Marens mage-favoritter

Jeg er helt i sjokk over nattens presidentvalg, og synes det er helt uvirkelig. Jeg våknet og håpte det var en vond drøm, og at det ikke stemte. Men nå dere, nå skal jeg rette fokus mot det jeg kan best, nemlig trening. Så får dette Trump-sirkuset dure på videre. Hjelpes for en galskap! 

Så folkens, la oss snakke om trening. Jeg har fått enormt mye spørsmål om magetrening, og jeg er veldig klar over at dette er den typen trening jeg har delt aller minst av med dere. Grunnen er rett og slett at jeg ikke synes det er så veldig gøy å trene mage, og skal jeg være helt ærlig så trener jeg spesifikt mage veldig veldig sjeldent. Jeg er bevisst på å aktivere kjernen i alle base-øvelsene mine, og føler virkelig at magen og kjernemuskulaturen får kjørt seg i øvelser som knebøy, markløft, pullups og utfall. Jeg har den siste tiden prøvd å legge inn et par mageøvelser, og funnet frem til noen jeg synes er både litt annerledes og veldig morsomme. 

Mine mage-favoritter: 

  • Sideroatsjoner med ball: Sitt i posisjonen “båten”, og bruk en ball eller vektskive. Det å sitte i denne posisjonen er utfordrende i seg selv, og med rotasjonene får du tak i de skrå magemusklene. 
  • Roll-outs: Denne har jeg delt med dere flere ganger, og den forblir en storfavoritt hos meg. Google gjerne rollouts så får du en film av øvelsen. 
  • Leg-raise med ball er en morsom og sammensatt øvelse. Starten er bilde én, også ser dere utviklingen helt til siste bilde. Denne må dere teste ut. Gjennomfør øvelsen rolig og kontrollert, med aktivert kjerne hele veien. 
  • Pikes på ball: Dette er en utfordrende øvelse, men med litt øvelse så sitter den. Den krever mye balanse og stabilitet. Denne øvelsen kan gjøres i flere varianter, du kan for eksempel trekke knærne inn under deg, istede for å gå opp i pikes. Prøv deg frem, og lek deg med øvelsen. 
  • Situps på fitnessball. Enkelt og grei vanlige situps på ball.

Jeg håper du fikk litt inspirasjon til å teste noen av disse øvelsene. Jeg har selv pikes på ball og rollouts på programmet mitt i dag. Målet er å ta 15×3 repetisjoner på roll-out, så vi får se hvordan det går. Tidligere har jeg tatt 10 repetisjoner, så jeg håper jeg klarer å øke i dag. På pikes på ball holder jeg meg på rundt 6 repetisjoner, denne holder jeg fremdeles på å øve meg litt på. 

Ha en strålende onsdag dere. Håper du har noe hyggelig på planen i dag. Del veldig gjerne planene dine med meg i kommentarfeltet, jeg synes det er så koselig å høre litt hva dere driver med på en vanlig hverdag. 

 

Smiiiil Maren

 

5 kommentarer
    1. Kjempefine øvelser! Idag har jeg ikke pt-kunder før på kvelden så gjør litt av hvert før det. Tenkte å kjøre noen trappeintervaller idag 😀
      Ha en fin dag skjønne deg <3

    2. Enig med deg Maren, de fleste mageøvelser er litt kjedelige sammenlignet med baseøvelser som knebøy, markløft og hangups, men roll-outs den synes jeg faktisk er skikkelig GØY, takk for tips.

    3. Takk for tips 🙂
      Jeg føler ofte jeg får en litt ugunstig svai i ryggen når jeg gjør “roll outs”. Prøver å være så stabil som jeg bare klarer. Vet du hva det kan skyldes? Jeg gjør øvelsen på kne. kan det hende jeg ikke er sterk nok enda eller at teknikken er feil?
      Ha en fin dag <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg