XXLchallenge – Mine beste tips & triks for å holde ut på tredemølla

Reklame | XXL & Abilica

Heiii dere❤️ Hvordan går det med dere? Jeg følger med alle dere som poster ting på sosiale medier og som sender meg ting, og jeg er så imponert at jeg snart ikke har flere rosende ord å dele med dere. FOR en rå gjeng dere er! Det gøyeste er at det er så mange som melder meg og forteller om en super fremgang på kondisjonen sin, og flere lystbetonte og positive treningsøkter. Det gjør meg så glad, og betyr så mye! Det er jo akkurat det jeg ønsker. 

Nå har vi kommet til uke 4 allerede, det betyr at det kun er en uke til før vi skal teste oss på 10km på mølla. Neste mandag er det test🧡 Husk nå på at tiden din har INGENTING å si. Jeg vil bare at du skal kjenne på den deilige mestringsfølelsen det er å klare å gjennomføre 10km, enten som du går, jogger eller løper så fort du kan. Det er helt opp til deg, jeg vil bare at du prøver, og at du gjør så godt du kan. 

Denne uken vil jeg gi deg mine små lure, og kanskje litt artige triks, for å holde ut så lenge som 1 mil på tredemølle. Jeg gjør nemlig følgende: 

  • MUSIKK er alfa omega! Den rette sangen kan faktisk få meg til å løpe fortere enn jeg på forhånd trodde var mulig. 
  • SERIER/FILM: Har du en serie du er skikkelig hekta på? Hva med å se en episode mens du går, eller jogger? Det er helt genialt!! Jeg bruker iPad eller mobilen. Lyst på serietips? Sjekk listen med 40 (!!) serietips HER. 
  • SOSIALE MEDIER: Dette er nok det tipset jeg bruker mest. Det går varmt på både blogg/instagram/snapchat/facebook, og når jeg er gjennom alle dem så har tiden flydd avgårde. Det er så herlig å bare forsvinne inn i SoMe-verden en liten stund, og for min del forsvinner mange minutter her. 
  • NETTAVISER/NYHETER: Oppdatert deg på hva som skjer i verden mens du trasker i vei på mølla. Det stjeler oppmerksomheten din, og får deg til å teke på noe annet. Vips har minuttene flydd forbi. 
  • PODCAST: Podcast er uten tvil en av mine absolutte tredemølle-favoritter. Du kan lese min komplette podcast-liste HER. 
  • TELLING: Når det går skikkelig trått så teller jeg. Jogge 100 skritt, gå 100 skritt, jogge 50 skritt, gå 50 skritt osv. 
  • “BARE 5 MINUTTER TIL”: Jeg tenker ofte sånn som dette: 10 minutter, det er nesten 15, og det er jo halvveis til 30, og det er jo så nære 45, og det er faktisk nesten én time det. På én time har jeg kanskje klart 10 km, fy søren, jeg klarer 5 minutter til. Har du testet å tenke sånn noen gang? Prøv da vel, kanskje det funker for deg også! 

Så over til denne ukens trening, jeg vil at du igjen skal prøve deg på en intervall, og i tillegg skal du ha en langtur. benytt deg av tipsene over, og kjør på med 45 minutter sammenhengende på tredemøllen. Husk for all del at jeg IKKE ber deg om å løpe på mølla, men vil bare at du er på møllen og beveger deg i 45 minutter. Du kan gå litt, jogge litt, gå helt sent, gå litt fort, og variere det akkurat slik som du selv vil. Ok? 

Del to av denne ukens trening er en ny intervall, og denne gangen en litt lengre variant. Denne skal du gjøre 2 ganger i løpet av uken! Intervallet er som følger: 

  • Varm godt opp i ca 10 minutter
  • 8 minutters drag
  • 4 minutter pause 
  • x 4 

Forklaring: Du kjører på, så fort du klarer i 8 sammenhengende minutter. Jeg har hele veien snakket om at noen som er med på denne challengen velger å løpe, mens andre velger å gå. Er du en av de som vil løpe litt, så skal du løpe på dette intervallet. Er du en av dem som vil gå, ja da skrur du opp motbakken, og kjører på med 8 minutter gå fort i motbakke. Deretter har du 4 minutter aktiv pause, det betyr at du går flatt, i et rolig tempo. Dette gjør du 4 ganger. 

Poenget her er å øve oss på å jogge med høy puls over litt lengre tid. Denne intervaller vil jeg at du gjør 2 ganger i løpet av uken. Det betyr at denne ukens trening er én langkjøring, og to intervaller. Spør dersom noe var uklart her❤️ 

Jeg tester alltid øktene før jeg gir dem til dere, og i dag morges startet jeg dagen med disse 8-minutters dragene på min Abilica premium AC Treadmill her hjemme. Jeg synes dette var en hard og utfordrende intervall, men samtidig veldig gøy! Jeg gleder meg til å høre hva dere synes. 45 minutter på møllen gikk fint for min del, rett og slett fordi jeg hadde en ny serie å se på. Kielergata på Tv2 Sumo er verd å sjekke ut. Jeg tok mine 45 minutter i helt rolig tempo, og vekslet litt på å jogge og gå fort. Jeg er spent på å høre hva hvordan dere velger å løse det.

LYKKE TIL, og spør meg om hva enn dere lurer på❤️

 

Smiiiil, Maren 

 

 

2 kommentarer
    1. Jeg har vært med fra starten på XXL challenge, og har faktisk klart å gjennomføre alle øktene!
      I dag kjørte jeg første intervall 8×4, tenker langkjøring på onsdag og en siste intervall på fredag.
      Takk for motivasjon til å løpe mer på mølle, begynner nesten å like det. 😉
      Har du tips til å øke i hastighet på lengre intervaller? Trener gerilja kardio 1-2 ganger i uken (ikke nå med challenge.) Men lurer på om du har andre tips? 🙂

    2. Morsomt med slike challenger 😁 jeg henger med, men “glemte” meg og sjekket ikke bloggen før i kveld, så dagens økt for meg var pyramideintervaller. Totalt 32 min. Altså 32 intervaller aka 45/15. Etterfulgt av PowerWalk i 50 min 😁 (Tiden går utrolig fort når en ser på spennende serier på tab’en 😁).

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg