Lørdagsfrokost – Sunne vafler

God lørdagsmorgen kjære lesere. I dag våknet jeg av at solen strålte inn vinduet mitt, og det kan jeg faktisk ikke huske at har skjedd i år. Det er et sikkert vårtegn, og jeg tok meg selv i å smile der jeg lå i sengen. Når jeg så på klokken, og den var 06.30 så smilte jeg ikke fullt så stort lenger. Jeg er et håpløst A-menneske, og det er helt supert i ukedagene, men jeg klarer desverre ikke å snu om i helgen. I dag er det lørdag, og da synes jeg det er helt innafor med en ekstra god frokost. I dag ble det sunne vafler med friske jordbær, hjemmelaget bringebær syltetøy og annet godt pålegg.  

Du trenger: 

  • 80g havregryn 
  • 2 egg
  • 1 godt moden banan
  • 2 ss sukrin
  • 1 ts kanel & 1 ts kardemomme 
  • 1 ts bakepulver
  • melk 

Slik gjør du: 

Bland havregryn, og egg, mos inn den modne bananen og rør godt sammen. Tilsett sukrin, kanel, kardemomme, og bakepulver. Tilsett melk, og bruk stavmikser for å få en jevn fin røre. Jeg slumpet med melken til jeg fikk ønsket konsistens, så der har jeg desverre ikke konkrete mål. Prøv deg frem til du får en jevn og fin røre. Bruk litt smør i vaffeljernet, og stek nydelige vafler. 

Bringebær syltetøyet lagde jeg ved å varme frosne bringebær i en kjele, så tilsatte jeg 1 ts sukrin, og en liten skvis lime for å friske opp smaken litt. Rør godt rundt og nyt. Jeg koste meg med brunost, syltetøy, friske jordbær og bananskiver på mine vafler. Rømme kan også anbefales, eller bare smør som smelter med litt ekstra sukrin på. Mmmm. Tenk at noe som er så sunt og enkelt, kan smake så godt. 

Nyt lørdagen kjære dere! 

 

Smiiiiil Maren


11 kommentarer
    1. Åå, nam – det så godt ut! Selv spiste jeg sjokolade-banan-is (kakaopulver, frosne bananer, dadler og vann) toppet med granola og ananas til frokost. Det er supergodt, men lager det ikke så ofte i og med at jeg egentlig er avhengig av havregrøt med banan og blåbær, hehe!
      Jeg er også et håpløst a-menneske. I dag våknet jeg 0600, men bestemte meg for å ligge og dra meg litt i senga før jeg stod opp. Skal ikke si at jeg har noe i mot å være et a-menneske da (bortsett fra når jeg legger meg litt vel seint og fortsatt våkner til samme tid) for jeg trives veldig med stille morgener 🙂

    2. Kaaan være litt frustrerende å våkne altfor tidlig når man har muligheten til å sove ut ja.. Men på en annen side får man ekstra god tid til å nyte en bedre frokost, god kaffe og en stille morgen.. Er ganske godt det også! 🙂

    3. Hei!
      Jeg har så lyst å miste noen kilo før sommeren, og lurte på om du kunne komme med et innlegg om tips til hvordan vi kan slanke oss innen kort tid?

    4. Eirill: Nei det kan jeg ikke, jeg har ikke tro på snarveier og quick fix. Jeg var tro på å ta sunne valg over tid, øke aktivitetsnivået og skape en sunn livsstil som man trives med og har det bra med:) Det er akkurat dette jeg håper å kunne inspirere til hver eneste dag her på bloggen! Så ønsker du metoder for å slanke deg mest mulig, på kortest mulig tid, så er du dessverre på feil sted:)

    5. Så enig! Det er fra “diett”-tenkemåten jojo effekten kommer fra, man må forandre livsstilen på langt sikt, og det for å ha en god helse og for å føle deg bra, utseendet burde ikke komme først.

    6. Jeg elsker disse som frokost og det gjør minstejenta på 1,5 år også. men de henger så fast i vaffeljernet, noe tips?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg