Verdens beste kakemenn, og pepperkaker

Jeg lovte dere oppskriftene på verdens beste kakemenn, og de magiske pepperkakene jeg er oppvokst med. Jeg gir dere begge i samme blogginnlegg, slik at dere har dem samlet ett sted. Jeg får julestemning bare av å tenke på disse kakene, og må smile når jeg ser bildene. Det er så koselig å bake, og resultatet er helt vidunderlig. 

Verdens beste kakemenn

  • 170 gram margarin
  • 150 gr sukker
  • Ca 2 dl vann
  • 3 ts hornsalt
  • 500 gr hvetemel

Slik gjør du: 

Smelt margarin og avkjør til romtemperatur (sett gjerne i vasken i kaldt vann, da går det raskt). Ta fram en bakebolle og rør sammen margarin, vann og sukker. Rør inn hvetemel.  Deigen blir litt klissete, men det skal den være. Ta plastfolie over bollen og la den stå i kjøleskapet over natten.  Neste dag har du litt ekstra mel i deigen, kjevl ut til ca ½ cm tykkelse og trykk ut kakemenner i de formene du ønsker. Legg kakene på bakepapir og stek ved 180 grader i ca 9-10 minutter. Avkjør kakene på brettet.

Mal med konditorfarge, vi brukte også sukker med konditorfarge til å pynte litt ekstra.

Barndommens pepperkaker

  • 600 gr hvetemel
  • 350 gr farin
  • 125 gr mørk sirup
  • 2 dl melk
  • 250 gr margarin
  • 1 ts pepper
  • 2 ts vaniljesukker
  • 1 ts hjortetakk / hornsalt (røres ut i 1 ss varm melk, før den helles i røren)
  • 2 ts kanel
  • 1 ts ingefær
  • 1 ts nellik

Slik gjør du: 

Smelt smør, ha smøret i en bakebolle og rør i sukker og sirup, tilsett krydder og hjortetakk som er utrørt i litt melk og resten av melken og mel. Arbeides godt sammen. Bland godt.  Deigen er litt klissete men det skal den være. Ha over plastfolie over bollen  og la stå i kjøleskap til dagen etter. Ha i litt ekstra mel dagen etter og rull til små kuler eller kjevl ut og press ut pepperkaker i ulike former. Sett på bakepapir. Kakene stekes på 180 grader i 10-15 min.

I dag har vært en helt fantastisk dag, og dere som følger meg på snap har fått et lite innblikk. Jeg har hatt kamera med meg i dag, og gleder meg til å dele masse deilig juleinspirasjon med dere i uken som kommer. Nå skal vi ha risgrøt til kveldsmat her, og snurre i gang en koselig julefilm. Håper dere har hatt en fantastisk første søndag i advent. 

 

Smiiiil, Maren 

 

6 kommentarer
    1. Kakemennene blir mye bedre når du har
      Enten melk eller kulturmelk oppi, isteden for vann! 😉
      Da smaker de seriøst mye bedre! 😀

    2. Mette: Ja det har du helt rett i, og det har vi også testet flere ganger. Det er faktisk en forskjell, og de blir mye bedre. Takk for at du sa i fra om det <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg