I dag trengte jeg en premie

There’s no better way to start the day <3 

I dag startet jeg dagen grytidlig med en undersøkelse av magen jeg har gruet meg fryktelig til. Det er ikke noe dramatisk over det i det hele tatt, men selve undersøkelsen er ganske ubehagelig, og jeg har telt ned dager til denne mandagen. Nå er undersøkelsen unnagjort, og det gikk så fint. Jeg har slitt litt med smerter i magen over lang tid, og forsøker å finne ut av dette med flere ulike tester både relatert til intoleranser, og andre ting. Jeg vet at det er mange der ute som sliter med det samme, og derfor velger jeg å nevne dette.

Jeg hadde som sagt gruet meg til undersøkelsen, og i dag føler jeg derfor at jeg fortjener en liten premie. Premien ble at jeg utsatte jobb et par timer og koste meg med tidenes pannekakefrokost. Denne oppskriften har jeg delt med dere før, men den er så god at jeg vender stadig tilbake til den. Hemmeligheten er å bruke gulrot i røren, dette gjør pannekakene så saftige og gode. I tillegg få du jo i deg en grønnsak, og det er slettes ikke værst. Jeg varierer alltid topping, og i dag ble det kokossirup og koskos dryss. Mmmm. Oppskriften finner dere HER. 

I dag har jeg satt av hele dagen til planlegging, opprydning og organisering. Jeg føler jeg har litt for mange løse tråder og halvferdige prosjekter, så nå er det på tide å ta litt tak og rydde opp. Jeg har også oppstart av flere nye PTkunder denne uken, og har en god del forberedelser å gjøre der. Dette er jobb jeg koser meg med, og spesielt når jeg kan sitte hjemme å kose meg mens jeg holder på. 

Senere i dag venter en styrkeøkt, første dag på et nytt opplegg jeg skal forsøke å følge i noen uker fremover. Jeg har fått hjelp av en dyktig PT til å sette opp program, rett og slett fordi det er så mye lettere å dedikere seg til noe noen andre har satt opp. Er det mine egen programmer så lurer jeg meg litt unna. Jeg dropper også ofte de øvelsene jeg ikke liker i mine egne programmer, selv om jeg vet at jeg burde ha dem med. Så dette blir spennende, nå skal jeg trene meg gjennom den første uken også skal jeg dele det med dere, selvfølgelig. 

Håper denne mandagen behandler dere bra, og at uken starter på best mulig måte for hver og en av dere.  

 

Smiiil Maren 

 

16 kommentarer
    1. Sikker på at det ikke “bare” er kunstig søtning o.l som gir deg plager? Sliter selv mye med magen, og merker markant bering dersom jeg kutter ut all form for kunstig søtning (=Brus, lakerol, tyggegummi, proteinbarer!!!!) i noen dager.
      Om du ikke finner noe på prøvene, anbefaler jeg deg å teste ut FODMAP-dietten (noe jeg selv driver med nå) – som hovedsakelig handler om å utelukke/begrense matvarer som kan være spesielt vanskelig for tarmen å fordøye. Da ting en gjerne ikke anser som “problem-mat” – f.eks løk, hvitløk, sopp, epler o.l som få tenker at gir magetrøbbel.
      Håper du blir bedre fort! =)

    2. Kan kanskje prøve å kutte ned på questbars? Jeg får vondt i magen av det, og med tanke på at du spiser mange hver dag, er det verdt å prøve 🙂

    3. Anonym: Hehe ja mange nevner det, og har roet det kraftig ned nå 🙂 Dette har vært et problem i mange mange år, så det er ikke noe som har kommet over natten. Dette er bare første gang jeg velger å skrive om det, rett og slett fordi det er tydelig at mange sliter med ulik problematikk relatert til mage/tarm og da tenker jeg at økt fokus på dette kan være positivt 🙂 Er nok absolutt noe i det du sier her med questbarer, og i kunstig søtning som flere nevner 🙂

    4. Tenkte også på kunstig søtning eller at du har for lite gode bakterier i tarmen? Test med kefir, aloe vera, fermentert surkål ol 🙂

    5. Hei Maren!
      Har et spørsmål til deg som ikke er relevant til temaet, men noe jeg virkelig trenger hjelp med. Jeg har vært så heldig å “arvet” Polar klokken m400 til min bror, siden han ikke bruker den lenger. Har prøvd lenge å omprogrammere den til meg. Prøve å restarte hele på en måte for at den er tilpasset meg og min kropp. Har ikke fått det til! Har prøvd å lese meg opp på Polar sin hjemmesider, men har ikke vært velykket. Veldig frustrende da jeg vil bruke den nå med en gang. Tenkte å spørre deg siden du er Polar ambasadør? Setter stooor pris på hjelp i såfall!!
      Mange klemmer

    6. Anette: Dette kan jeg ingenting om, men hvorfor sender du ikke bare en mail til polar? De er super hjelpsomme og hyggelige, de svarer raskt og kan hjelpe deg med slike ting 😀 Mailen står på nettsidene deres. Lykke til <3

    7. Da fortjener du en premie. Håper du finner ut av det. Jobber på et sykehus som jobber masse med nettopp dette og det er så mange som sliter med mageproblemer av ulike årsaker.
      Lykke til med nytt program. Og høres ut som en bra plan på en mandag. Jeg skal hjem på familie middag nå, siden den faste søndags middagen ble utsatt siden jeg var på kitekurs! Anbefales forresten.

    8. Hjelpe meg, de så gode ut! Håper magen kommer seg etter hvert.
      Masse lykke til med nytt treningsprogram, det blir spennende! Kjenner meg igjen i at det er fort gjort å sluntre litt unna på diverse øvelser når man har satt opp programmet selv, hehe.

    9. Sleit også med magen i flere år, tok en masse tester men de kunne ikke finne noen konkret som var galt. Til slutt fikk jeg tabletter som er ment på de som produserer for mye magesyre, og jeg har vært frisk siden! Kan jo være en million forskjellige ting når det kommer til mageproblemer, men skulle bare nevne det da det jeg hadde ikke er særlig “kjent” sykdom. Ha en fin dag 😀 PS du skal ikke kjøre kickstart med shapeup programmet i år? 🙂

    10. Ingrid: Ja de tablettene har jeg også fått, hjelper litt det 🙂 Nei tenkte ikke det, ikke rukket å satt meg inn i det i år rett og slett. Men med Pia som sjef vet jeg det er kanon bra <3

    11. Bare for å utvide ENDA litt.. 🙂 Mange tåler dårlig melkeprodukter (enten laktosen eller melkeproteinene) og/eller gluten dårlig uten å vite det, og kan streve med konkrete eller mer diffuse fysiske eller mentale problemer (stemningsleie, konsentrasjon, trøtthet mm.)
      Vedr. magesyre; mange tar tabletter for å redusere den, men det er oppdaget at flere faktisk produserer for lite magesyre heller enn for mye. (Blant annet pga stress.)
      Håper du finner ut hva det kan være, og får begynt å nøstet i det. Det kan være litt omfattende, men det finnes veier å gå 🙂

    12. Prøv å kutte ut produkter med kunstig sukker, som questbarer og lignende, samt Skyr etc. Å kutte på fruktsukker hjelper også de fleste. Tips fra meg 🙂

    13. Vel fortjent premie! Håper de finner ut hva det er, mageproblemer er så kjipt. Selv fikk jeg diagnosen irritabel tarm og la etter det om kostholdet til lav-FODMAP-prinsippet. Jeg har måttet forsake noen matvarer, men det er det faktisk verdt når magen endelig spiller på lag.

    14. Hender det at du spiser litt for mye proteiner eller for mange questbars? Hadde masse magetrøbbel da jeg spiste 2-3 questbars om dagen, og særlig hvis jeg i tillegg spiste mye frukt og grønt. For mye fiber er ikke bra, mener nå jeg. Typen har samme problemet, både med fiber og proteiner.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg