deg en massasje eller en god time hos hudpleieren. Ta med en venninne på spa, eller lag hjemmespa med gode produkter. 

🍁 Kostholdet spiller en stor rolle, og er viktig for energien din. Sørg for at du får i deg næringsrik mat, det vil hjelpe deg langt på vei. 

🍁 Få nok søvn, men forsøk å hold på døgrytmen din. Mange kan føle at de aldri blir helt uthvilt og trenger mye søvn, men uansett hvor mye de sover, føler man seg ikke mer uthvilt. Så forsøk å få inn tilstrekkelig timer søvn, men hold likevel på rytmen din. 

🍁 Sist men ikke minst, finn ut hva som virkelig plager deg. Høsten med mørke og snikende kulde, kan være en forsterkende faktor, men kanskje ikke det virkelige problemet? Snakk med noen om det som plager deg. Alt blir lettere sammen❤️

Håper dette kan bidra til noe positivt for akkurat deg, også håper jeg at høsten oppleves fin og koselig for alle. Husk at hver dag er en sjanse til å begynne litt på nytt, så har uken vært litt kjip så langt, kanskje i dag er dagen det snur? Tro på det, og du er godt på vei❤️ 

Ha en deilig onsdag mine venner! 

 

Smiiiil, Maren 

 

 

9 kommentarer
    1. Du er så flink å blogge Maren!! <3 Takk for mange gode tips! Veldig fin genser, bukse og sko forresten! Kan jeg spørre hvor de er fra? Har du kanskje også tips til en god vinterjakke? 🙂

    2. Margrete: Nei så god du er <3 man føler ikke alltid det selv, så det var veldig veldig koselig. Tusen takk <3 genser er fra ganni, sko fra Diemme. Jeg har nettop kjøpt ny selv, og den er fra merket Swims. Den er vann og vindtett, helt sykt god!! Anbefales <3

    3. For et fint innlegg, og FOR en nynyydelig genser! <3 Jeg har et spørsmål til deg, hehe :-). Du har sikkert skrevet mye om det tidligere, men jeg klarte ikke helt å finne frem til det jeg var ute etter i arkivet ditt. Samboeren min og jeg tenker å skaffe oss en hund <3 Vi er begge studenter (han på tannlege og jeg medisin), og har litt å sette fingrene i hver dag. Allikevel tenker jeg at å skaffe seg hund er en prioriteringssak, og noe som fint kan kombineres med studenttilværelsen, så lenge man velger å bruke tiden sin på det. Gjennom bloggen din får jeg inntrykk av at du lever et relativt hektisk liv, med mange baller i luften. Synes du det går greit å ha hund i din hverdag? <3 Skjønne Leo ser i alle fall svært lykkelig ut på alle bildene og videoene du poster av ham <3 Klem

    4. Takk for svaret! Skriver en ny kommentar, for jeg fant ikke ut om jeg kunne svare på det du skrev. Synes innlegget passet så fint siden det var verdensdagen for psykisk helse i går – men det visste du kanskje ikke? Det var mange gode tips du hadde 🙂 Du har alltid så fine bilder og passe mengde tekst, og gjør en veldig god jobb! For ikke å snakke om at du har et veldig smittende smil 😀 Hadde satt kjempestor pris på om du hadde link eller navn på modellen for jakken – den hørtes ut som den kunne være midt i blinken for meg som er på utkikk etter en som er varm, vindtett og vannavstøtende 🙂

    5. Takk for gode tips! De kommer godt med, nå som vi holder på å regne vekk her i Bergen…
      Likte så godt antrekket ditt, ser at genseren er fra Ganni, men buksa og skoene lurer jeg fælt på?
      Klem

    6. Hei! Ønsker bare å komme med en liten presisjon når det gjelder depresjonsbegrepet. Å være klinisk deprimert (mild, moderat eller alvorlig) krever at man har spesifikke symptomer, hvor mange og hvor lenge det har vart. Mange bruker også deprimert som et hverdagsuttrykk for beskrive det å være litt nedstemt eller sliten, som du skriver. Det kan være ganske stor forskjell i disse tilstandene og hva de krever for å komme seg ut av det. Uansett er tipsene dine om fysisk aktivitet og dagslys gjeldene for alle! 🙂 Takk for fin blogg, du sprer mye glede og inspirasjon! Klem psykologistudent

    7. Une: Ja vet du, jeg kjente på det når jeg skrev det og bruker det ordet. men googlet litt og det var liksom det alle artikler het, men jeg burde tenkt litt lenger – jeg er jo tross alt sykepleier selv. TAKK for at du sa i fra – og spesielt for at du sa det på en så fin måte. Tusen takk <3 Jeg endrer litt på teksten og overskriften. god klem til deg

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg