Jeg er helt nødt å gjøre noe

Det gjør vondt, og gir meg en grusom følelse av utilstrekkelighet når det kommer mail fra dere lesere. Mail om hvor tøft livet kan være, hvor slitne dere er, at dere føler at dere ikke er gode nok, flinke nok, tynne nok, eller trent nok. At fettprosenten ikke er lav nok, og musklene ikke er synlige nok. Det gjør vondt å lese spørsmålene om dietter, kalorier og kaos-tanker relatert til mat. Jeg blir lei meg fordi jeg ikke klarer å svare dere, både fordi tiden ikke strekker til, og fordi jeg ikke har kompetansen. Jeg er PT, ernæringsveileder og sykepleier, det betyr at jeg kan trening, og jeg kan mye om kosthold. Jeg forstår hvordan kroppen fungerer, og hva den trenger. Jeg kan anatomien og jeg kan mye om det fysiske. Men jeg kan dessverre ikke nok om det psykiske.

Jeg er ingen coach, mental trener eller psykolog. Jeg har ikke kompetansen til å hjelpe disse skjønne jentene og guttene som skriver til meg i all fortvilelse, men jeg vil så inderlig gjerne gjøre noe. Det kan ikke være sånn som dette, jeg kan ikke motta disse meldingene og ikke reagere. Det var da jeg kom på hverdagscoachene, og alt det fantastiske arbeidet de gjør for unge mennesker. Jeg har selv snakket med dem før, og vet hvor fine, trygge, kompetente, opplyste, engasjerte, varme og dyktige de er. Jeg kjenner både Anneli og Eli godt, og jeg er stolt over at de har lyst å være med på laget mitt. Sammen skal vi gjøre noe, og forhåpentligvis klare å gjøre en liten forskjell, om så bare for en eneste én. 

I ukene fremover vil hverdagscoachene titte innom hver mandag for å gi dere litt mentalt påfyll, noen gode ord, svare på spørsmålene deres og ta opp de temaene som jeg ser går igjen i mailene jeg får. Temaer som vekt, kropp, fettprosent, selvbilde, selvtillit, mål, mindsett og fokus, hverdagspress, ikke god nok / bra nok. Ikke klare å nå målene man setter seg, og følelsen av å stå helt fast. Vi skal sette lys på mørke og vonde temaer, for vet dere hva mammaen min alltid har sagt til meg? Spøkelser dør i lyset, så frem i lyset med alt det vonde – så vil det bli så mye bedre. 

I dag starter vi med en liten presentasjon av Hverdagscoachene, og litt informasjon om hva coaching faktisk er for de som kanskje ikke er så kjent med det. Neste mandag er vi i gang med de ulike temaene. Husk at du alltid kan kontakte disse damene direkte hvis du har noe på hjertet. Dere finner kontakt informasjonen til dem nederst i innlegget. 

Hvem er HVERDAGSCOACHENE?

Hverdagscoachene består av Anneli Åsland Amodei og Eli Mørkesdal. Begge er utdannet ENLPP Master Coach hos Psykolog Sigurd Stubsjøen i Oslo. Hverdagscoachenes kontor ligger i Skippergata midt i sentrum av Kristiansand.

Anneli brenner for god kommunikasjon og trygge relasjoner, og er utdannet Barnehagelærer og jobber som Foreldreveileder i privat barnevern i tillegg til jobben som Coach. Eli har gjennom sin utdanning som Personlig trener og kostholdsveileder, fokus på riktig mat og aktivitet for kundene sine. Målet er at du skal få god fysisk og mental helse i hverdagen din!

Sammen har de startet Hverdagscoachene – hvor målgruppen er nettopp HVERDAGSMENNESKENE som meg og deg! De er opptatt av helheten i mennesket, hvor de jobber med både kroppen og hodet. Det unike med Hverdagscoahene er at med deres forskjellige fokusområder så kan de hjelpe kundene sine med å styrke HELE kroppen. Gjennom effektive spørsmål og samtaler preget av trygghet – kan du være sikker på at de støtter og heier deg helt frem til målet!  Hverdagscoachene sitt mål er at du skal få en god mental og fysisk helse – og de vil gi deg verktøy som kan hjelpe deg med å skape det livet du ønsker og fortjener! Ingen mennesker er like – og nettopp DU er helt unik!

Hva er Coaching?

Coaching handler om utvikling – om å hjelpe mennesker fra slik du har det i dag (nåværende tilstand) til slik du ønsker å at livet ditt skal være! (ønsket tilstand) En Coach hjelper deg med å oppdage dine egne ressurser, og finne egne svar og løsninger gjennom ulike kraftige spørsmål og teknikker for at du skal oppnå det du vil! Hverdagscoachene ser på mennesket i sin helhet og vet at du har de svarene, ressursene og mulighetene i ditt liv som skal til for at du skal vokse og nå dine drømmer! Noen har et helt klart mål om hva de ønsker, og da hjelper vi deg med å sette opp en plan for hvordan du skal komme dit du vil! De som ikke helt vet enda hva eller hvor de vil vil, har ofte et godt utbytte av å gå til en Coach som kan hjelpe deg med å sette opp MÅL og delmål for at du skal få det livet du selv ønsker. Vår jobb som Coacher er å lytte, oppmuntre og motivere deg hele veien til målet!

Ønsker dere å kontakte oss? Facebook HER, hjemmeside HER. 

Hverdagscoachene gleder oss å titte innom Marens blogg fremover, og gi dere flotte lesere nyttige verktøy og tips ~ som dere kan ta med dere i deres hverdag<3 

 

Smiiiil fra Maren og hverdagscoachene 

 

27 kommentarer
    1. Hei, Maren!
      Kjempebra at du tar tak i noe så viktig som dette!
      Jeg har lest bloggen din i over 4 år, men har aldri kommentert noe før. Så jeg har vært en veldig “usynlig leser”. Men dette føler jeg er så viktige tema, at jeg nesten måtte skrive til deg!
      Klem fra Rebekka

    2. Så flott, Maren. Dette er så viktig og uansett alder er dette et tema. Jeg merker selv at jeg blir mer og mer opptatt av dette utseende fokuset innenfor treningen og jeg er nesten 30. Etter tidenes verste kveldsvakt alene på sykehuset gråter jeg litt nå. Boden fordi jeg er dønn sliten og fordi det er såååååååååå sykt bra at du tør å ta opp dette og lede folk i en god retning med hjelp. Takk .

    3. Det moren din sier traff meg rett i hjertet, fordi det er så sant! Har daglig samtaler med unge voksne om temaene du nevner og denne setningen skal jeg ta med meg til de. Takk for at du inspirerer!

    4. Hei Maren. Stiller meg undrende til innlegget ditt. Er det virkelig så mange som henvender seg til deg? Syntes det er rart. Kan du vise noen mails ? Du kan gjøre de anonyme. Du har generelt få som kommenterer her også
      Er det så mange som sender deg mails. Vil gjerne se

    5. Klarer ikke la være, jeg må si noe! Du gjør en fantastisk jobb, du engasjerer deg og du gjør det som mest sannsynlig får disse menneskene til å føle seg mindre alene.
      Jeg blir lei meg over de som ikke tror deg, hvor naive noen er. Du vil nok ikke svare på K sitt innlegg om dette, men jeg støtter dine verdier. Greit st du viser kropp, trening og at du løper “milevis” på mølla, men måten du gjør det på er fantastisk! Du gjør det med glede <3 takk for at du gjør noe.
      Jeg er selv utdannet innen dette og føler det så håpløst. Hvor skal man begynne? Jeg heier på deg!

    6. Er ekstremt skeptisk til coatcher som kan minne om psykologer. Psykologer har seks år med strengt regulert utdanning for å holde på med psykisk helse. Når folk uten denne utdanningen prøver på det samme, kan det gjøre vondt MYE verre.

    7. Linn: De skal virkelig ikke prøve på det samme om en psykolog ville gjort, selvfølgelig ikke 🙂 Veldig enig med deg at det absolutt ikke skal blandes, det er to helt ulike yrker som ikke skal mikses. Dette handler mer om positivt mindsett, motivasjon, små hverdagsverktøy for å se mer løsninger ift problemer, sette seg mål og et lite push til å nå dem, hvor man ønsker å sette fokus osv osv. Ikke noe pykologtime her i det hele tatt 🙂 Dette er bare ment som en positiv liten boost én gang i uken, ikke noe mer hokkus pokkus enn det 🙂

    8. Ok, fint! Håper det kommer godt frem i innleggende, for når det står at de er utdannet under en psykolog kan det fort misforstås.

    9. Hei!
      Fint initiativ og supert med ukentlig innlegg med relevante temaer rettet mot dette.
      Men tror det blir vanskelig for en del unge jenter å henvende seg til coacher som tar minst 700 kr. i timen.
      Finnes det noe lavterskel tilbud man kan nevne i Kristiansand? Bor selv i Oslo, så vet ikke hvordan det er i området ditt.
      F. eks jentevakta er en hjelpetjeneste for ungdom fra hele landet (fra 10-25 år), hvor man kan ta kontakt på tlf., mail og chat 🙂

    10. Camilla: Det vil ikke koste noe å skrive til dem via bloggen eller Facebook. De vil også redusere prisen for personer som kommer via dette prosjektet – mer om det i første blogginnlegg fra dem til mandag :):)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg