Hverdagscoachen #6

Det er mandag, og det betyr at Hverdagscoach Anneli Amodei titter innom bloggen for å dele noen tanker, råd, tips eller bare noen ord med oss. Jeg synes det er så fint å ha Anneli her, og jeg vet at mange av dere også setter pris på det. Anneli gjesteblogger her hver mandag, og utenom det kan dere når som helst skrive til henne på Facebook siden hennes HER. Det koster ingenting å sende henne en melding hvis det er noe du tenker på, strever med eller bare trenger å lufte for noen. 

Bilde lånt fra hverdagscoachen

DAGENS TEMA: Forventninger

Hva er en egentlig en forventning?

En forventning er en antakelse eller et bilde av hvordan en gitt situasjon kommer til å utvikle seg. Forventninger har vi med oss i alt vi gjør, både de vi har til oss selv og andre.

Forventninger kan være bevisste eller ubevisste. Er de bevisste, er vi samtidig ofte klar over at de ikke nødvendigvis vil gå i oppfyllelse. Ubevisste forventninger kan være vanskeligere å ha med å gjøre, nettopp fordi vi ikke er fullt klar over at de er der. 

Hverdagen er full av forventninger, både de bevisste og de ubevisste. Derfor er det viktig at du tar deg litt tid til å tenke over hvilke forventninger du har for eksempel til venner, skole, jobb eller en gitt situasjon. Ved å skrive ned, og få et bilde på hva dine faktiske forventninger er, så kan du forberede og underveis være bevisst på valgene du tar – slik at du får den hverdagen DU ønsker.

Dagens spørsmål:

  • Hvilke forventninger har du til deg selv?
  • Hvilke forventninger har du til de rundt deg?

Siste del av dette er å faktisk KOMMUNISERE ut til de rundt deg hva slags forventninger du har, og samtidig få kartlagt hvilke forventninger andre har til deg 🙂

 

Hverdagscoach Anneli 

3 kommentarer
    1. Nå kjente jeg meg veldig igjen.jeg glemmer ofte å fortelle de rundt meg hvilke forventninger jeg har til dem eller til en situasjon eller hvordan jeg tenker å løse en oppgave – og det fører ofte til “kræsj”. Derfor har jeg lært meg at hvis jeg ikke skal bli overrasket, lei meg, skuffet eller sint så må jeg faktisk fortelle om mine forventninger. Jeg har ikke tall på alle de fangene jeg har sagt til mannen min, men jeg trodde at……. og så sier han, men hvordan skulle jeg vite det når du ikke har fortalt det. Huff kommunikasjon er ikke lett.
      Fint innlegg

    2. Så fint at du tok opp akkurat dette tema nå, for noen dager siden skrev jeg selv et innlegg som heter ” Styggen på ryggen i en lykkelig babyboble” som handler om disse forventningene og hvordan vi kan føle de på kroppen vår.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg