I dag har jeg tøffet meg på tredemølla

Jeg koser meg på trening om dagen, og har endelig fått ordentlig dreisen på intervallene. Når jeg sier at jeg har fått dreisen på dem, så mener jeg at jeg endelig har fått opp farten, og funnet tilbake litt power i løpingen min. I en lang periode har jeg “daffet” rundt på mølla, og ikke helt orket å ta tak i intervallene. Jeg har gjort en økt her og der, men aldri opp i noe voldsom fart. I dag derimot, i dag var det fart i beina på frøken Erdvik.

Believe you can – and you´re halfway there

Jeg løp mine favoritter, 30 / 30 x 10 intervaller, og var oppe i en toppfart på over 19 km/t på det meste. Det er ekstremt fort i mine øyne, og det er lenge siden jeg har tøffet meg på slike hastigheter. Jeg løp overhode ikke alle intervallene så fort. Jeg startet på 16 km/t på de tre første, økte så til 17 km/t og på intervall nr sju gikk jeg opp til 18 km/t og videre opp til 19, og 19,5 km/t på de to siste. Det var fryktelig fort for mine ben, men det gikk og det føltes sinnsykt gøy etterpå. 

Etter økten var bena helt gelé, og jeg måtte bruke litt tid på å gå meg ned igjen. Etter en god runde med ulike stretching-øvelser føltes bena fine igjen, og jeg trippet blid og fornøyd ut av gymmet. Nå har jeg funnet meg en koselig cafe, og her sitter jeg å oppdaterer dere, svarer på mail, og koser meg. Jeg synes det er så hyggelig å sitte å jobbe på denne måten, og jeg får faktisk gjort utrolig mye mer når jeg sitter i et “miljø” i forhold til når jeg sitter hjemme alene. 

Hvordan går det med dere? Har dere en grei start på uken? 

 

Smiiiil Maren 

 

16 kommentarer
    1. Vil det si at du løper i 30 sek, også 30 sek pause, 10 ganger? 🙂
      Nå som jeg først kommenterer, vil jeg bare legge til at jeg elsker det kroppsvektprogrammet ditt i forrige shape-up! 😉

    2. Løper du noen ganger langintervaller som 4×4 min eller 8×2 min for eksempel? 🙂 eller foretrekker du kortintervaller?

    3. åhh nå ble jeg misunnelig!! En betennelse i hoften gjør at jeg kun kan gå rolig på elipsemaskin. Savner ordentlige intervalløkter… Nyt at kroppen spiller på lag med deg, man tar det jo for gitt når man er helt “frisk”. Klem :*

    4. Du er helt rå!
      To uker siden forrige intervall. Har blitt forkjøla, men merker en bedring i dag. Så da blir det godeste 3,5% stigning og 30/30:)
      Jeg bare lurte på noe, jeg mener å ha sett deg løpe på mølla (altså på bloggen haha) uten noe særlig stigning når du løper intervaller, maks 1-1,5%. Er det en grunn til det? Jeg bare lurer:)

    5. Anonym: Det er så sant, og det er så alt for lett å glemme. Man skal virkelig sette pris på en frisk kropp som fungerer!! Takk for påminnelse, og god bedring til deg <3

    6. For en vannvittig fart! Skjønner at det må ha vært gøy! 🙂
      Det virker som om du får til å trene både styrke og kondisjon skikkelig bra, det synes jeg selv er vanskelig. Jeg vet at du er flink til å variere, men det virker likevel som du klarer å bli god i begge deler. Det ene utelukker jo ikke det andre, men jeg blir så tung i beina når jeg f.eks. trener knebøy, at jeg ikke får til gode kondisjonsøkter. Og motsatt, hvis jeg løper/sykler en del (mest om sommeren), så føler jeg at jeg konstant er “sur” i muskulaturen og ikke får trent styrke på bein. Får melkesyre av “ingenting”. Tenker du at det bare er tilvenning og at man bør kjøre på selv om det føles tungt? Skulle gjerne hørt hva PT-Maren mener om dette. 😉 Jeg trener jevnt og relativt tungt, men er også flink til å variere og restituere.

    7. Hei! Har selv begynt med HIIT-trening, som det ser ut som du også gjorde en versjon av i dag 😀 synes det er veldig gøy, men tør ikke å stå på siden av mølla også bare hoppe på igjen når pausen er ferdig.. Jeg blir nødt til å senke og øke farten for hver runde (har da selvfølgelig pausefart på ca.8.5km/t, går ikke fra 0km/t hver gang). Finnes det noen smart teknikk for å hoppe av og på mølla? <3

    8. Kristin Haugen Granli: Helt ærlig – fordi det er så skrekkelig tungt. Hehe. Jeg starter ofte med 1-2 % motbakke, også forsvinner det ila de første intervallene. Ikke bra, men sånn er det altså 😛 Ærlighet varer lengst 🙂

    9. Sofie: Mitt beste svar her er egentlig øvelse gjør mester, begynn å øv på det i litt roligere fart, også prøver du fortere og fortere, og etterhvert er du så trygg at det går helt på automatikk. Kluet er å ta tak i sidene mens bena enda løper i mølla, også på en måte løfte den selv opp og av. Hvis du skjønte hva jeg mente? Samme når du skal på, ta tak i siden, og hold grepet en stund etter bena har begynt å løpe på båndet. Tenk alltid at det går SYKT fort, selv om det ikke går så fort. hehe. Da går det greit 🙂

    10. Tone: Det er veldig hyggelig at du føler jeg er god i begge deler, men det er nok ikke helt sant. For det er slik at kondisjon og styrke vil påvirke hverandre, og jeg merker selv dette du skriver med tunge ben etter tung styrke, og svekkelse i styrke med mye kondisjonstrening. Jeg har ikke noe mål om å bli den sterkeste jenta på gymmet, og for meg er det helt perfekt å trene med 50 kg i knebøy og jeg føler meg både sterk og flink på den vekten. Hadde jeg hatt et mål om å ta 100kg i knebøy fkes så kunne jeg nok ikke løpt så mye som jeg gjør nå, fordi det ville påvirket. Så balansen min er nok der at jeg synes det er gøy å være litt god på begge deler, og har ikke noe mål om å være rå god på det ene eller det andre 🙂 Ja takk begge deler sier jeg, og stor koser meg både med løping, intervaller, jogging, og styrketrening 🙂

    11. Magnus: Nei det er sjeldent, jeg liker best korte intervaller 🙂 De lengste intervallene jeg benytter meg av er 1 minuttere. favoritten er uten tvil 30/30 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg