Guide: Sunn mat i København

Her mine fine venner, kommer endelig min lille Købvenhvansguide. Det er så mye deilig med København, og på to små dager rakk jeg ikke over så enormt mye. Så jeg valgte derfor å sentrere denne guiden inn mot sunne spisesteder i Køben. Jeg har også lagt litt noen små ekstra tips jeg kom overgå min vei. Er dere klare? 

Grød

Jeg har aldri smakt en bedre havregrøt enn den jeg fikk servert på Grød. Grøten var toppet med eplekompott, skyr naturell og hjemmelaget granola. Naturlig søt, kremete og helt magisk på smak. Chia-grøten var også en liten opplevelse, med hjemmelaget nøttesmør, banan, kokos, eple og gravla. Grød MÅ oppleves når man er i København. 

Nørrebro & Jægerborgsgade 

Nørrebro er nydelig, og yrer av liv. Både butikker, spieyseteder og hyggelige cafeer. Det var spesielt en gate jeg falt for, og den heter Jægerborgsgade.

Her finnes du blant annet Grød som jeg har skrevet om i dette innlegget, og alle bildene under her er fra denne gaten. Har dere sett noe så sjarmerende? Second hand butikker, egen butikk for hjemmelaget sjokolade, og en egen for karameller. Masse små nisje butikker. Her er det hyggelig å ha en kaffe i hånden og bare surre rundt. 

Apartment 38

Denne ramlet jeg tilfeldigvis over, og ble så sjarmert. Uten tvil også en av de beste koppen med kaffe jeg har hatt. Sjarmerende, typisk dansk og med den fineste dama bak disken. Det var som å komme inn i leiligheten hennes – så hyggelig. 

The Bowl maket 

Ganske nytt, lite og sjarmerende. En herlig amerikansk mann på jobb, som virkelig kunne sin kaffe ( og smoothie bowl ). Det serveres også havregrøt, som personen på bordet bak meg spiste – den så helt nydelig ut den også! 

Livingstone

Brunsj på Livingstone var helt magisk. Spinatpannekaker med urtesmør, smoothie bowl, dansk rugbrød, egg med pesto, frisk frukt og masse annet godt. Lokalene er så lekre, og sjarmerende, med interiør fra Bali. Verd et besøk!

Cafe Livingstone  ligger like ved Søene som er perfekt turområde, så kombiner gjerne en god brunsj, med en deilig gåtur rundt sjøene før eller etter. 

42RAW

Her har jeg vært mange ganger, og det er uten tvil et av mine favorittsteder i Køben. Favorittene her er: acai bowl, Golden latte og grønn smoothie. Mmmm. De har også nydelige raw food salater, og masse annet godt. Her kan du fint gå flere ganger, og smake masse ulike ting. 

Souls

Det er flere av denne restauranten, men min favoritt er uten tvil den på Østerbro. Den er så koselig, og det er så fint å sitte ute å spise der – hvis temperaturen tillater det. Souls er et vegetariansk sted, med den beste maten.

Andre favoritter som jeg dessverre ikke har bilder av, men som er verd et besøk: 

  • Wulf og Konstali 
  • Stefanos 
  • Mad og kaffe 
  • Sidecar
  • Social 
  • Sticks´n sushi 

Et par butikk-tips på tampen: København er mestere på second hand, og jeg skal forsøke å fikse et par tips fra mine mote-venninne Celine neste gang jeg er der. Ellers har jeg et par tips til butikker som jeg liker veldig godt: 

  • ARK 
  • And other stories 
  • Moss Copenhagen 
  • H&M og Zara – disse har vi jo i Norge også, men utvalget er SÅ mye bedre her. 

Håper dere likte denne lille (som faktisk ble ganske stor) Københavns-guiden. Jeg har en ny tur booket inn i løpet av november, og da skal jeg finne enda flere skatter til dere. Jeg gleder meg❤️ 

 

Smiiil, Maren 

 

7 kommentarer
    1. Så flott innlegg, jeg planlegger juleshopping i København i desember og skal ta med tipsene dine. Takk

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg