Mandagsintervaller

Min fine plan om å løpe ute på svabergene ble brått avlyst i dag, da jeg kom på at det er mandag og jeg har helt glemt bort mine faste mandagsintervaller. Jeg glemte helt bort intervallene når jeg var i Oslo, og før det var det jo bihulebetnnelse, dermed var det plutselig hele 3 uker siden sist. De intervallene er uten tvil ukens hardeste økt, og jeg gruer meg alltid til den økten. Jeg har satt meg et mål med løpingen min (som jeg skal dele med dere etterhvert) og da nytter det faktisk ikke å sluntre unna intervallene. Så jeg tok meg selv i nakken, og gikk noe motvillig bort til Aquarama treningssenter. 45 minutter senere var økten gjennomført, og jeg var helt ubeskrivelig stolt over egen innsats. De intervallene gir meg en enorm mestringsfølelse, og det var magisk å kjenne at jeg fikk dem til, på tross av både sykdom og reise. Etter økten tok jeg en lang dusj, og tok på meg deilige myke koseklær. Jeg trengte en liten time i sofaen for å komme meg igjen kan du si. 

Intervallene jeg kjører er 45/15 intervaller, hvor jeg løper fort i 45 sekunder, hopper av mølla i 15 sekunder før jeg hopper på igjen for 45 nye sekunder. I dag kjørte jeg 20 drag av disse,og da var jeg virkelig helt tom etterpå. Ingenting er bedre enn følelsen etter en treningsøkt som virkelig utfordrer deg, og det er det ingen tvil om at disse intervallene gjør. De føles nok ekstra harde fordi jeg er så vant til 30/30 intervaller, og da blir overgangen tl 15 sekunder mer løping og 15 sekunder mindre pause ganske brutal. Så ja de er tunge, men søren så effektive!

Har noen av dere testet 45/15 intervaller? 


Nå har jeg akkurat hatt en PT kunde, og er straks på vei til butikken for å handle inn middag og fylle opp kjøleskapet. Jeg skal kun være hjemme i Kristiansand i en liten uke, så jeg må prøve å bregrense handelen litt. Til søndag reiser jeg tilbake til Oslo for å ta bilder for Run & Relax. Jeg har nå fått det ærefulle oppdraget å være modell for den nye kolleksjonen. Det er Vibeke Klemetsen, som er en av de to damene bak merket, og meg som skal være modeller, og jeg må si det er virkelig stas å få lov å jobbe sammen med en så dyktig og nydelig dame. Jeg er litt nervøs og spent, men tenker at en slik mulighet kan man ikke la gå fra seg. Så her er det bare å presse bort alle tanker som ikke er positive eller produktive, og kjøre på! 

Har dere hatt en fin start på uken? 

 

Smiiiil Maren

 

21 kommentarer
    1. 45/15 intervaller er fast hos meg også! Skikkelig digg når man er ferdig 😀 hvor raskt løper du de på om jeg får lov til å spørre? 😇

    2. Spreking! Har selv løpt 5km og litt core i dag, så bra start på uken 🙂
      Må virkelig innrømme at du er en stor motivasjonsboost !
      Hvilken hastighet/stigning pleier du å løpe på?
      Ha en flott kveld videre – nyt!

    3. hvorfor trener du på aquarama, betaler du for det?
      trener ikke du gratis på solsiden pt-senter siden du er personlig trener på senteret?
      klem <3
      skal teste ut denne intervallen i morgen

    4. Mia: Jeg bor et steinkast unna, så derfor har jeg et kort på Aquarama. Er en prioritering jeg føler er verd det 🙂 Men jo jeg trener gratis på Solsiden iom at jeg jobber der, og det er der jeg trener mest. Jeg liker å løpe på Aquarama og styrke på Solsiden! Så gøy at du vil teste den, kjør på :):):)

    5. De intervallene høres tunge ut, og jeg vet ikke helt om jeg tør å prøve de, haha! Selv trente jeg også intervaller i dag. Har begynt å løpe intervaller med den lokale friidrettsklubben hver mandag, noe som er en stor variasjon (og utfordring) for meg som er mest glad i å løpe langt (men sakte). I dag kjørte vi på med 3 drag på 800 meter i skogen. Vi spurtet den ene veien (den som gikk oppover) og jogget rolig tilbake den andre veien. Veldig gøy å trene i en slik gruppe, selv om jeg er blant de tregeste!

    6. Jeg hadde forsåvidt en fin start på uken, med en liten joggetur før frokost. Men klarte å rive opp igjen en muskelbrist i leggen under joggeturen og er nektet mer jogging på noen uker… Skikkelig kjipt! Jeg elsker å starte dagen med en joggetur i morgenlyset. Det virker som det alltid skjer noe når jeg er i ferd med å komme i form eller finne en rutine jeg trives med. Så er litt deppa for det, men skal fokusere på å trene overkropp i tiden framover isteden. Det er uansett inspirerende å lese bloggen din 🙂

    7. Hei, løper du hver dag? Tar du aldri en full hvile dag? Vet dette er en treningsblogg, men allikevel – 2 treninger daglig? Men fantastisk at du klarer det uten å få skader, eller bare har lyst til å la være en gang i mellom….

    8. Jeg trente 45/15 intervaller, tok 15 drag og det er noe av det verste men også beste treningen jeg gjorde når jeg trente på senter 🙂

    9. Hanne: Nei jeg løper ikke hver dag, og det er veldig sjeldent jeg har to økter om dagen. Vet ikke hvor du fikk det fra 🙂 ? Har også rene hviledager, men går gjerne en tur. Morgentur trenger ikke bety løpetur, ofte er det en rolig gåtur for å få litt luft, eller en skravletur med kaffe i hånda sammen med en venninne 🙂

    10. Heidi: Nei ååå, jeg føler så med deg. Jeg føler jeg ofte blir forkjølet eller noe sånn tull når formen virkelig begynner å komme. det er så kjedelig. men som du sier, det er bare å flytte fokus og tenke at YES nå kan du forbedre overkropssstyrken, også tar du igjen løpeformen når skaden er bedret. God bedring, og hold tankene positive <3 🙂

    11. Karoline: Klart du tørr! Husk at du velger selv hastigheten på dragene, så du løper så fort du selv klarer, også øker du etterhvert som formen utvikler seg 🙂 Jeg synes du er kjempe tøff som er med i en slik gruppe, det hadde nok jeg vært litt nervøs for, så all ros til deg 😉 M

    12. Elsker mandagsintervaller, kjører også stort sett intervaller på mandager – deilig start på uken. 45/15 er supert, men akkurat denne mandagen ble det 5×5 :)Gøy å variere litt 🙂

    13. 45/15 intervaller har nå blitt fast intervalltrening hos meg 😀 Takk for at du er så god inspirasjon, du er kjempeflink! Jeg varierer intervalltreningen litt, men nå er det 45/15 og 4X4 det går mest i. Det jeg liker så godt med 45/15 er at jeg slipper å stille farten opp og ned hele tiden på tredemølla, som man må i andre tilfeller. Har slitt mye med beinhinnebetennelse de siste årene, så bare det å kunne løpe uten smerte er fantastisk i seg selv:) Så håper det fortsetter!

    14. Jeg klarte å strekke en muskel i skulderen da jeg skulle prøve å ta pullups uten strikk. haha, typisk.. så klarte så vidt å løfte armen, så det å vaske håret igår kveld var en ubehagelig opplevelse.. Men hadde en periode der jeg har helt hekta på 45/15 og kjørte den 3 ganger i uka. Men nå er det 15/15 som jeg har blitt hektet på! Men må nok begynne med 45×15 igjen 🙂 Et rent helvete, men føles så godt når man er ferdig! 🙂

    15. Jeg liker veldig godt 45/15 intervallen 🙂 Pleier å kjøre intervallen på sykkel også, utrolig effektiv!

    16. Ser det er flere spørsmål om det jeg også lurer på. Hvor fort løper du når du løper 45/15. Og har du samme hastighet i alle 20 dragene?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg