Svar på alle spørsmål

Takk for alle spørsmål. Jeg lovte dere raske svar, så her kommer de: 

Hvordan er en typisk treningsuke for deg? Hvordan ser en dag ut for deg med tanke på mat?



Dette spørsmålet har gått igjen flere ganger, så det skal jeg prøve å gi et ordentlig bra svar på. Jeg er helt ute av alt som heter rutine og typisk treningsuke nå for tiden, men jeg vet jo godt hvordan det vanligvis ser ut, så jeg skal svare ut fra det. En vanlig treningsuke for meg består av 3-4 kondisjonsøkter, og 2 styrkeøkter. Jeg jobber med å komme meg tilbake på styrketreningen sånn ordentlig, og da går jeg nok over til å dele kroppen litt mer opp. Enn så lenge trener jeg fullkropp styrke to ganger pr uke. Cardio eller kondisjonstreningen er som oftest gå i kraftig motbakke, eller intervaller. Har jeg motbakke-økt så er det 40-60 minutter på 8-9% motbakke, og hastighet 6 km/t. Intervallene jeg kjører mest er 30/30×10 med 10 min oppvarming og 10 min nedtrapping, eller 1 min løp, 30 sek pause x 5, 2 min løp 1 min pause x 5. Med 10 min opp og nedvarming. Intervallene mine varierer ofte, men dette er de jeg liker best akkurat nå. 

Når det gjelder mat så skal jeg være så ærlig å si at jeg er litt ute av rytme og rutine der også. Men vanligvis ser det ca slik ut: 

Frokost: Marenskåla med meieriprodukter og frukt/bær/usaltede nøtter eller havregrøt. 

Lunsj: Kyllingsalat med grovt brød eller omelett med skinke, ost og grovt brød til. 

Middag: Tacosalat med lomper, tomatsuppe med egg, eller lompepizza. 

Kvelds: Frukt og kanskje litt gresk yoghurt med hakkede mandler og bær. 

Innimellom her blir det frukt, usaltede nøtter, en proteinbar, skyr eller andre småting som snacks. 

Hva er dine favoritt måltider?

Jeg er egentlig glad i alle måltidene i løpet av dagen, men skal jeg velge ett så er det nok sen frokost / lunsj. Jeg elsker den typen mat, og det beste jeg vet er når jeg kan få litt av alt. Meieriprodukter, frukt, pannekaker, grovt brød med godt pålegg, eggerøre,  smoothie bowls. Mmmm. Frokost og lunsjmat er vikelig det beste som finnes 

Dine beste rumpeøvelser?

Det må nok være hipthrust/glute bridge, både ett bens eller med vekter, alle varianter av utfall er konge, dype gode knebøy med heller litt mindre vekter og fokus på kontakt, kickback i kabel, og strakmark. 

Hva koser du deg med?

Jeg koser meg veldig med sofakrok, joggebukse, snacks i skålene og serier. Snacksen kan gjerne være frukt, grønnsaker med dipp og poteinbarer, eller det kan være sørlandschips, vanilje is og candyking smågodt. Det kommer helt ann på hvilket modus jeg er i. hehe. 

Hvordan ser en perfekt lørdag ut for deg?

Sove til jeg våkner, spise en god frokost og kaffe, lese nyheter og kose med lille Leo gull. En treningsøkt, etter fulgt av dusj og gode produkter. Ta en tur til byen, spise en god lunsj på cafe med folk jeg er glad i. Surre rundt, med god tid og lave skuldre. Titte i butikker med kaffe i hånda. Hjem å lage god middag, og nyte god mat i selskap av mennesker jeg setter pris på. DET er en fin lørdag det <3 

Hva er ditt beste tips for å bli mer kreativ? (særlig med tanke på skriving…)

Hmm, jeg tror ikke kreativitet kan tvinges frem, men jeg tror man kan tilrettelegge for den. For min del så må jeg ha den rette settingen, ryddig rundt meg, kaffe eller noe annen drikke ved siden av. Behagelige klær og tid. Ingen som stresser meg eller maser. Bare meg og macen, la tankene fly og fingrene løpe fritt over tastaturet. Så finn deg en hyggelig plass, et sted du trives, senk skuldrene, la tankene få plass til å flyte fritt. Prøv og feil, lag deg tankekart, skriv ned ord og spinn videre på de ordene som skiller seg ut for deg. 

Kan du dele noen gøyale intervalløkter? 😀

Favorittene mine er 30/30 intervaller, med 30 sek spurt og 30 sek pause x 10. Eller 1 min løp 30 sek pause x 5, 2 min løp og 1 min pause x 5. Jeg synes også 4 minuttere med 2 min pause x 4 er fine, men de er litt lange for min smak. 45/15 er gode. 45 sek spurt, 15 sek pause. Husk å varme godt opp, og bruke tid på å roe ned etter på. 

Du alltid har så fin farge, lurer på om du bruker selvbrunings produkter eller hva? Jeg har lest bloggen og fulgt deg over lengre tid. Virkelig inspirerende og nydelig du er. Bor selv i Kristiansand, kunne du tenkt deg noen gang å møtt noen av dine lesere ?

Ja jeg bruker selvbruning hvis jeg skal noe. Enten spray på salong, der jeg går bruker de Vita Liberata. Eller hjemme, da bruker jeg en fra Clarins. Åå så koselig. Ja veldig gjerne, og jeg møter flere av dem hver uke. På trening, på matbutikken, i byen, på tur osv. Det er så sykt koselig når noen kommer å sier hei, og sier at de leser bloggen<3 Jeg skjønner at det ikke er så lett å gjøre for alle. Jeg skal ha en del treninger ute når snøen forsvinner, helt lavterskel. Bare gøy og sosialt. Der er absolutt alle velkomne, og jeg håper mange av mine lesere vil komme. 

Hvordan synes du selv du har forandret deg som blogger hvis du ser på nå vs da du startet? Hvis du kunne gått bakover i tid og gitt en yngre deg ETT treningsråd – hva ville det være? Du har fått noen mindre fine kommentarer. Dessverre!!! Hvordan takler du det? Vet at det går inn på deg, men likevel fortsetter du jo å bloggen så du klarer å heve deg over det virker det som. 🙂

Bildene først og fremst. Hehe. Det var virkelig noe kjipe greier før, med rammer og skrift på bildene og masse dill. Hehe. Så ja, jeg tror nok bildene har blitt bedre, og hele bloggen litt mer profesjonell kanskje. Hmm si det, bruk mer tid på teknikk kanskje, og tør å løfte de tunge vektene. Man blir IKKE stor av tunge vekter. 

Jeg takler det på grunn av dere, venner og familie. Jeg knakk litt sammen siste runde med stygge kommentarer, jeg valgte å dele det, og fikk så ENORMT med støtte og kjærlighet. Så jeg takler det fordi jeg har 99% snille, omsorgsfulle og gode lesere<3 Jeg nekter å la den 1% ødelegge. 

Tror du at kostholdet har noe å si på uren hud etc, eller er det gener? Og så lurer jeg på om du teller kalorier, eller om du har et avslappet forhold til det? Selv har jeg spiseforstyrrelse og det er ikke noe jeg ønsker mer enn et avslappet forhold til mat! Du inspirerer til at det går an!

Ja det tror jeg har noe å si. Sunn mat, vitaminer og rikelig med vann tror jeg har noe å si for huden. Sunnhet skinner gjennom. Gener har nok også noe å si, sånn vil det alltid være. Nei jeg teller ikke kalorier, og har et veldig avslappet forhold til mat. Så fint å høre at jeg kan inspirere deg – det betyr så mye å høre. 

Hvilke idretter har du drevet med? 

Jeg har turnet i mange mange år, så det var uten tvil min hovedidrett. Ellers var jeg en svipptur innom fotball, stuping, og håndball. 

Hvilke er dine tre favoritt-styrkeøvelser i prioritert rekkefølge, og hvorfor?

1. Starkmark på grunn av den rå kontakten i baksidelår. 

2. Kroppsvektøvelser som pullups, burpees, og pushups

3. Liggende lårcurl av samme årsak som øvelse 1. 

Jeg lurer på hvordan du bestemte deg for å utdanne deg som sykepleier og hvordan selve studien var?

Det føltes bare som det rette for meg. Sykepleierne som var rundt mamma når hun var syk var helt ubeskrivelige. Så gode, snille, kunnskapsrike og trygge. Jeg tror noe startet der. Mamma er sykepleier, og begge mammas søstre er sykepleiere, så det lå vel litt i familien 🙂 Studiet er hardt, lærerikt, inspirerende og utfordrende. Det er 3 heftige år, og man må være motivert og forberedt på å virkelig jobbe. Hardt, men virkelig helt fantastisk. Anbefales! 

Er du singel?

Nei 🙂 

Jeg lurer på hva dine sommer planer er?

Hva drømmer du om å gjennomføre?

Jeg har litt sommerplaner klare. Jeg skal til Cannes med en venninne i juni, i juli er det palmesus og sørlandssommer for alle penga. I august er det treningsreise til Kroatia. Utenom det blir det nok litt feriering på fjellet på hytta og i norsk natur. Masse tid i båten, og på svaberg i den sørlandske skjærgården. Sørlandet er herlig om sommeren. Jeg drømmer om å gå trolltunga, og besøke Lofoten.

Bor du sammen med kjæresten din? Er Leo din hund eller eier dere han sammen?

Vi har hver vår leilighet, men bor for det meste sammen ja. Leo er vår hund <3 

Hva tenker du om spinning som treningsform? Tror aldri jeg har lest at du har trent spinning, så derfor jeg lurer 🙂 du har en utrolig inspirerende blogg, og jeg har fulgt deg i mange år, stå på videre! 🙂

Spinning er helt supert som treningsform, jeg synes bare det er fryktelig kjedelig. Hehe. Neida, jeg har faktisk drevet MYE med spinning tidligere, jobbet som instruktør i mange år og syklet masse. Så mye at jeg fikk helt nok, og aldri følt for å vende tilbake til spinningsalen siden. Jeg var faktisk på et par spinningtimer på NIH Convention i fjor, og det var ganske gøy. Så hvem vet, kanskje det blir mer spinning i 2018.

Blir det mer oppussing av leiligheten din? Mener du snakket om noen store forandringer som du planla. Har du fortsatt kjæreste? Har bare hørt han navnet så lite i det siste. Håper du har hatt en fin helg!

Ja har lyst å tette igjen en åpen løsning, male den sorte veggen i en olivengrønn farge, og ta inn litt mer industrielt preg her. Matt gull, sort, betong osv. Vi får se, akkurat nå har jeg ikke økonomi til det. 

Jobber du enda som sykepleier eller bare som blogger?

Akkurat nå jobber jeg kun med blogg, treningsreiser, skriver litt saker for ulike medier, hjelper ulike bedrifter med sosiale medier osv. 

Jeg lurte litt på om du føler deg introvert eller ekstrovert? Og hvordan du balanserer det med kjæresteliv? Har litt på følelsen av at du trives veldig godt i eget selskap og trenger egentid for å bygge opp energien din igjen?

Jeg er nok begge deler. Jeg liker godt å være sosial, men kan samtidig bli ganske stresset i store sosiale sammenhenger. Det høres jo rart ut, fordi jeg lever av å være synlig, holde treningsreiser, gruppetimer, være synlig på blogg, holde foredrag osv. Jeg elsker det, men samtidig skremmer det meg skikkelig. Jeg trenger tid i trygge omgivelser for å smale energi, men det må ikke nødvendigvis være alene. Sammen med mine aller nærmeste klarer jeg å lade batteriene og samle overskudd. Så jeg tror svaret mitt må være begge deler, og det tror jeg gjelder for mange mennesker. Kjæresten min er jo en av de nærmeste, så sånn sett er det ikke noe problem å balansere det. Takk for et fint spørsmål 🙂 

Hvor ofte unner du deg mindre næringsrike matvarer som sjokolade, boller, pizza, burger og lignende? 

Jeg prøver å holde det til én eller maks to dager i uken, men den siste tiden har det sklidd litt ut. Så jeg har ingen regel, men jeg prøver å spise sunt og greit i ukedagene, også mer kos i helgene. Ferier og høytid blir det mer kosemat. 

Jeg lurer på om du fortsatt har kjæreste?

Det har jeg <3

Har du planer om å jobbe som sykepleier fremover? Eventuelt hvor ønsker du å jobbe? Er det mange som drar alene på treningsreisene til deg og Pia? Jeg har veldig lyst å melde meg på, men ikke så mange venninner som kan ta seg fri.

Ja absolutt! Sykepleier er yrket mitt, det er det jeg skal jobbe som størst del av livet og pensjonere meg som. Jeg elsker sykepleieryrket, men det er en tid for alt, og akkurat nå er tiden inne for å utforske denne sosiale medier, treningsprofil, blogger delen fullt ut. Jeg kunne nok tenke meg å jobbe videre med barn, på barneposten. Det er en helt unik avdeling<3. 

Ja mange, og det er overhode ikke noe problem. mange drar alene, og det er ofte litt smart, da står du i en unik situasjon til å bli ordentlig kjent med oss, og de andre jentene. Vi blir som en stor venninnegjeng uansett, så det er overhode ikke noe problem.

Hvordan går det med Leo? <3 Tenker du å reise med han en gang? Hva er dine tanker rundt det å reise med hund? Selv om han kan være med i kabinen. 

Åå lille Leo min. Det går så fint. Han er en skikkelig tenåring, og tester grenser som bare det. Samtidig er han verdens snilleste lille kosebamse, som helst bare vil kose og være helt inntil mammaen sin til en hver tid. Han er min lille lykkepille. Hmm, jeg tenker at det går nok veldig fint, akkurat fordi han er så liten at han kan bli med inn i kabinen. Jeg har ikke hatt noe behov for å reise med han enda, men om det skulle bli aktuelt så tror jeg det går veldig fint. 

 

Det var alle spørsmålene for denne gang, men sleng gjerne på flere spørsmål hvis det er noe mer dere lurer på, så skal jeg prøve å ha litt hyppigere spørsmål & svar på bloggen.  Ha en nydelig onsdag dere<3 

 

Smiiil, Maren 

 

 

8 kommentarer
    1. Hei, skjønne du❤️. Jeg lurer på om du ønsker deg barn i fremtiden en gang? Hvis ja, tror du du kommer til å slutte å blogge da?

    2. Takk for fine svar:) Jeg håper du vet hvilket flott forbilde du er. Du trener, spiser balansert, tar vare på menneskene i livet ditt, driver din egen blogg og ikke minst er utdannet sykepleier – og sykepleiere er supermennesker med vanvittig omsorg og stå-på-vilje!
      Ha en fin kveld:)

    3. Gøy med sånne spørsmåls runder!
      Hva slags musikk liker du å hører på? Ikke trenings musikk, men sånn ellers! Og skal du ha noen treningsreiser eller events senere i år etter august/september?
      Jeg klikket meg inn nå i kveld og støttet oppom kreftsaken. Så viktig, og er det noe jeg støtter, så er det Kreftforeningen.
      Klem

    4. Hei, anbefaler du å trene kondisjon og styrke i samme økt. Eller er det best å dele det opp – noen dager styrke, noen dager kondisjon?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg