XXLchallenge – vi er i gang!

Reklame | XXL & Abilica

Endelig er mandagen her, og vi er klare for oppstart! Jeg er så imponert over hvor mange av dere som har tatt denne utfordringen på strak arm, og kastet dere med. Planen nå er at vi starter i dag, og hver uke fremover skal jeg gi dere nye utfordringer som jeg vil at dere gjennomfører. Målet er at disse motovasjonsnoostene, og utfordringene fra meg, skal være med på å gjøre dere så godt forberedt som mulig på det store målet vårt, som er å gjennomføre 10km sammenhengende på tredemølle mandag, om 5 uker. 

Ikke fått dette med deg? Det er ikke for sent – meld deg på HER, og bli med oss å jobbe mot å klare å gjennomføre 10 km på mølle, og få muligheten til å vinne et reisegavekort til to personer på 12.000 kr (!!) (blogginnlegget med all informasjon om dette finner du her)

I dag starter vi, og jeg har valgt å dele den første ukens utfordring i to. ´En til deg som har trent litt fra før (da velger du intervall 2 med løping), og har en grunnform fra før, og én til deg som er helt fersk, eller av andre grunner ikke ønsker / har mulighet til å løpe ( da velger du intervall 1 med gå i motbakke). Denne ukens motivasjonsboost er en intervalløkt, som jeg vil at du skal gjennomføre to ganger i løpet av denne uken, For eksempel én intervall i dag, og en intervall litt senere i uken. Du velger altså mellom intervall 1 og intervall 2, som vist på filmen. 

Intervall 1: 

  • Varm opp i 5-10 minutter 
  • Bratt motbakke i 2 minutter 
  • Flatt og rolige tempo i 1 minutt
  • Gjenta 8 ganger 
  • Ro ned, og kjør nedkjøring med 5-10 minutter rolig gange. 

Intervall 2: 

  • Varm opp i 5-10 minutter med rask gange, eller rolig jogg
  • 1 minutt løp, med 1% helling på mølla 
  • 30 sek pause hvor du står på sidene av møllen. 
  • Gjenta 10 ganger 
  • Ro ned, og kjør nedkjøring i 5-10 minutter rolig gange 

Jeg skal ikke angi hastigheten for deg, for det er vanskelig for meg å si noe om når vi alle er så forskjellige. jeg vil ikke at noen skal føle at det er et umulig tempo å klare, mens andre ikke får utfordret seg nok. Så jeg tenker at vi seier at du skal kjøre et tempo på intervallene som er så høyt at du ikke kunne klart noe lenger enn de to minuttene i motbakke på intervall 1, og ikke et sekund lenger enn det minuttet på intervall 2, dette gjelder de siste dragene. For du må huske på at du skal gjennomføre alle dragene, og det er altså når du er på de siste at du kan presse litt ekstra. Det tar litt tid å bli kjent med intervall-formen din, så prøv deg litt frem, og kjenn etter hvor du er pr dags dato. Start på en fart som du kjenner at du kan klare alle intervallene, også øker du underveis hvis du kjenner at det går  greit. 

Du velger altså enten intervall 1 eller intervall 2, og gjennomfører den to ganger i løpet av uken, helst med et par dagers mellomrom. 

Er ukens utfordring mottatt, og forstått? 

Jeg stoler på at alle som har lyst å være med på denne utfordringen gjennomfører dette, og dere MÅ ikke rapportere inn til meg. Når det er sagt, så synes jo jeg det er sinnsykt gøy å høre fra dere, så tagg meg veldig gjerne på Instagram etter gjennomført intervall, eller bruk #XXLchallenge og #marenerdvik. Der følger jeg slavisk med! Det er så gøy hvis jeg kan se at dere trener og kjører på – da vil disse ukene frem mot vårt store felles mål bli så mye mer motiverende for både meg og dere❤️ 

   Fotograf: Tom Høgstøl. Video: Brandon Mc dade

Jeg gjennomfører intervallene mine på mølla hjemme i leiligheten, men du gjennomfører selvfølgelig der du har mulighet. Jeg har en Abilica Premium AC treadmill, og hvis du ønsker deg en mølle hjemme, anbefale jeg å sjekke ut XXL sitt utvalg på deres nettsider

Åååå nå kjenner jeg at jeg blir skikkelig gira! Heia oss og heia hver og en av dere som har slengt dere på denne utfordringen. Fy søren så kule dere er! LET´S GO!!! Jeg gleder meg til å følge med på dere❤️ 

Lykke til, jeg gleder meg ti å høre hvordan intervallene gikk!!

 

Smiiil, Maren 

 

21 kommentarer
    1. Hei får vi noe bekreftelsesmail på påmeldingen? Meldte meg på men ikke fått noe. Så vet ikke om jeg er registrert?

    2. En liten ting ifht. justering av farten på mølla, Maren: Du burde kanskje poengtere at man ikke skal klare et sekund lenger enn de to minuttene på intervall 1 og det ene minuttet på intervall 2, på DET SISTE av alle dragene som skal gjennomføres…? Og at man bør tenke at det siste draget skal løpes MINST like fort som de andre…? Ellers er det veldig fort gjort som nybegynner å starte ut ALTFOR hardt, og både ødelegge økta og enda verre motivasjonen, fordi det blir bare vondt. Ellers masse lykke til, dette blir bra! 🙂

    3. Synes det er uklart hvilken av intervallene man bør velge når man er litt trent. Jeg innbiller meg at å løpe i bratt oppoverbakke i 2 min 8 ganger er hardt….spesielt når man har lyst til å gi opp bare synet av en oppoverbakke.

    4. Dette blir gøy! 🙂
      Blir det 2 løpeøkter i uka de neste fem ukene, kan du si noe om det? Tenker på hvordan jeg skal legge opp resten av treningen min.
      For oss som har et forhold til pulssoner, hvilken sone mener du vi bør ligge i på slike intervaller (4 eller 5)?

    5. Åh, jeg hadde nesten glemt denne utfordringen! Våknet i morges og var lite kreativ, tenkte at det kom til å bli en kjedelig treningsuke. Men nå gleder jeg meg kjempemye, fordi jeg skal krydre uka med to intervall-utfordringer! Dette passet bra nå, altså 🙂 Gleder meg til å komme i gang! Kjører første runde allerede i dag 😀 Ønsker deg en god uke, Maren!

    6. Hei, hva hvis akkurat den dagen vi skal løpe 10km ikke er mulig å gjennomføre nøyaktig den dagen? Diskvalifiseres man da? 😱😱 er det noe slingringsmonn på det?

    7. Anonym: Det står i innlegget kjære deg 🙂 Du MÅ ikke, men jeg blir veldig glad for litt feedback fra dere , så si gjerne i fra at du har gjort det 🙂 det står et avsnitt om dette i innlegget også

    8. Hei, jeg vurderer å hive meg på nybegynner varianten😊men lurer på om hvor mange løpe økter i uka på mølle det blir de neste ukene? Siden det er litt vanskelig å komme meg til og fra der jeg har mulighete til å bruke tredemølle, og i tillegg at jeg trener mer pilates, barre, yoga på et senter her byen😊

    9. Vikki: De selges ikke i Norge i akkurat den fargen m tror jeg. Flere har spurt og sjekket. Mine er en reisegave fra Tokyo. Modelllen er Adidas ultra boost, og det finnes mange fine farger i Norge og. Jeg har / har hatt dem i sort, lyseblå , lilla og grå

    10. Kjørte bakkeintervallene idag 😀 Har løpt mye, men egentlig aldri kjørt bakkeintervaller på mølle før, og likte det kjempegodt! Møllen bruker så lang tid på å komme seg opp og ned, så jeg kjørte heller 30 sekunders pause der jeg sto på sidene. Hvordan fungerer din mølle for det formålet? Hadde 10% stigning i dag, og da bruker man jo evt. hele pausen på å få den ned og opp.
      Ellers: lykke til alle sammen, stå på 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg