Det viktigste blogginnlegget jeg har skrevet

Kreft bryr seg ikke – og derfor er det så viktig at vi gjør det. 

Jeg fortsetter mitt samarbeid med Kreftforeningen, og jeg er så takknemlig for at jeg får lov å fortsette å bruke min stemme til å snakke om en så viktig sak. De fleste som leser denne bloggen har fått med seg min historie med mamma. Hvis ikke kan dere kan lese om det HER. Jeg startet mitt samarbeid med Kreftforeningen med rosasløyfe løpet, og fortsetter nå, med et prosjekt som vi har kalt Bloggtak mot kreft. Kreftforeningen har jo sin aksjon som heter Krafttak mot kreft som er i gang i disse dager, i den forbindelse har vi opprettet bloggtak mot kreft. Jeg har fått med meg et knippe fantastiske bloggere som ønsker å stille opp, helt uten noe form for økonomisk vinning for dem selv, for å gjøre hjelpe å samle inn penger til kreftforeningen. Jeg blir rørt, stolt og så uendelig takknemlig for at disse fine folkene har lyst å stille opp og hjelpe. Det betyr så mye. 

Visste du at: 

  • 1 av 3 nordmenn får kreft. Så mye som 32 800 hvert år.
  • Det vil si 90 personer hver eneste dag. 3 stykker hver time.
  • Nesten 11 000 dør. Men det største tallet uteblir ofte: 263 000 – mer enn en kvart million nordmenn, lever med eller etter kreft.
  • Minst 1 av 3 med senskader av varierende grad. Senskader er helseproblemer som varer i mer enn ett år etter avsluttet behandling, eller som opptrer ett år eller mer etter avsluttet behandling. 
  • I årets aksjon samler vi inn penger til forskning for at færre skal få senskader og at flere skal få et godt liv etter kreftsykdommen.
  • Senskader er tema for årets Krafttak mot kreft. 

Å leve er mer enn å overleve 

Kreftsaken er en sak som angår oss alle, enten rammes vi selv eller som pårørende. Kreft er den vanligste dødsårsaken i Norge, og jeg skal være så ærlig å si at   jeg tenker fremdeles på perioden mamma var syk, og kjenner enda på vonde følelser relatert til det å være så enormt redd for å miste min aller kjæreste. Min mamma overlevde, og jeg takker for det hver eneste dag. 

Minst én av tre som overlever kreft blir rammet av senskader. Det vil si at nesten 88.000 nordmenn lever med senskader av ulik form og grad. Senskader kan bety et liv preget av store smerter og svært mange begrensninger. Ofte også med en sorg over at livet ikke ble som man hadde tenkt, og selv om man er kreftfri er man langt i fra frisk. I år samles det inn penger for at flere skal få et bedre liv etter kreft. Jeg skal ikke overlesse dere med informasjon, men har du lyst å lese mer om kreftsaken, og årets tema så klikke deg inn på Kreftforeningens nettside.

Vi er 5 bloggere som har gått sammen og opprettet en egen innsamlingsside. Camilla Treningsfrue, Espen Hilton, Martine Halvorsen, Pia Seeberg og meg. Vi håper at flere har lyst å være med oss å bidra, om det så er med 10 kroner, eller den 50lappen man vanligvis bruker på en kaffe latte. Ingen beløp er for små, og hver eneste krone er med på å gjøre en forskjell. Dere finner siden vår HER. 

Takk for at du leste hele innlegget <3 

 

Smiiil, Maren 

 

10 kommentarer
    1. Så trist at du har mistet moren din til kreften. Jeg mistet faren min for 3år siden, så vet hvordan det føles. Topp at du støtter saken <3

    2. vala: Jeg blir litt ekstra glad for denne meldingen, for det er akkurat dette det handler om. Om det så hadde vært 5kr så er det fantastisk fint!! ALT hjelper <3 tusen takk

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg