Svar på spørsmål del 2

Jeg vil gjerne ha tips til joggeruter i Kristiansand?

Mine favoritturer i Kristiansand er lysløypa i baneheia + bånetjønn. Ravnedalen, Odderøya og jegersberg ? enten lysløypa rundt, eller opp til holmenkollen, omvendte båt eller odersjaa.

Trener du hver dag eller er det slik at du tar hviledag et par ganger I uka?

Jeg trener som regel 4-5 ganger i uken. Det varierer veldig fra uke til uke, noen uker blir det 6 økter, og andre blir det kanskje 2, men i gjennomsnitt tenker jeg 4-5 økter pr uke.

Hvor lenge varer en treningsøkt?

Aldri over en time. Styrkeøktene varer som regel i 40-45 minutter, og cardio ca 60 minutter, kommer litt ann på om jeg har langkjøring eller intervaller. Intervallene varer ikke så lenge som 60 min.

Kan du gi tips til f.eks tre gode killer abs øvelser til magen som er veldig gode og som kanskje gir mest fremgang på musklene?

Mine topp 3 mageøvelser er crunches i slynge. (Du vet når du står i plankepossisjon med bena i slynge og trekker bena inn under deg.) Vanlig planke og sideplanke, og “hjulet”. (når du står på alle fire, med hendene plassert på et lite hjul, så ruller du ut i strakpossisjon, og inn igjen)

Er det slik at du spiser hver 3-4 time eller spiser du når du blir sulten?

Jeg spiser når jeg blir sulten. Det blir som regel frokost, lunsj, mellomåltid, middag, diverse snacks og kveldsmat.

Bryr du deg om å spise for mye på en dag, eller for usunt, tenker du lixm på at nå har du spist for mye?

Jeg kjenner på et ubehag rent fysisk hvis jeg har overspist, og det skjer meg faktisk ganske så ofte. Jeg spiser med øynene, og er ikke så god på å stoppe selv om jeg kjenner jeg begynner å bli mett. Når maten smaker himmelsk godt, så ender det ofte opp med å bli litt for mye. Når det blir for mye vanlig mat så tenker jeg ikke noe over det, men hvis jeg har stappet i meg både smågodt, chips, og is en hel kveld så kan det hende at jeg tenker at det var kanskje litt unødvendig å ta helt av. Men jeg tenker også at spist er spist, og det smakte jo antageligvis utrolig godt, og da blir det for dumt å ødelegge den kosen med dårlig samvittighet i ettertid.

Kan du komme med noen gode tips til sunn snacks/mellommåltider I hverdagen?

Det føler jeg egentlig jeg deler hver eneste uke her på bloggen, og senest i gårsdagens innlegg. Her i huset går det mye i questbarer, masse frisk frukt, ulike typer bær, usaltede nøtter (helst cashew), grønnsaker med dipp, søtpotet eller speltlompe chips, hjemmelaget muffins, gele eller andre sunnifiserte bakevarer.

Hva spiser du i løpet av en dag?

Det varierer fra dag til dag, men generelt så går det mye i følgende matvarer. Frokost: Meieriprodukter med nøtter, frukt og bær, havregrøt, rugbrød, pannekaker, smoothie og knekkebrød. Lunsj: Kyllingsalat, eller andre typer salater, omelett, wok med fullkornsnudler, wraps med kylling, eller speltlomper med diverse innhold. Middag: Taco er uten tvil favoritten, ellers er jeg veldig glad i sushi, speltlompepizza, fiskekaker, wok, spagetti med hjemmelaget kjøttsaus, ovnsbakt laks, biff, og alt som kan grilles. Jeg er også veldig glad I sjømat, og elsker reker, og fiskesuppe. Kveldsmat blir ofte samme som frokost.



Regner med at du ikke teller kalorier. Men hvor ca tror du at du ligger kalorimesdig i løp av en dag?

Det kan jeg ikke svare deg på, for jeg aner virkelig ikke. Jeg regner med jeg kanskje ligger på rundt 2500 kanskje, men som sagt så teller jeg ikke, og ingen dager er like kostholdsmessig så det kan variere veldig.

Bor du alene?

Ja det gjør jeg

Hvordan er det på kjærlighetsfronten?

Hehe, ja si det du. Jeg er ikke så glad i å dele sånn jeg. Det er ingen hemmelighet at jeg ønsker meg både mann og barn, men når det blir får vi se.

Hva skal til for at du skal lese en blogg?

Bloggen må gi meg noe på en eller annen måte, enten om den inspirer meg på matfronten, eller kanskje gir meg tips på trening. Eller lekkert og inspirerende interiør. Språket er utrolig viktig synes jeg, et lett og muntlig språk som gjør at man bare flyter gjennom teksten. Bilder er utrolig viktig. Jeg elsker å skrolle rundt på en blogg hvor bildene fenger meg, og får meg nyskjerrig og interresert. Ingeting er bedre enn en blogg med klare, gode, skarpe kvalitetsbilder som uttrykker noe.

Leser du mye? Hva er din favorittbok?

Jeg leser veldig mye i ferier, men i hverdagen så blir det mest pensum og sykepleiefaglig litteratur. Den siste boken jeg leste var Sønnen av Jo Nesbø, og den var virkelig god. Ellers står nok Snømannen av samme forfatter øverst på min liste. Aldri har jeg blitt så engasjert, underholdt og skremt av en bok.

Har du noen tips til hvordan utføre trappetrening på en effektiv og bra måte? Hvor mange ganger løpe opp og gå ned er bra?

Det er jo litt vankelig å si sånn generelt, for det kommer jo litt ann på hvor lang den trappen er. Men jeg bruker vanligvis å løpe opp og ned 8-10 ganger, også hopper jeg opp en runde, og går utfall opp en runde. Så kjører jeg gjerne litt diverse øvelser i trappen etterpå, før jeg jogger rolig hjem og tøyer godt ut. Det er i mine øyne en perfekt trappeøkt. Varier mellom å løpe, hoppe, hinke, og gjøre styrkeøvelser. Da får du en komplett økt.




Hvilke blogger leser du ?

Å det er så mange flinke, jeg er ikke så god på å lese blogger sånn daglig, men jeg tar et raid innimellom. Da må jeg innom de herlige treningesjentene Pia seeberg, Fitnessnora, Inger in Dubai, Kristine Weber, Ala Karoline, Treningsfrue, Linn cecilie Tovaas og treningsglede jentene. Linda stuhaug inspirer meg alltid på matfronten. Komikerfrue synes jeg er fantastisk ærlig, ekte og morsom. Ida Wulf har en underholdende og herlig blogg. Ellers blir jeg virkelig fasinert av hvor utrolig flinke jenter som Camilla Phil, Nettenestea, Monique Lund, Lene Orvik og By_benedicte er på både stil, interiør og generelt layout, blogg og bilder. Så er det jo kjempe gøy å følge skjønne Kristiansandsjenter som Kristina Andersen og Marthe Borge

Jeg lurer på hva som gjør deg glad ?

Åå det er mye det. Skal vi se. Familien min gjør meg uendelig lykkelig. Ingen kan få meg så varm i hjertet som min lille prinsesse av en niese på halvannet år. Gode samtaler med gode venner gjør jeg lykkelig, nærhet og gode klemmer, turer i skogen, fredagsfølesen, en god treningsøkt, og gode matopplevelser med mennesker jeg setter pris på. Jeg blir glad av å gjøre andre glad, og av å se at de rundt meg har det bra. Jeg blir glad av koselige tekstmeldinger, eller en telefonsamtale med mennesker jeg ikke får sett så ofte. Lite gjør meg så glad og sprudlende som flørting og et perfekt kyss. Jeg blir glad av sol, og årstider. Jeg hadde tenkt å si sommer, men jeg blir jammen like glad av en perfekt høstdag med frisk luft og klart vær. Den første snøen, de første skiturene og sessongstart på hytta på fjellet. Ååår det er jo bare så mye å være glad for når jeg tenker etter. Jeg er generelt en glad person, og det skal ikke så mye til for å glede meg. Jeg finner glede i små ting, og lever etter et uttrykk som mamma alltid har sagt til meg: Let etter litt glede hver dag Maren. Det har jeg tatt med meg, og når jeg tenker meg om så er det jo slettes ikke vanskelig å finne små ting å glede seg over i hverdagen.

Har du noen gang drevet med/prøvd deg på dans? Er selv danser, og synes all annen trening blir så kjedelig i forhold til dansetimene jeg går på daglig.

Jeg er ingen danser dessverre, men jeg skulle virkelig ønske jeg var det. Det er så usannsynlig kult med folk som er flinke til å danse. Jeg beundrer dem! Er det for sent å starte i en alder av 26 tror du? 🙂

Har du noen tips når det kommer til overspising og hvordan man kan unngå det?

Jeg tenker at det er smart å sørge for at du har spist tilstrekkelig ordentlig mat i løpet av dagen, og dekket næringsbehovet ditt. Overspising skjer ofte når man har gått litt for lenge uten mat, og blir så sulten at man ikke klarer å kontrollere det. Eller trent hardt i en lang periode, og kroppen craver påfyll av energi uten at den får det, når den da først får mat så føles det som det ikke finnes noen bunn. Et annet tips er å tenke etter, hvis du har spist nok ila dagen, så kjenn etter om du egentlig er sulten, eller om du nå kjedespiser, eller kanskje trøstespiser? Hvis du kjeder deg, så finn en avledning, finn noe du kan gjøre, ring en venninne eller kom deg ut å gå deg en tur. Hvis du spiser med følelser så prøv å identifiser følelsen, hva er det du kjenner på som du ikke orker å forholde deg til ? Hva forsøker du nå å døyve i et tonn av mat. Finn en person du stoler på, og snakk om det! Snakk om hva du tenker på, og hva du føler på,. Jeg lover deg at det er en bedre løsning enn å låse seg inne og drukne sorgene i mat.

Mange kutter nå ut alt av meieriprodukt og gluten (selv om man egentlig ikke er allergisk) samt kutter enormt ned på sukker/fett for å spise enda sunnere/clean. Hva synes du om det økende “sunnhets-presset”?

Jeg synes er er ordentlig trist! Det er trist å se at så mange nekter seg selv å nyte “normal” mat i steben etter et ideal som ikke eksisterer. Det idealet er medieskapt og det er ikke ekte. Jeg synes det er utrolig synd at det er slik, men jeg synes samtidig jeg ser en voksende trend hvor jenter ønsker å bli trente, sterke og ha en kropp som fungerer. Jeg føler ikke det handler om å bli tynnest mulig lenger, fokuset er mer rettet mot å ha en kropp som tåler en heftig treningøkt, en hektisk hverdag, lange løpeturer, turer i fjellet osv. Det er en trend jeg ser, og jeg digger det!! Flere og flere jenter ser viktigheten av nok mat, og næringsrik mat. Mat for å kunne prestere og fungere optimalt. Det er så utrolig kult!!

Hvilket merke liker du best på treningsklær?

Favorittene er Reebok, Adidas, run & relax og Nike.



Har du det bra om dagen? <3

Sånn helt ærlig så har jeg hatt det bedre. Det er så hektisk for tiden, og jeg føler at jeg ikke strekker til på alle kanter, og den følelsen er ikke noe god. Jeg føler meg litt som en blekksprut som rives og slites i alle armene sine. Jeg har så lyst å være super flink i praksis, en nær og god venninne som stiller opp, en god datter, søster og tante. Jeg har lyst å prestere på studiet, levere bra på alle tester og oppgaver, jeg har så lyst å være med på alle sosiale ting, jeg å lyst å date, og jeg har lyst å være superwoman på trening. Jeg har så lyst å få til alt, men jeg ser at det kan bli litt vel mye til tider. Så ja jeg har det bra, men det skal bli godt når dette semesteret er over, for nå begynner jeg å kjenne at det er litt i meste laget for denne frøkna her.

Er du fornøgd med deg selv? Både kropp og sinn!

Det tror kanskje aldri man blir, sånn fullt og helt. Jeg er fornøyd med livet mitt, med menneskene jeg har rundt meg og hverdagen generelt, og for meg er det det viktigste.

Hva synes du om å stille opp på bilder i ført sportsbh og liten shorts på bilder?

Ikke helt komfortabel, men om sommeren og i naturlige settinger så går det greit.

Spiser du aldri noe usunt?

Å joda, det gjør jeg så absolutt. 


Hva tenker du om lavkarbo?

Jeg tror kroppen har behov for alle makronutrientene, både karbohydrater, fett og protein. Jeg kjenner hvertfall selv at jeg ikke hadde fungert helt uten karbohydrater. Jeg tenker at folk får finne ut av hva som funker for dem, men lavkarbo er hvertfall ingenting for meg.

Dette var altså del 2, og jeg er sikker på at det blir både del 3, 4 og 5 også før vi er i mål. Jeg synes det er gøy å sitte å svare på spørsmål fra dere, og koser meg med det. Håper dere likte svarene. Jeg skal prøve å få ut del3 veldig snart.

Ha en fantastisk deilig lørdag dere.

 

Smiiil Maren  

18 kommentarer
    1. Så gøy med spørsmål og svar. Du virker veldig som en jente som skal gi mye av deg selv 100 % på alle fronter hele tiden. Heia perfekt, men du må huske på å være deg 100%. Man kan ikke gi alt oå alle områder hele tide. Er nemlig i den situasjonen selv, og det er fryktelig slitsomt.
      Ha en god lørdag. Nå venter jobb på meg. Gleder meg til å gå av vakt imorgen tidlig.
      Hilsen Anja

    2. Bryr du deg mye om muskler og at du vill ha synlige magemuskler f.eks eller tenker du ikke så mye på det, du bare trening for gleden?:)

    3. Selv om man ikke har møtt deg i virkeligheten er du en person som det er veldig lett å bli glad i 😀 ønsker deg en fin helg, Maren!

    4. til del 3: har du tips til hvordan jeg kan balansere både skole og trening?, litt vanskelig nå som jeg har begynt på vgs, og har mye og gjøre med skole arbeid??, håper på svar 🙂
      ha en fin lørdag 🙂

    5. Et lite obs: Er det noe i veien med oppsettet på bloggen din nå? Så mange skriveleifer som jeg ikke tror er dine.
      Håper du får en fin helg! ♡

    6. Hei! Så gøy å lese gjennom svarene dine og gleder meg til resten. Koselig å bli enda bedre kjent med deg og er sikker på at du er et godt forbilde. Du virker så jordnær og har så mange fine verdier, og jeg føler at vi står for mye av det samme. Takk for at du inspirerer i hverdagen, både gjennom bloggen og instagram. Ha en fin dag videre 🙂 Klem

    7. Utrolig herlig å lese svar på en spørsmålsrunde som faktisk var direkte, gode og ærlige svar. Gøy å bli litt bedre kjent med deg 😀
      Ha en fin dag!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg