Oppskrift: Spinatsuppe

Denne oppskriften har jeg gledet meg til å dele med dere. Den ligner litt på en suppe jeg har delt tidligere, forskjellen er at den inneholdt brokkoli og persille i tillegg, mens denne suppen er litt enklere, med spinat som hovedingrediens. Jeg tenkte det passet fint med en sunn og lett oppskrift nå i disse førjulstider hvor det blir mye tung og mektig mat. 

Du trenger (2 personer): 

  • 250g fersk spinat
  • 5 dl grønnsaksbuljong (kokte opp vannet først,også hadde i buljongen)
  • 1/2 hakket gul løk
  • 2 dl kokosmelk
  • 1 ss smør eller olje
  • Salt og pepper
  • 1 fedd hvitløk (Jeg har testet både med og uten hvitløk, og det er virkelig en viktig ingrediens for smaken)

Slik gjør du: 

Stek løk og hvitløk i smør eller olje. Så tilsetter du spinaten, og lar den “falle sammen”, deretter tilsetter du grønnsaksbuljongen. La dette småputre litt i 8-10 minutter. Så finner du frem en stavmikser, og bruk den til det blir en glatt jevn masse. Deretter tilsetter du kokosmelken, og smaksetter med salt og pepper. 

Jeg serverte med grovt rugbrød og egg. Denne retten blir da full av næring, godt med fiber, proteiner og alt kroppen trenger. Så enkelt, så sunt og så utrolig godt. Jeg hadde en skive med smør og den andre med litt grønn pesto. Det satt enda mer deilig smak til retten. Jeg har blitt så glad i supper i det siste, og koser meg veldig både med å lage og selvfølgelig spise dem. Jeg har enda tilgode å lage hjemmelaget tomatsuppe, så det må nok være neste på listen. 

Nå skal ikke jeg sitte her å skryte så voldsomt av egne suppeferdigheter, for sannheten er at jeg ofte bare smeller sammen en suppepose også. Det skjer oftere enn jeg liker å innrømme. Hver gang jeg lager suppe fra bunnen, så irriterer det meg at jeg så ofte tyr til suppepose, for det er faktisk så utrolig enkelt og fort gjort å lage suppen fra bunnen av. Note to self – det er fort gjort, og utrolig enkelt med skikkelige sunne og hjemmelagde supper. 

Er du glad i supper? lager du dem selv, eller kjøper du pose/ferdig? 

 

Smiiiil, Maren 

 

7 kommentarer
    1. Jeg prøver å lage fra bunnen av, men ender ofte opp m posesuppe.
      Du må prøve tomatsuppe laget fra bunnen, godt, veldig godt og enkelt.

    2. Hei,
      dette har igrunn ingenting med suppen og gjøre, men eg lurte på om du kunne lage et innlegg der du forteller hvordan du legger opp kostholdet/matrutinene når du jobbet/er nattevakt! hva du spiser/tips, om du spiser når du kommer hjem igjen etter jobb.. osv 🙂

    3. Åååå, sånn har jeg og laget før! Denne skal jeg lage til familien min i morgen, definitivt!😍😍

    4. Hei! Digger deg og bloggen din Maren! Jeg får så masse energi av å lese bloggen din. Stå på! Jeg bare lurer på hvordan du sminker deg til hverdag/fest? Hadde vært kjekt med litt inspirasjon :))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg