Tips til sunn nistemat

Jeg synes det er så gøy at det kommer så mye henvendelser og spørsmål om hvordan man skal komme opp av sofaen, hvordan komme i gang, tips og triks til hvordan man kommer i gang med å spise sunnere, og spørsmål om konkrete oppskrifter på sunn mat. Det er jo akkurat dette jeg brenner så sterkt for, og jeg fryder meg over at jeg nå får lov å dele i flere ulike medier. I dag er enda en sak relatert til sunn mat, helse og kosthold publisert, og denne gangen er det VG vektklubb som stiller spørsmålene. 

Hva er ditt beste niste-tips?

Hva bør man tenke på for å få en sunn og enkel matpakke?

For min del så synes jeg det er viktig å tenke på at matpakken skal inneholde både godt med proteiner, grove karbohydrater og sunne fettsyrer. Sistnevnte kan være utfordrende, men det er ikke verre enn å legge et par skiver avokado på brødskiven, ha makrell i tomat som pålegg eller så enkelt om en neve usaltede nøtter. Egg inneholder både godt med protein og sunne fettsyrer, og er derfor en super løsning. Jeg synes også det er viktig at matpakken er fristende, åpner du matboksen og finner to tørre skiver med svett ost så er det forståelig at det frister mer å kjøpe noe rask, og kanskje mindre sunn ferdigmat i stede. Sett av en halvtime kvelden før og lag ferdig maten din, prioritert å bruke de ekstra få minuttene og du vil bli så takknemlig dagen etter. Mye av det å endre til en sunnere livsstil handler om akkurat dette, prioritering og planlegging.

Det finnes så mye sunn og god mat man kan lage og ta med seg. Mine nistefavoritter er matmuffins, grove vafler eller pannekaker, lomper med fyll, grovt brød med proteinrikt pålegg slik som for eksempel ost, skinke eller egg. Ellers liker jeg godt å ha en frisk frukt ved siden, og gjerne oppkuttede grønnsaker.

Matmuffins smaker helt fantastisk godt, og i tillegg er de noen skikkelige proteinbomber med både egg, skinke og ost som proteinkilde. Oppskriften finner dere HER. 

Grove vafler eller sunne pannekaker er en stor favoritt, spesielt fordi de holder seg så godt, og er like gode selv etter noen timer i en matboks i veska. Jeg lager dem ofte opp kvelden før, og legger dem på en tallerken dekket med plastikk i kjøleskapet. Oppskriften finner dere HER.

Grovt brød kjøper jeg enten på butikken, og da passer jeg på å se på grovhetsskalaen. Jeg velger alltid det groveste. Hvis ikke baker jeg brødet selv. Noe som nesten smaker enda bedre, og som uten tvil er enda enklere er hjemmelagde rundstykker. Disse går så kjapt å lage at jeg ofte rekker det på morgenen før jeg går, ellers er det supert å lage opp kvelden før. Oppskriften finner dere HER. 

Rekker du ikke lage mat, og må kjøpe ferdig så vil jeg anbefale lomper med proteinrikt pålegg. Kjøp en pakke speltlomper på butikken, en pakke skinke og litt ruccola eller annen salat. Vips har du en super god, enkel og sunn wrap. Alternativt er meieriprodukter et supert valg. Både skyr, kesam, og cottage cheese er proteinrikt og godt. Tilsett litt friske bær, en liten banan og usaltede nøtter så har du en god og næringsrik lunsj. Les gjerne hele saken HER, og se flinke Camilla og Linda sine tips til en smakfull niste.

Håper dette kan inspirere til en sunn og god nistepakke. Del gjerne dine beste tips til mat som egner seg som nistepakke. Det er alltid gøy å lese hva andre liker å spise. Jeg er helt sikker på at jeg kan bli inspirert av deres nistemat. 

 

Smiiiil Maren 

 

 

5 kommentarer
    1. Jeg er så fan av matpakke og nistemat, så dette er et genialt innlegg. Jeg jobber på sykehus og i en travel hverdag, så er det deilig å vite at når lunsjtider nærmer seg, så har jeg en god niste som venter på meg i kjøleskapet på jobb og ikke må opp å kjøpe mat. Det er som du sier , det er verdt å bruke et par minutter kvelden før! Denne uken har det vært mye grovbrød med ost og kalkun pålegg sammen med en pannekake (din oppskrift) og paprika og tomater. Har en matboks (!!) Med flere rom, så da passer det perfekt til dette. Jeg passer alltid å ha med meg ekstra grønnsaker som jeg kan putte på . Og nisten må mette i mange timer, ellers klikker det for meg. Å bli skikkelig sulten i 2 tiden passer ikke for meg.. hehe. Ellers er kjøeskaps grøt ganske greit å ha med til lunsj synes jeg. Og heia Youghert! Men egentlig er jeg fan av alle gode alternativer, bare man har det med seg og varierer litt. .ble en lang kommentar dette, men men! Hilsen Anja

    2. En ting til som jeg har blitt fanget av. Skrell appelsinen kvelden før og legg det i en boks. Da er den klar til å spises til lunsjen dagen etter, ferdig skrelt og fortsatt saftig. Jeg hater nemlig å sitte i lunsjen og skrelle og saften spruter over alt!!

    3. Anja: Det var smart , takk for tips 😀 Appelsin er så godt, men sjeldent jeg spiser akkurat pga det du skriver her med at det er så grisete.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg