Hverdagsaktivitet – viktigere enn du tror

Hurra for økt hverdagsaktivitet

Jeg har et mål denne høsten, og det er å øke hverdagsaktivititeten min. Det er ikke sikkert dere vet det, men nå skal jeg innrømme for dere at jeg kjører så og si overalt. Skal jeg handle så tar jeg bilen, skal jeg på besøk til noen, hvor jeg strengt tatt kunne gått eller syklet, så tar jeg bilen og skal jeg på trening, ja så kan jeg søren meg finne på å ta bilen. Selv om det kun er 10-15 minutter å gå. Det er faktisk litt flaut, så her skal jeg forbedre meg! 

Jeg tok en liten titt på sykkelen min i går, og der var det sannelig ikke noe luft igjen i noen av dekkene. Det sier kanskje litt om at den har stått en stund. Så i dag skal sykkelen shines, dekkene skal få luft og jeg skal prøve å bli flinkere på å bruke sykkel eller bena som fremkomstmiddel. Det villeste er når jeg ser mødre og fedre, med barn i sykkelsete, handleposer på styret og sekk på ryggen. Jeg blir så imponert, og ikke minst inspirert. Kan de, så kan virkelig jeg også. 

Hvordan er det med deg, og din hverdagsaktivitet? Er du flink til å gå / sykle i hverdagen? 

 

Smiiiil Maren 

25 kommentarer
    1. Enda jeg ikke har lappen enda, så klarer jeg uheldigvis å bli kjørt overalt.. Er liksom så fristende å bare bli kjørt når det for eksempel regner ute. Men er absolutt noe jeg har lyst til å endre, tror jeg må slenge meg på målet ditt og øke min hverdagsaktivitet også!!

    2. Prøver så langt det lar seg gjøre å gå til og/eller fra jobb som er 5 km hver vei. Ellers går jeg når jeg skal handle eller på trening, på kino o.l fordi jeg bor så sentralt at det sjelden er mer enn 10-30 minutter å gå dit jeg skal. Syklet en del tidligere, men etter å ha blitt frastjålet 2 sykler i bakgården i løpet av 4 innbruddsraid hvor dyre sykler har blitt stjålet har jeg gitt opp å ha sykkel. I Oslo skal det jo bli nærmest umulig å ha bil, så bilen brukes i jobbsammenheng eller når man skal langt av gårde.

    3. Så bra du har tenkt til å ta beina fatt! 😀 du er flink! Jeg sykler (så å si) hver dag til jobb etter at snøen har smeltet på våren til den faller igjen utpå høsten, og er det strålende sol midt på vinteren så har jeg ofte gått til jobb også. Hvis jeg vet at jeg ikke får trent en dag går jeg ofte til jobb,da det tar litt under en halvtime hver vei også løper jeg “lyktestolpeintervaller” litt innimellom! 😀 mer sykling og gåing styrker både helsa og er bedre for miljøet også 🙂 Lykke til søte du! <3

    4. Åh, jeg er så dårlig på hverdagsaktivitet! Før tok jeg buss til jobb, da gikk jeg av mange stopp før, og gikk til og fra busstoppet (30 min hver vei), før og etter jobb. Nå har jeg skiftet jobb og kjører hver dag.. Det tar ca 15-20 min å sykle til trening for meg, men jeg orker bare ikke! uff så flaut. Savner den gåturen hver dag til og fra bussen da! Jeg og skal bli flinkere! 🙂

    5. kaffeelsker: Å tro meg – i know! jeg finner alltid unnskyldninger for å heller kjøre, som feks regn, men det er jo faktisk bare å kle seg 🙂 Vi får prøve å bli flinkere begge to 🙂

    6. Så enormt bra at du fokuserer på dette, det har så mange positive effekter på både helse og miljø hvis flere blir bedre på hverdagsaktivitet 🙂
      Har ikke bil selv, og jeg synes faktisk det er skikkelig deilig å bli “tvunget” til å gå eller sykle – selv om jeg ikke alltid er like positiv gjennom de verste høststormene på Vestlandet 😉
      Lykke til!

    7. Fint initiativ! Jeg går eller sykler som regel, mest fordi det ofte går mye fortere enn å vente på bussen som kjører store runder, og så slipper man jo å stresse med parkering! Og ikke minst er det deilig å ha en liten halvtime for seg selv etter jobb e.l og samle tankene. Kjempegreit synes jeg =)

    8. Anonym: Kanskje jeg rett og slett bare må selge bilen?hehe 🙂 Neida, men blir faktisk litt inspirert av alle disse kommentarene, skal virkelig bli flinkere 🙂

    9. Elise: Haha, jeg elsker “lyktestolpeintervaller”, faktisk gjort det en del selv, og gjort det med PTkunder. Helt genialt 😀 God klem til deg, stå på videre med den fine hverdagsaktiviteten din 😉

    10. Maije: Åå det der er så håpløst med Oslo, mistet to sykler selv når jeg bodde der. Utrolig kjedelig. Da er det bare å ta bena fatt – tryggere det. hehe 🙂

    11. Så bra du skriver om dette, Maren! Jeg pleier å gå til universitetet hver dag, 25 min hver vei. Jeg liker den gåturen og vipps så har jeg gått 50 min hver dag 🙂

    12. Jeg bor dessverre så langt unna alt av butikker og sivilisasjon at jeg må kjøre bil hjemmefra. Men er jeg på jobb i byen, så går jeg hvis jeg skal noe annet sted. Og jeg tar ALLTID trappene istede for heis!

    13. Jeg elsker hverdagsaktivitet. Jrg sykler eller går alltid til butikken, tar ca 10 min å gå. Men er bedre enn å vente på tbanen eller kjøre bil. Greit rituale å ha. Elsker å sykle til treningssenteret også,men det blir sjeldent siden det bare er oppover på vei hjem. Hehe. Da blir jeg helt kake etterpå og merker at jeg ikke klarer å prestere på treningen heller når jeg tenker på den turen hjem,men bør kanskje bli flinkere. Er jo helt sykt deilig følelse etterpå. Skal jrg bare ut å shoppe litt eller cafe, da går eller sykler jeg om det er fint vær.ellers tar jrg nesten aldri buss, heller tbane og går litt. Liker ikke buss når man elsker tbanen!!

    14. Kjører så og si aldri, med mindre jeg skal steder hvor det er nesten umulig å komme seg med tog/buss. Lett at det blir sånn når man ikke har lappen eller bil! 🙂

    15. Tar alltid trappen og har begynt å sykle til trening i stedenfor å vente på t-banen og ta den ett stopp. Moro å følge med på skrittelleren de dagene jeg husker å ha den på! Heia hverdagsaktivitet! Husk hjelm når du sykler 😉

    16. Lykke til med syklingen! 😀
      Jeg sykler til og fra jobb nesten hver dag, det tar 1 t tilsammen så jeg får litt mosjon. Heldigvis er alt i København tilrettelagt for syklister, så jeg liker mye bedre å sykle her enn i Norge.

    17. Kjenner meg igjen her altså.. Bilen blir brukt til alt. Flaut egentlig, ettersom jeg er egentlig er ganske sporty av meg.. Neste gang blir det sykkel til treningsenteret! 🙂

    18. Takket være at jeg leste bloggen din før jeg dro på gruppetimemaraton ombestemte jeg meg og tok sykkelen i stedenfor bilen! Creds til deg 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg