Når ble brød usunt?

Jeg får ofte spørsmål om jeg spiser brød, og spørsmålet blir stilt med en underliggende antagelse om at det gjør jeg vel ikke – jeg som er så sunn. Jeg undrer meg over denne evige brød-diskusjonen, når ble brød usunt? Hvem bestemte det? og hvorfor i all verden hørte alle på det latterlige rådet? 

Jeg husker tilbake til jeg var liten, det lå alltid brødskiver i matboksen min. Grove gode skiver med godt og variert pålegg. Til frokost var det brød, som alle spise og ingen tenkte noe på at det var usunt. Så hva skjedde, når skjedde det og hvorfor? Spør du om min mening så synes jeg brød har et ufortjent dårlig rykte, og jeg ser ingen grunn til å droppe brødskiven. Brød er en super kilde til langsomme karbohydrater, og inneholder dessuten masse fiber. Man skal være litt obs på hvilken brødtype man velger, og sørge for at brødet faktisk er grovt. fargen kan nemlig lure deg. Selv om brødet ser grovt ut trenger det ikke være det. Velger du en grov god brødtype, vil dette brødet mette godt og gi deg masse god næring og energi. 


Brødskalaen er en super ting. Det er et kakediagram som er stemplet på brødposene i butikken. Ønsker du et helgrovt brød så velger du det brødet hvor hele kakediagrammet er fyllt opp. Et annet alternativ, som jeg ofte benytter meg av hvis jeg ikke er i bakehumør selv, er å kjøpe brødet mitt hos bakeren. Senest i går var jeg på Kjøkkenskapet sitt lille bakeri i under etasjen på Lille markens her i Kristiansand. Der fikk jeg kjøpt med meg et spelt brød og et annet spennende brød som het Emmer brød. 

Jeg har hørt så mye positivt om Emmer fra flere kanter. Jeg har blandt annet en venninne som lager grøt til babyen sin med emmer mel fordi det regnes som så sunt og næringsrikt. Emmer er en av de eldste kornsortene vi har, og er en av forfedrene til spelt. Emmer er rikt på fiber, og lavt på fettinnhold. Bakeren fortalte meg at melet gir et mørkt og aromatisk brød, med en het spesiell god aromatisk smak. Jeg har testet emmer brødet fra kjøkkenskapet og ikke vet jeg hva aromatisk smak betyr, men jeg skal skrive under på at det var et av de aller beste brødene jeg noen gang har smakt. 


En annen fordel med å kjøpe brødet på et bakeri hvor de baker brødet selv, sånn bortsett fra at det er rykende ferskt, er at de vet akkurat hva brødet inneholder. Da kan du spør om grovheten, og jeg har selv opplevd at hvis du tar deg tid og spør litt om de ulike brødtypene ,så synes bakeren dette er spennende å snakke om. Hvertfall var det min opplevelse på kjøkkenskapet. Du kan også bake brødet selv, eller ta deg et ekstra lite minutt og studere etikettene litt på brødene som ligger i butikken.


Jeg sier ja til brød, og i mitt kosthold er brød, havregryn, søtpotet, frukt, ris, spelt og havrelomper mine kilder til karbohydrater. Jeg synes det er trist at brødskiven får så mye negativt fokus, hva i all verden har den gjort galt? Alt handler om mengde, og et par brødskiver om dagen har aldri skadet noen. Nå snakker jeg om dem som utelukker brød fordi de tror det er usunt, og ikke dem som av medisinske årsaker velger det bort. Har du en intoleranse så finnes det masse gode glutenfrie alternativer. Jeg fikk selv smake på glutenfrie rundstykker hos Kjøkkenskapet på Bystranda, og de var helt fantastiske. 

Nå er jeg spent på å høre fra dere. Spiser du brød, hvorfor eller hvorfor ikke? 

 

Smiiiil Maren 

 

37 kommentarer
    1. Halleluja!! Endelig noen som kan ta opp at brød ikke er den store synderen. Som du sier, alt handler om mengde! Jeg spiser selv brød, og gir barna mine grovt brød. Nydelige bilder, jeg ble sulten av dette!

    2. God morgen kjære navnesøster:). Et fint innlegg, informativt og fristende:). Jeg spiser brød, utelukkende grovt brød, loff en sjelden gang:). Hører ganske ofte at disse skivene ikke er sunne, tror det er denne lavkarbo dietten som ødelegger for brødet. Synd mange barn i dag skal få dårlig samvittighet av å spise brødskiver i kostholdet:). Ønsker deg en fin lørdag:)

    3. Flott – brød er viktig i det norske kostholdet – jeg spiser youghet med frukt og korn til frokost – men til lunch spiser jeg 2-4 skiver grovt brød – det er Sundt og ubeskrivelig godt når en er sulten

    4. Jeg er kjempeglad i brød, men siden jeg bor alene og ikke spiser det så veldig mye, blir brødet alltid dårlig og hardt før jeg har fått spist halvparten :p og jeg har ikke fryser .. Så av praktiske grunner spiser jeg lite brød. Men det er digg!:)

    5. Andrea: Jeg har samme problem!! Vet du hva du burde prøve, hvis du er fra Kristiansand. Gå innom kjøkkenskapet lille bakeri i lille markens, der har de “singel brød”. Hehe. Det er så morsomt, det er samme gode brødet – bare i en mini utgave. Ca halvparten av et vanlig brød på størrelse. De har også alle brødtypene ( spelt, emmer, glutenfri osv osv) i rundstykker :):)

    6. Jeg spiser brød. Prøver å velge det groveste brødet fra skalaen, of det finnes mange gode brød. Lite slår et ferskt brød med godt pålegg. Jeg sverger til egg og ost,lite slår det. Det er også perfekt lunsj til jobb når man ikke rekker å lage noe mer spennende! Bra du tar opp dette temaet. Hilsen Anja

    7. Ja til brød! Det smaker jo helt fantastisk 🙂 men som du sier så må det være grovt, også for å kunne bli mett uten å spise hele brødet i ett måltid :p
      God marteklem

    8. Jeg elsker brød og kunne spist det både til frokost, lunsj, MIDDAG og kvelds med alt mulig godt pålegg! 🙂

    9. Jeg husker godt når brød ble usunt, det var samtidig med lavkarbo, paleo og sukkerfri livsstil, rundt 2009-2010. Den perioden sluttet jeg med brød og sukker, spiste mye egg og bacon, og wasa knekkebrød… Så møtte jeg kjæresten min og gradvis lærte jeg mer om kosthold. Jeg lærte at brød gjør meg ikke tjukk og litt godterier innimellom, for en som trener tung styrketrening nesten 4-5 ganger i uka, skader ikke.
      Margaret Aas, verdensmester i thaiboksing, hvis jeg husker riktig, og vant Norges Beste Fighter, spiser en hel melkesjokolade hver dag (Hun jobber på Studio Jobbsrpek, på Aker Brygge), og Erle Engmark spiser hele tiden. Mat er viktig, mat er drivstoff for å prestere og kunne leve.
      Skal snart spise frokost, da blir det toast og stekt egg, pluss grønnsaker og tomat.
      God helg!

    10. Endelig noen som får sagt det. Har du erfaring med å bake brød? Isåfall kan du legge ut noen oppskrifter ? 🙂
      Elsker forresten bloggen din! Blir like inspirert hver gang jeg klikker meg inn:-)

    11. Fint at du lager ett inlegg om dette. Jeg er så lei av alle diettene som utelukker det ene og det andre. Selv tror jeg det funker best med trening og et sunt kosthold med masse grovt, frukt, grønt og gode proteinkilder. Så er det plass til å spise både brød og godis uten å bli overvektig.
      Jeg får også masse spørsmål om jeg spiser brød siden jeg er tynn. Jeg spiser rugbrød nesten hver dag, syns det er best. Og i København hvor jeg bor er det både billig og lett å få tak i gode ferske brød.
      Jeg er mer glad i poteter, og det spiser jeg veldig ofte, uten at jeg har blitt overvektig av den grunn.

    12. Andrea og Maren: Anbefaler å fryse brødet ferdig oppskåret. Ta ut så mange skiver som du ønsker og tin I steikeovnen. Tar maks fem minutter i tillegg blir det varmt og litt crispy (avhengig av hvor lenge du lar det ligge). Hvis du ikke skal spise det med en gang så legger du det på kjøkkenbenken en liten stund. Det tiner kjempefort 🙂 Bare et lite tips 😉

    13. Jeg synes grovbrød er kjempegodt! Er mer glad I enten rundstykker eller baguetter når det kommer til karbohydratkilder, men har ingenting imot å spise et par skiver om dagen <3

    14. Hei Maren! Du har en fornuftig røst i all “galskapen”. Jeg slet med å legge på meg en stund, så da droppet jeg grovbrød (det gjorde meg for mett ift kaloriinnholdet) og spiste mer fett og proteiner. Men nå er jeg tilbake på “brødkjøret”. Nybakt grovbrød med gulost, smør og paprika for eksempel! Love it!

    15. JA jeg spiser ofte et par skiver dansk rugbrød fra Rema1000 daglig! Sild er favorittpålegget. Metter lenge og et sunt og bra, uansett livsstil. ☺

    16. Spennende tema du tar opp! Og som alltid har du en veldig sunn og fornuftig holdning 🙂
      Selv er jeg ikke så glad i brødskiver, med unntak av ferskt hjembakt, så klart.
      Spiser stortsett to grove brødskiver til lunsj likevel – fordi det er så lettvint og metter godt. Har aldri sett på grovt brød som noe annet enn en fantastisk god kilde til karbohydrater!
      God helg fine du <3

    17. Hei Maren 🙂
      Jeg er helt enig i at brød kan være en super kilde til gode karbohydrater og fiber og at kakediagrammet er smart for å velge grovere brød. Men noe hvertfal jeg mener vi kan være obs på er at kakediagrammet kan lure oss litt. Det er krav til antall “grovhetsprosent” for å få et “kakestykke” i diagrammet. Men her kan det være lite som skiller mellom et brød med f.eks 3 eller 2 kakestykker fordi brødet med 3 stykker bare akkurat dekker kravet. Jeg tenker man også burde legge merke til prosenten og ikke bare hvor mange kakestykker brødet har. En annen OBS ting er at kjøpebrød ofte kan inneholde alt for mye salt og dermed blir “usunt” for kroppen. Jeg prøver å velge brød som har mindre enn 1gr salt pr 100gr. Men selvsagt er det best å bake det selv hvis man har tid og anledning! Da vet man akkurat hva man får i seg 🙂

    18. Enig med det, blir provosert og syns det skaper et veldig unødvendig press når folk sier brød er usunt. Alt er usunt ved for store mengder, men grovt brød er en av de matvarene som virkelig burde innkluderes i de fleste sitt kosthold. Tror det begynte og bli sett på som usunt da lavkarbobølgen kom i 2010, men håper og tror fler og fler skjønner at det ikke er usunt!:-)

    19. Helt enig med deg!
      Jeg spiser brød, ikke hver dag men gjerne flere ganger i uken.
      Ser alltid på brødskalaen når jeg er på butikken og kjøper
      som regel grove brød 🙂

    20. Den dag idag spiser jeg brød, men jeg gjorde det ikke for en tid tilbake. Min grunn, var egentlig og greit, påvirkning av fotballfrue!
      Jeg ønsker ikke å leve et liv uten brød, nettopp fordi jeg synes det er fantastisk godt. Jeg ønsker ikke å bannlyse enkelte matvarer – livet er fort kort til det:)

    21. Jeg spiser ikke brød, men ikke fordi jeg innbiller meg at det er usunt. Magen min blir rett og slett helt i ulage av det (oppblåst, treg og vond). Jo grovere jo verre, faktisk. Det funker littegrann bedre med knekkebrød, men magen min trives bedre når jeg holder meg unna gluten i det store og det hele. Har ikke fått påvist glutenintoleranse, men “tilbakemeldingene” fra magen er ganske entydige:P Jeg savner ikke brød, men det er litt kjedelig å måtte ta kostholdet mitt i forsvar så ofte (mange ser på det som helt legitimt å hånflire av oss som unngår gluten).

    22. Baker grove brød 1 gang i uken. Er jo bare å blande det tørre, ha lunket vann og tørrgjær i en beholder som man sper mens maskinen går.. Enkelt! Nesten enklere enn å ta beina fatt til butikken 😉

    23. Skulle ønske jeg visste hva som rører seg i hodet til mennesker som har glede av å rakke ned på andre og bevisst prøve å såre. (Kommentaren til anonym) Du er tøff Maren, full støtte til deg og hvis du ikke vet det – du er vakrere enn noensinne – du stråler for tiden. Kanskje er det defor ….. stakkars den som er så misunnelig at en ikke kan unna andre et flott utseende og en fin hverdag

    24. Et par brødskiver om dagen?? Da jeg vokste opp var det normalt med 3 brødmåltider for dagen og voksne ble anbefalt av myndighetene å spise 6-8 brødskiver hver dag (mer til de som trener mye).

    25. tillater meg ikke å spise brød på hverdagene, selv om jeg trener tung styrke hver eneste dag. er rett og slett redd karbohydrater, så spiser heller knekkebrød, selv om jeg har så sinnsykt lyst på en fersk brødskive om kvelden etter en tung stykeøkt på treningssenteret… På lørdag eller søndag spiser jeg grovt brød til frokost, men i hverdgaene går det i herbalifeshake til frokost

    26. Jeg smugspiser brød og får like dårlig samvittighet som når jeg sniker meg til en potet. Synd å innrømme at tidens trend (som alle mine venninner har kastet seg ut i, de er i aldersgruppen +- 60, skulle trodd de var unge helsefanatikere som levde mesteparten av sitt liv på treningsstudio?) har gjort dette med meg! Egentlig er jeg forbanna på meg selv for at jeg er så lett påvirkelig!

    27. Gikk veldig lei brød fordi jeg levde på det som student. Virkelig fått avsmak. Om jeg skulle spise brød måtte det være nystekt og lunken slik at jeg kunne spist det med nesten smeltet smør! Det er digg, det
      Og bare så det er klart: er fullstendig enig i budskapet. Mat er bare mat. Tenk mindre, nyt mer – det ville de aller aller fleste ha godt av. 🙂 når det er sagt, syntes jeg det bør nevnes at brødskalaen ikke er veldig pålitelig. 30% fullkorn havner på 1/2 på diagrammet. Men om en heller kjenner på vekta (tungt =grovt) så gir det en bedre indikator. Det eneste jeg har å utsette på butikk rød er at de ofte er fulle av ingredienser som ikke “trengs”, utelukkende for å SE bedre ut

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg