Weighted Pullups

I går dro jeg på trening med ett mål for økten – gjeer noe jeg vanligvis ikke gjør, øvelser som ikke står på planen min og noe jeg synes er gøy. Da ble økten seende slik ut:

  • Frontbøy 
  • Pullups med ekstra vekt 
  • Benkpress 
  • En arms skulderpress med hantler 

Pullups med vektvest var uten tvil den gøyeste øvelsen. Jeg sliter litt med å bli sterkere i pullups, og legger defor på ekstra vekt for å utfordre meg selv. Jeg tar ca 8 pullups med egen kroppsvekt, og med 11 kg ekstra festet til kroppen ble det kun 2 repetisjoner. Jeg kjørte 5 runder med 2 repetisjoner pr runde. I dag er jeg ordentlig støl i både rygg og biceps, herlig!

Det kan bli litt tungvindt å feste vekter til kroppen i et belte, og da er en vektvest et supert alternativ. Den sitter godt inntil kroppen, og er ikke i veien. Jeg jobber målrettet videre og målet er å være tilbake på 10-12 pullups med kroppsvekt, og mestre 5 reps med 11 kg ekstra. Har noen av dere testet pullups med ekstra vekt? Husk at det er en super øvelse å kjøre negative pullups med kestra vekt også. Da hopper du opp, og senker deg kontrollert ned, mens du holder igjen så godt du kan. 

I dag skal jeg treffe en god venninne på formiddagen, og fortsette mitt spennende leilighetsprosjekt på ettermiddagen. Flere av dere fikk med dere litt av dette i går på snap, og jeg gleder meg så til å fortsette i dag. Det blir så fint!! 

Hva er deres planer for dagen? 

 

Smiiiil Maren

 

12 kommentarer
    1. Ida: Chins heter det vel, men kjørte både pronert, supinert og nøytralt grep så skrev Pullups som en samlet betegnelse. På bildet vises chins – altså med supinert grep :):)

    2. Hvis du vil klare flere pullups er det ikke optimalt å trene til utmattelse til en hver tid og på alle sett. Ikke at du gjorde det nå altså. Er jo dødsbra å slenge på litt ekstra vekt! 🙂 🙂 Tenker mer på forrige treningspost der du skrev at du tok et gitt antall sett med maks repetisjoner pullups. Da er det bedre om du holder igjen en repetisjon eller to, sånn i det lang løp i hvert fall (ikke som test).
      Du er SÅ flink! Ville bare si det:)

    3. Sliter med det samme som deg, står stille på 8 repetisjoner. Har noen ganger kjørt med ekstra vekt, men ikke ofte nok. Det blir nok morgendagens økt 😉 I dag er det bein 🙂 Ha en strålende dag:)

    4. Lurte på om du kunne skrive noe mer om det du skrev om aktivering av kjerntemusklatur (i planken)? Ble veldig nysgjerrig, har litt svak kjernemusklatur og vil veldig gjerne trene den opp 🙂

    5. Tusen takk for påminnelsen Maren! Supert 🙂 Denne hadde jeg jo helt glemt av. Pleide kjøre med ekstra vekt før, men det er lenge siden. Inn i programmet igjen fra og med neste ryggøkt! Håper kvelden din blir fin 🙂

    6. Hadde som mål i vår å klare 10 pull ups, klarte max 9!
      Trente lite styrke i sommeren pga forberedelser til triatlon i august men nå er jeg tilbake på gymmet og skal klare 10 pull ups til jul!
      Derfor blir det tunge pullups med vektbelte framover! 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg