Løpechallenge uke 1

Reklame | I samarbeid med Abilica

YES folkens! Endelig mandag, og endelig oppstart av løpechallenge. Vår reise mot 10km på mølle er offisielt i gang.

Jeg er så imponert over hvor mange av dere som har blitt med på denne utfordringen. Planen nå er at vi starter i dag, og hver uke fremover skal jeg gi dere nye utfordringer som jeg vil at dere gjennomfører. Målet er at disse motivasjonsboostene, og øktene fra meg, skal være med på å gjøre dere så godt forberedt som mulig på det store målet vårt. Målet vårt er som dere vet å gjennomføre 10km sammenhengende på tredemølle, om 5 uker.

Jeg har valgt å dele øktene for den kommende uken på søndager fremover, slik at dere kan planlegge treningsuken deres.

Har du ikke fått med deg hva denne challengen handler om? Det er ikke for sent – les alt om det, og meld deg på HER, og bli med oss å jobbe mot å gjennomføre 10 km på mølle💪🏼

En helt vill premie:

I tillegg vil du få muligheten til å vinne et gavekort på treningsutstyr fra Abilica på hele 20.000 kr!!! Sjekk ut hele utvalget av treningsutstyr HER, så kan du begynne å lage ønskelisten din.

UKENS TRENINGSØKTER:

I dag starter vi, og jeg har valgt å dele den første ukens utfordring i to. Det handler om å bli litt kjent med mølla, både i motbakke og ”flatt”, på høyere tempo og litt lavere. Jeg vil at du tester begge intervallene i løpet av den kommende uken. 2 treningsøkter i den aller første uken av challengen. Det vil komme uker hvor det er flere øker, men vi starter med disse to.

Øktene er helt ulike, og jeg er spent på å høre hvilken du likte best og hvorfor😊

Den ene foregår i motbakke, hvor du skal gå i raskt tempo. Den aktive arbeidsperioden her ligger på 30 minutter. Intervall nummer 2 handler mer om tempo, her vil jeg at dere skal prøve dere på rask jogg eller løp, alt ut fra hvilken løpsbakgrunn og erfaring du selv har. Aktiv arbeidsperiode her er på 20 minutter. Denne tiden er selve intervalltiden, ikke inkludert oppvarmning, pause og nedtrapping.

Intervall 1: 

  • Varm opp i ca 10 minutter 
  • Rask gange i bratt motbakke i 3 minutter (10-15% motbakke)
  • Flatt (1%) og helt rolig gå-tempo i 1 minutt
  • Gjenta 10 ganger 
  • Ro ned, og kjør nedkjøring med 5-10 minutter rolig gange. 

Intervall 2: 

  • Varm opp i 5-10 minutter med rask gange, eller rolig jogg
  • 1 minutt løp, med 1% helling på mølla 
  • 30 sek pause hvor du hopper av, og står på sidene av møllen. 
  • Gjenta 10 ganger
  • 2 minutters pause
  • 10 nye runder med 1 minutt løp og 30 sek pause. Mølle på 1% hele veien.
  • Ro ned, og kjør nedkjøring i 5-10 minutter rolig gange 

 

Jeg skal ikke angi hastigheten for deg, for det er vanskelig for meg å si noe om når vi alle er så forskjellige. Jeg vil ikke at noen skal føle at det er et umulig tempo å klare, mens andre ikke får utfordret seg nok. Så jeg tenker at vi seier at du skal kjøre et tempo på intervallene som er så høyt at du ikke kunne holdt ut noe særlig lenger enn den oppsatte intervalltiden, uten å få en pause. Samtidig må du tilpasse det slik at du faktisk klarer å gjennomføre alle intervallene dine. Det er en kunst det der, å legge deg på et tempo som virkelig utfordrer deg, men samtidig ikke er for hardt slik at du må ta pauser utenom de oppsatte pausene, eller justere tempo ned. Begynn heller litt rolig, og går det helt fint, så øker du hastigheten mot slutten. Det er alltid en god følelse å kunne kjøre på litt ekstra mot slutten.

Det tar litt tid å bli kjent med intervall-formen din, så prøv deg litt frem, og kjenn etter hvor du er pr dags dato. Start på en fart som du kjenner at du kan klare alle intervallene, også øker du som sagt underveis hvis du kjenner at det går  greit.

Du skal altså gjennomføre begge intervallene i løpet av uken, helst med et par dagers mellomrom.

✨ Er ukens utfordring mottatt, og forstått? ✨

RABATTKODE TIL DEG: 

Jeg gjennomfører intervallene mine på mølla hjemme i leiligheten, men du gjennomfører selvfølgelig der du har mulighet. Jeg har en Abilica Premium AC treadmill, og hvis du ønsker deg en mølle hjemme, anbefale jeg å sjekke ut Abilica sitt utvalgt på deres hjemmesider. Jeg har fått lov å gi dere en rabattkode på to av toppmodellene til Abilica: Koden MAREN20 gir dere 20% rabatt på møllen jeg selv har, Abilica Premium AC treadmill og Abilica Stream TM 60 AC.

Jeg stoler på at alle som har lyst å være med på denne utfordringen gjennomfører dette, og dere må ikke rapportere inn til meg. Når det er sagt, så synes jo jeg det er knall gøy å høre fra dere, så tagg meg veldig gjerne på Instagram ( @ marenerdvik ) etter gjennomført intervall, eller bruk taggen #pålagmedmaren . Der følger jeg slavisk med! Bruk gjerne taggen @ abilica og #abilica også, det er tross alt de som er så rause å står for den vanvittige premien!

Det er så gøy hvis jeg kan se at dere trener og kjører på – da vil disse ukene frem mot vårt store felles mål bli så mye mer motiverende for både meg og dere❤️💪🏼

Jeg har gledet meg så til dette folkens, og nå er vi ENDELIG i gang!! Heia hver og en av dere som har slengt dere på denne utfordringen. Fy søren så kule dere er! LET´S GO!!! Jeg gleder meg til å følge med på dere på veien. Dere må selvfølgelig bare spør meg hvis det er noe som helst dere lurer på!

Lykke til, jeg gleder meg til å høre hvordan intervallene gikk!!

 

SMIIIL, MAREN

 

37 kommentarer
    1. Hei! Gleder meg til å følge intervallene dine fremover😍 Jeg lurer litt på angående stigning i intervall 2. Jeg deltar på løpetimer på Sammen, studentsamskipnaden i Bergen, og der sier de at en stigning på 2% justerer for at vi løper på mølle. Hva tenker du om dette, ettersom du bruker 1% stigning?

    2. Gøy, gøy, gøy 😊 Jeg er med og første økten blir i dag 🤩
      Takk for at du igjen inspirerer Maren ❤️

    3. Hei. Litt usikker når det står 10-15% stigning. Når man justerer stigningen på mølla så står det 0,5- 1 osv.. skal den opp til 10-15 der?

    4. Veldig klar! Endelig fått mølle hjemme og med redusert arbeidstid med en 1.5 åring hjemme, blir det gøy!
      Lite spørsmål.. er rekkefølgen viktig? At man ikke kjører intervall 2 i dag og 1 om to dager feks?

    5. Jeg MÅ få til dette! Mandager får jeg dessverre aldri trent pga andre aktiviteter. Gleder meg! Jeg liker at det er gjennomførbart for en nybegynner som meg 🙂

    6. Tenkte intervall 1 var easy og begynna med i dag. Vel der tok eg feil🤣 den svei godt både fysisk og psykisk. Intervall 2 står for tur på onsdag, hurra🤘🏻

        1. Det står ingenting om hastigheten din når du går i motbakke eller løper. Kan ikke se at det står noe om det 🙂

          1. Joda, dette står:

            Jeg skal ikke angi hastigheten for deg, for det er vanskelig for meg å si noe om når vi alle er så forskjellige. Jeg vil ikke at noen skal føle at det er et umulig tempo å klare, mens andre ikke får utfordret seg nok. Så jeg tenker at vi seier at du skal kjøre et tempo på intervallene som er så høyt at du ikke kunne holdt ut noe særlig lenger enn den oppsatte intervalltiden, uten å få en pause. Samtidig må du tilpasse det slik at du faktisk klarer å gjennomføre alle intervallene dine. Det er en kunst det der, å legge deg på et tempo som virkelig utfordrer deg, men samtidig ikke er for hardt slik at du må ta pauser utenom de oppsatte pausene, eller justere tempo ned. Begynn heller litt rolig, og går det helt fint, så øker du hastigheten mot slutten. Det er alltid en god følelse å kunne kjøre på litt ekstra mot slutten.

            Det tar litt tid å bli kjent med intervall-formen din, så prøv deg litt frem, og kjenn etter hvor du er pr dags dato. Start på en fart som du kjenner at du kan klare alle intervallene, også øker du som sagt underveis hvis du kjenner at det går greit.
            ❤️❤️

            1. Nettopp! Det står Ikke hvilken hastighet du løper på eller går på i motbakke .

            2. Det er fordi det må du finne ut av selv, hva som passer deg😊😊 Lykke til❤️ så fort du klarer, uten å ta pause utenom de oppsatte pausene. og hva akkurat det er for akkurat deg, kan jeg umulig si.

    7. Så klar for første løpetur i dag😀lurte på om du har noen tips til joggesko som er gode til å bruke på tredemølle?

      1. Ja tenkte egentlig lage et lite innlegg på det, for det er så mange som spør. men det er så individuelt også, de jeg liker eller de som passer min fot og mitt løpssteg kan være helt annerledes enn noen andres. men skal prøve å komme med noen generelle tips 😄😄❤️

    8. Da er økt 1 gjennomført og det er morsomt å gå litt nye økter å gjennomføre 😊 Gleder meg til alle nye økter fremover 👍😊

    9. Lemster etter første økt i går..! Men har virkelig et mål om å klare ei mil på mølla etter altfor lang tid uten løping🙈 Takk for at du deler👍

    10. Fått testet begge intervallene. Likte begge veldig godt. Nummer 2 var mye tyngre syns jeg. Holdt på å gi meg etter de første 10. Men klarte de siste 10 ved at jeg tok joggetempo istedet😁

    11. Da har jeg gjennomført begge intervallene😁. Superfly å starte opp, og gleder meg til de neste ukene.
      Jeg for min del syntes intervall 2 er den som passet meg best. Liker å løpe og presse seg litt der.
      Klar for neste ukes program 😊

    12. Hei,
      Superkjekke og motiverende økter!
      Hvor lenge gjelder rabattkoden på møllen? Jeg prøvde i dag, men det gikk ikke😕

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg