Hverdagscoachen #3

Hei dere. Ny mandag og starten på en ny uke. Det betyr at hverdagscoachen titter innom igjen, og denne gangen snakker Anneli om mål, og om å tørre å gjøre noe du ikke har gjort før. Her vet jeg at jeg selv har en god del å ta tak i, og jeg har så godt av å bli minnet på dette. Her kommer mandagspraten med coachen: 

MÅL

Å TØRRE – GJØR NOE DU IKKE HAR GJORT FØR!

Er det noe du stadig unngår? Kanskje det er akkurat det som kan få deg steget videre! Hvis du skal oppnå et MÅL du har satt deg, så må du tørre å gjøre noe annerledes enn du vanligvis pleier å gjøre. Du må bryte et mønster og en vane.

Det kan være at du må gjøre noe du alltid har gjort på en helt ny måte.

Vi mennesker gjør alt vi kan for å unngå smerte. Derfor tar mange av oss ikke steget videre til å satse på å få til en endring i livene våre. “Siden ønsket om å unngå smerte er sterkere enn ønsket om å oppleve glede, vil vi styre unna noe hvis smerteopplevelsen overgår følelsen av glede” (Øyvind Hammer).

Vi må med med andre ord se etter hva som motiverer oss til å gjennomføre en endring. Hvordan vil jeg få det når jeg oppnår målet mitt? Hvordan kjenner jeg det i kroppen når målet er innfridd? Hvordan ser jeg ut? Dette kan være spørsmål som kan være nyttig for deg å svare på når du setter deg et mål. 

Da blir du istand til å se for deg mulighetene og det positive med å oppnå målet ditt, og det vil være enklere å komme i gang. 

Det er ikke alltid nødvendig å ha så store mål for seg selv, spesielt ikke hvis det å jobbe med mål og målsetting er helt nytt for deg. Det å oppleve mestring er viktig for å ha motivasjon for å gjennomføre noe vi har bestemt oss for. For å øve deg på dette kan du tenke på noen enkle ting: målet skal være SPESIFIKT og konkret. Målet skal være MÅLBART. Det du har bestemt deg for skal være noe du virkelig har lyst til – nemlig ATTRAKTIVT. Målet skal være REALISTISK – samtidig som du skal strekke deg for å faktisk oppnå det du vil. Og sist men ikke minst skal det være TIDSBESTEMT. Dette er SMART-modellen som jeg bruker ofte i jobben min som Coach.

Har du et MÅL?

Husk at du når som helst kan ta kontakt med Anneli dersom du har noe du tenker på, føler for å snakke om eller bare har lyst å dele. Døren, elelr rettere sagt mailboksen står alltid åpen hos Anneli. Facebookpage HER. 

 

H V E R D A G S C O A C H  Anneli 

11 kommentarer

Siste innlegg