Tilbake i trappa

Jeg er ikke på ferie lenger, og har nå full tilgang på treningssenter men likevel velger jeg å ta øktene mine utendørs. Jeg synes trappetreningen fra Frankrike ( dere finner den treningsøkten HER ) var så artig at jeg slo til med enda en treningsøkt i trapper her hjemme. Dette er en helt annen type trapp og det er egentlig litt kult, for da kan jeg få delt en annen type trappeøkt med dere. 

Stretch it out & get ready

Jeg startet med å gå opp og ned trappene et par ganger, tøye og bøye litt lett bare for å forberede kroppen. Så startet jeg løpene. Jeg løp opp trappen totalt ti ganger og varierte måtene jeg løp på. 

  • 2 runder med hvert trinn
  • 2 runder med annen hvert trinn 
  • 2 runder med hopp på hvert trinn
  • 2 runder med hopp på annen hvert trinn
  • 2 runder med løp på annen hvert trinn

Totalt 10 runder som virkelig får opp pumpa. Etterpå lekte jeg meg litt med hopp over så mange trinn jeg klarte, litt utfall og pushups. Denne økten tok meg en drøy halvtime. Kjapt, effektivt og enkelt. 

Trappeløp er effektiv trening, men vær forberedt på at bena blir rimelig kjørt i ettertid. Det kan være smart å starte litt rolig, og bygge øktene opp gradvis. Du kan føle deg helt lett og fin etter økten, også komme gangsperren som ei kule dagen etter. Spesielt leggene kan bli helt mørkbanket – mer enn du tror! Lår og rumpe får også kjørt seg godt. Et tips til folk med vonde knær er å gå ned igjen, og ikke løpe, da unngår du det støtet mot knærne som kan være svært belastende for vonde knær. 

Jeg håper noen av dere fikk lyst å ut å leke litt i trapper. Del mer enn gjerne dine trappetreninger med meg, ingenting er jo bedre enn at inspirasjon og treningsmotivasjon kan gå begge veier. 

 

Smiiiil Maren 

 

22 kommentarer
    1. Hei Maren! Bruker du ikke sportsbh når du trener? 🙂 Du er så flink, og gir masse motivasjon!! Stå på!

    2. Er heime i heimbygda i sommar (studerer i Oslo til vanleg) og her har eg ikkje abonnement på treningssenter. Må innrømme at eg då har tenkt “jaja, då får eg ikkje trent styrke” og har derfor jogga mykje istaden. Det er supert det, men merker at kroppen min treng overskot frå styrketrening også. Så såg eg det første trappeprogrammet du la ut og tenkte “jaja, kan gi det eit forsøk”, og det funka såå bra! Så no er eg motivert til å trene styrke gjennom sommaren i tillegg til jogging. Tidligare har eg følt meg låst til senteret og tenkt at styrketrening ikkje er vits utan manualer og apparat, men det er jo så feil! 🙂 så shame on me, og takk til deg for motivasjon og inspirasjon!! 🙂 eg køyrde forøvrig det første trappeprogrammet du la ut i dag, men la inn ei runde med spurting opp trappa (den er ganske kort, 15 trinn) mellom kvar øvelse, istadenfor kun ved start og slutt av kvar runde, for å få opp pulsen enda meir. Funka veldig bra:-D

    3. Trappetrening er flott 😀 Prøvd det litt selv, men så har jeg også skadet fot i trappen to ganger (ikke da jeg trente), så jeg er litt redd for å trene i den også. Haha. Ha en fin dag 😀

    4. Asalia: Åå det forstår jeg, man kan bli litt skremt når man har skadet seg. Mitt tips er å ta det litt rolig og forsiktig, og gradvis bli “tøffere i trappa” 🙂

    5. Emilie: Jo alltid når jeg løper eller gjør kondisjonstrening på noen som helst måte, men dette var en litt spontan økt, som jeg plutselig fant ut jeg skulle ta bilder av. så både sko og topp er ikke noe jeg vanligvis ville brukt til denne typen trening, MEN jeg kunne ikke la utstyret stoppe meg til sjansen for en kjapp treningsøkt 😀

    6. Ingerid: Ååå nå ble jeg hoppende glad her i sofaen, Så utrolig gøy å høre Ingerid 😀 Rått med spurt mellom øvelsene, det skal jeg også teste!! Keep up the good work spreka 🙂

    7. Hei! Elsker bloggen din, og du får meg alltid opp fra sofaen! Hvor lang anbefaler du at trappa skal være under slike intervaller? 😀

    8. Trappetrening er så effektivt! Jeg løper trappene i vågsbygd. Har tatt fem- seks av dem, og det er som du sier, leggene er vanvittig stive i dagene etterpå, spesielt når man ikke har løpt mye trapper før. Men det anbefales 😀

    9. Hvor finner man denne trappa i Kristiansand?
      Kjempe gøy med trappetrening! Fikk inspirasjon til å komme igang nå, har “trappeskrekk”” etter forrige gang jeg forsøkte 😂

    10. Anonym: Elsker når de er helt nye, men hvertfall for min del så tar det kun et par dager så er de helt møkkete. hehe 🙂 Vi får nyte de fine hvite skoene våre så lenge vi kan 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg