Mine beste tips til endring av livsstil

For en ukes tid siden fikk jeg mail av en journalist i VG vektklubb som spurte meg om jeg hadde lyst å svare på noen spørsmål relatert til livsstilsendring og motivasjon. Det hadde jeg super lyst til, og faktisk svarte jeg så mye at ikke alt kom med i intervjuet. Derfor tenkte jeg at det er en gylden mulighet til å dele svarene mine i sin helhet her på bloggen. 

Fotograf: Victoria Nevland

  • Hva er ditt beste tips til de som ønsker å endre livsstil til en sunnere hverdag med mer trening?

Mitt beste tips til de som ønsker å endre livsstil til en sunnere hverdag med mer trening er først og fremst å sette seg ned, finne frem et ark og skrive ned hvorfor du ønsker å endre. Finn dine punkter, og vend tilbake til disse punktene hver gang motivasjonen svikter.

Deretter ville jeg gjort det svært enkelt, og økt gradvis etterhvert. Den største feilen mange gjør er å gå ut for hardt, og da holder det ofte ikke spesielt lenge. Så begynn i det små med å endre et par ting. Legg til litt mer frukt og grønt i kostholdet, og øk hverdagsaktiviteten et lite hakk. Ta deg en halvtimes gåtur etter middag, velg trappen i stede for heisen, og forsøk å bruke bena som fremkomstmiddel når det er mulig. Etterhvert ville jeg anbefalt å øke til å legge inn en-to treningsøkter pr uke. Her også, begynn enkelt, og øk gradvis. Husk at hjemmetrening kan være super effektivt det også. Velg deg 4-6 øvelser som du kan gjøre på stuegulvet, og gjennomfør dem når du selv ser du har tid, enten om det er på morgenen, eller etter barna er lagt på kvelden.Trener du på treningsstudio så kan det være et tips å investere i et par timer med en PT for å få tilrettelagt et program slik at du kommer i gang. Husk at du også kan be treneren din hjelpe deg med et hjemmeprogram, og komme med litt retningslinjer på kosthold.

Det viktigste er uten tvil å huske at alt er bedre enn ingenting. En 20 minutters gåtur, en liten runde med armhevninger, situps og knebøy på stuegulvet er helt strålende sammenlignet med stillesitting i sofaen. Tenk enkelt, ikke gjør det for avansert, og ikke still så fryktelig høye krav. Tenk at tallerkenen skal inneholde noe grønt til hvert måltid, forsøk å la størstedelen av væskeinntaket i løpet av dagen være rent vann, tenk aktivitet i hverdagen og snik det inn der du ser det er mulig. Alt er bedre enn ingenting!

  • Hva er ditt beste tips for å beholde motivasjonen i prosessen?

Mitt beste motivasjonstips må være å kjenne på hva fysisk aktivitet gir deg, kjenn etter de gode følelse etter trening, og bruk den følelsen som motivasjon neste gang du ikke har så lyst å trene. Tenk på alle fordelene en sterk og sunn kropp gir deg, og minn deg selv på hvor energisk, sterk og glad man blir av å ha en frisk kropp som fungerer. Ta frem ?hvorfor lappen? med punktene dine for hvorfor du ønsker å endre livstil, og la dine egne punkter motivere deg.

For at motivasjonen skal holde lenger enn kun de første ukene inn i det nye året tror jeg det er viktig å finne en treningsform du trives med, noe du synes er positivt og som du kjenner at gir deg noe. Det må være noe du har lyst å gjøre. Elsker du å gå tur i skogen så gjør du det. Ikke tving deg selv til å trene noe kun fordi andre sier det er bra, gjør din greie og fokusert på det du liker. For trives du ikke, så kommer du ikke til å fortsette. Finn ut hva du liker, og kos deg med det. Jeg mener fullt og helt at treningsglede er nøkkelordet.

 

Smiiil Maren 

 

8 kommentarer
    1. Flott inspirasjon – det var fint å bli minnet på øvelser hjemme hver deg – jeg hadde god rutine på det tidligere, men så forsvant det ut av rutinen min – det skal inn igjen TAKK

    2. Anonym: Hehe, hvorfor ønsker du å vite det? Jeg veier meg sjeldent, og har i grunn ikke noe behov for å ha fokus på det 🙂 Så dette velger jeg å ikke svare på.

    3. Fine tips! 🙂 Spesielt det med å ikke gå for hardt ut tror jeg er utrolig viktig! 🙂 Vil også gi deg creds for at du ikke svarte på spørsmål om din egen vekt i kommentaren over. Det er for mye fokus på vekt i dag og syntes det er flott at du heller velger å fokusere på hvordan du føler deg osv.! 🙂 På den måten er du med å bidra til en positiv utvikling!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg