Tips til bedre søvn?

Jeg elsker at vi går mot lysere tider, det gjør noe med energien og humøret. Kjenner dere det? Det er så deilig at det faktisk er lyst når man drar på jobb, og fremdeles lyst når man er ferdig ut på ettermiddagen. Det gjør at jeg føler jeg får så mye mer ut av dagen, og ikke er innendørs i alle timene som har dagslys. Dette er så etterlengtet. 

Denne mandagen er litt trøtt for min del, på tross av lysere tider. Jeg har kost meg med hele tre kaffekopper på morgenkvisten, men fremdeles føles øyelokkene tunge og kroppen litt treg. Jeg satser på at jeg kvikner til i løpet av dagen, og får samlet opp litt energi til dagens treningsøkt. Denne uken har jeg noe som kalles for deload uke, og det betyr egentlig bare at man legger inn en uke hvor man trener litt lettere enn ellers, dette gjør jeg systematisk med jevne mellomrom for å sikre progresjon. Denne gangen er det gjort i samråd med dyktige Yngvild som setter opp styrkeøktene mine nå. Jeg har sagt det hundre ganger før, men det er altså slik at selv om jeg er PT selv, så er det så utrolig godt å få litt hjelp til egentreningen utenfra. Jeg har stått litt stille i progresjonen den siste tiden, og kjent meg litt tungt i kroppen, samtidig som jeg sliter litt med søvnen. Så da fant vi ut at det er smart å legge inn en roligere uke, med lettere vekter og litt mindre trening. Mer fokus på tøyning og bevegelsestrening. 

Når dere leser dette er jeg godt i gang med arbeidsdagen min i praksis. Denne uken blir det mye jobb utenom full uke i praksis, og jeg skulle derfor veldig gjerne fått litt mer struktur på den søvnen min. Er det flere der ute som sliter med søvn? Del veldig gjerne hvis dere har noen smarte tips. Mitt problem er at jeg sovner, men våkner igjen etter kun en times tid, og da får jeg bare ikke sove igjen, og kan ligge våken i mange mange timer. Dette begynner å bli ganske frustrerende, så alle tips og råd mottas med stor takk. 

Ha en herlig mandag, og en fin ukestart. Mer fra denne kanten senere. 

 

Smiiiiil Maren


30 kommentarer
    1. Hei! Og god morgen solstråle 😉
      Jeg skulle ønske at jeg kunne gi deg noen gode tips på dette området, sliter med det samme ser du… Men jeg har ennå ikke funnet en løsning så om du finner ut noe så må du gi en lyd 😉
      Ellers vil jeg ønske deg en fantastisk uke videre, og du, den buksa var stilig 😉

    2. Mine “triks” for å sovne igjen er at jeg leser! Leser til øynene ikke klarer å holde seg oppe lenger. Jeg har en leselampe og en god bok ved sengen (for øye blikket boken “et helt halvt år”, fantastisk bra så langt!). Hvis ikke så tar jeg meg en tur ned på kjøkkenet, drikker et glass vann og går å legger meg igjen. Men jeg prøver å unngå mye lys hvis jeg må ta turen ned, Dette setter i gang oppvåkningen. I tillegg et er kaldt soverom viktig for meg 🙂 Stå på Maren!

    3. ååå. Vet du hva!! Jeg sliter med akkurat det samme!! Jeg har slitt med det i bortimot 2 år nå! Forstår ikke helt hva det er og det er utrolig irriterende. Jeg kan telle på en hånd hvor mange netter jeg har sovet rundt på disse to årene. Jeg er også sånn at jeg sovner, men så våkner jeg igjen etter rundt en times tid. Før så lå jeg våken leeenge. Det gjør jeg ikke lenger, men jeg våkner mange ganger i løpet av natten! Ofte så føles det som om kroppen er i høygir, selv om jeg prøver å slappe av, om du forstår hva jeg mener.. Akkurat som om kroppen aldri vil slå seg ordentlig til ro.. Har dessverre ikke noe tips å komme med for finner ikke helt utav det selv! Men du må gjerne si fra om du finner noe som kan hjelpe/hva årsaken kan være..

    4. Har du fått med deg all forskningen om mobil, pc og nettbrett som forstyrrer søvnen? Lyset fra disse påvirker og stimulerer hjernen til å være våken. Mitt beste tips er å lage god søvnhygiene- altså etablere gode vaner. Legg bort pc, mobil osv en time før du skal legge deg. Sett på rolig musikk, demp lyset og “tøm hodet” for tanker. En måte å gjøre det på kan være å skrive de ned. Drikk en kopp god natt te, eller kamille te. Kanskje gjøre noen beroligende yoga øvelser? Soverommet bør være kaldt og mørkt, og ikke brukes til noe annet enn å sove. Du virker jo som en travel og aktiv jente med en hektisk hverdag, og det kan kanskje være vanskelig å roe ned når kvelden kommer. Mitt tips er å investere litt tid/krefter i å få gode kveld/søvnrutiner- akkurat som du investerer mye i treningen din. Lykke til! Hilsen sykepleier

    5. Pass på at rommet du sover i ikke er så fullt av støv, det påvirker i hvert fall min søvn veldig. Skift sengetrekk, luft og støvsug/støvtørk, så blir klimaet i rommet mye bedre 🙂

    6. Fine, fargerike Maren 😉
      Det kan jo tenkes at det vil hjelpe deg litt i en hektisk hverdag å ha en deload uke som du gjør. Jeg ser at “NAVN” har nevnt dette med mobiler, nettbrett osv- har selv tenkt den tanken, men når jeg (og du?) jobber så mye på disse dingsebomsene så sliter jeg med å legge det bort 2 t før leggetid, haha.
      En annen mulighet som har hjulpet meg til å bedre søvnen betraktelig er å unngå mat som påvirker blodsukkeret mitt. Du er jo så flink å spise mye frukt noe som er supergodt- men det er også med på å gjøre slik at blodsukkeret ditt stiger… hvis du spiser frukt/havregryn før leggetid kanskje d kan hjelpe å spise noe som er mer blodsukkerstabiliserende utover natta?
      Du har jo peiling på kost selv så jeg regner med du vet hva du isåtilfelle kan bytte frukten/havregrøten ut med, hihi- men iallefall- da jeg startet på LCHF har jeg faktisk sovet hele natten og jeg har stått opp hver eneste natt så lenge jeg kan huske for å gå på do- og dette minsker selvfølgelig søvnkvaliteten! ( Skal ikke fortelle om LCHF altså, men bare si at det hadde en super virkning for meg, men igjen, jeg har/hadde insulinresistens, PCOS også… )
      Nyt dagen spreking !

    7. Så kjedelig det er å slite med søvnen..! kan det være at du er sulten? at det er derfor du ikke sovner igjen?

    8. Det blå lyset fra pc og mobil som stråler ut, får øynene dine til å tro at det er midt på dagen, derfor burde du unngå å sitte på pc, mobil og diverse 1-2 timer før du legger deg 😉

    9. Hei Maren.
      Mitt tips til god søvn er noe jeg gjør veldig ofte når jeg har lagt meg. Det første jeg gjør er å sette på vekkerklokka og deretter legger jeg vekk mobilen.
      Så lukker jeg øynene og forestiller meg at jeg går barbeint over en blomstereng, jeg hører etter fuglekvitter og ro, jeg går over blomsterenga og står foran en skog, det har akkurat regnet og det lukter friskt. Jeg går gjennom skogen og kommer til en bekk, der er det en båt uten årer. I båten står det en pappeske, der legger jeg fra meg alle tankene mine, skole, jobb, trening, stress, negative tanker osv. Når jeg har tømt hodet for tanker, lukker jeg esken og dytter båten nedover elva og alle de stressende tanke er borte.
      Når jeg gjør dette sover jeg som regel hele natten gjennom og jeg våkner uteblir. Det er verdt å prøve det 🙂
      Ha en fin dag! 🙂

    10. Jeg hadde en periode der jeg slet med søvn, men fant ut at jeg rett og slett trodde jeg trengte mer søvn enn jeg gjorde. I stedenfor å satse på åtte timer per natt trenger jeg bare sju. Man er liksom “lært opp” til at man trenger minst åtte timer, men når jeg gikk inn for syv timer hver natt ble søvnen mye dypere, jeg var trøttere om kvelden og hadde ikke store problemer med å stå opp om morgenen. Hvor mange timer trenger du?

    11. Jeg har blitt veldig flink til å huske å ta ZMA før jeg legger meg, hvis du ikke bruker dette, så anbefaler jeg det. Det inneholder sink og magnesium bl.a, og jeg sover mye bedre/dypere når jeg tar to kapsler før jeg legger meg. Anbefales virkelig om du ikke har dette kosttilskuddet i hus. Fåes rimelig på bl.a Gymgrossisten, har ofte 2pakninger på tilbud.

    12. Har du prøvd ZMA? Det hjelper for meg værtfall, jeg må riktignok ta det i god tid før jeg skal legge meg, hvis ikke drømmer jeg som en tulling :p Ellers er nok det beste å legge bort mobil ol. i god tid, og roe ned med en bok. Drikker du mye av energidrikk? På meg påvirker det nattesøvnen veldig mye, selv om det inntas tidlig om morgenen. (Bortsett fra når jeg er på 5-6 timers fjelltur, da kan det gå bra :p )

    13. Hei!
      Sliter veldig med den søvnen selv, men prøv å slå på alle alarmer og gjør deg helt ferdig med mobilen din og andre elektroniske tinger en time før du legger deg, ta deg 4 piller med b-stress (b vitamin og magnesium, altså helt naturlig for kroppen), også gjør en time med yoga og gå å legg deg! Sååå deilig! ta 4 piller igjen morgenen etterpå, også gjør du det i et par dager, før du trapper ned til 2 piller morgen og kveld. Funket så godt på meg! ha en nydelig dag videre

    14. Mitt beste tips er å ha sov i ro (ørepropper) 🙂
      Det har jeg brukt hver eneste natt nå i flere år fordi jeg sover ekstremt godt og tungt når det er helt stille og helt mørkt. Det er ubehagelig i begynnelsen siden det kjennes rart ut å ha noe i ørene og også må man bli vandt til den totale stilheten, men prov det! Det er utrolig deilig og min søvngaranti.
      Håper det ordner seg! Hadde vært interresant å se hvordan øktene dine denne uka så ut, jeg kunne tenkt meg å gjøre det samme 🙂
      Ha en fin dag flotte du!

    15. Jeg slet også med nattesøvnen for en god tid tilbake og har prøvd utallige ting for å prøve å få en bra søvn rutine.. 2 ting som jeg har funnet ut funker for meg, er;
      1. Sovemaske; ved å dekke til øynene føler jeg en slags beroligende følelse fordi det er helt mørkt, deilig!
      2. Kutt ut ipad på soverommet. Jeg har riktig nok iPhonen min på nattbordet (pga vekkerklokken), men har vært fast bestemt på at jeg ikke skal bruke den etter jeg har lagt meg I senger og det har jeg faktisk klart!
      Prøve gjerne dette og se om det funker for deg, for meg funker det iallefall! 🙂

    16. Jeg fikk høre fra en lege en gang at man ikke skulle tenke så mye på akuratt hvor mange timer søvn man fikk, men heller at man skal få søvn når kroppen er sliten nok til det. Si at du skal opp 0600 og “MÅ” legge deg 2200 for å få 8 timer.. Kroppen er kanskje ikke egentlig trøtt nok til å sove helt til dagen etter på dette tidspunktet og at man får noenganger mer igjen for å være våken en time eller to til før man legger seg. For meg hjelper dette hvertfall masse. Jeg legger meg når jeg er trøtt, og ikke når hjernen sier at jeg burde være trøtt. Ja så blir det noen dager med kanskje bare 6 timers søvn, men da er jeg til gjengjeld veldig trøtt om kvelden igjen og får kanskje både 8 og 9 timer natten etter! 🙂
      Jeg lurte også på en ting om denne deload uken din, hehe 🙂 Hvor ofte sånn ca har du en sånn uke ?
      Klem <3

    17. Min erfaring er at turnusarbeid ødelegger søvn- og generelt døgnrytmen min, noe som også er forsket mye på. Er selv sykepleier, og jobber ofte aftenvakt, så dagvakt dagen etter. Det blir da svært vanskelig å roe seg ned etter Aftenvakta og få sove, før jeg skal opp tidlig igjen dagen etter. Ofte så sover jeg ikke mellom vaktene, og det er så utrolig slitsomt i lengden :-/ Går man i tillegg nattevakter kan dette gi ytterligere problemer.
      Et tips er i allefall å kutte ut kaffe/te 6 timer før man skal legge seg, både på grunn av at koffeinet virker oppkvikkende, samt vanndrivende, så man må løpe på toalettet halve natta.

    18. 1. Spis rikelig med karbo siste måltid før leggetid
      2. Ta ZMA like før leggetid
      3. Begrens mobil/data/tv de siste timene før leggetid
      4. Ørepropper
      5. IKKE se på mobilen etc etc hvis du våkner midt på natta
      Dette fungerer for meg! Sover som en stein hver natt 🙂

    19. Utrolig kjedelig! Tar man allergitabletter eller magnesium før man legger deg sovner man fortere- blir trøtt iallfall. Å ligge litt på spikermatte gjør også susen 😀 Håper det ordner seg 🙂

    20. Jeg slet med søvn en periode, og det var veldig slitsomt. Etter en periode med alt for mye trening, alt for lite restitusjon og alt for mye jobb..! Men så skjønte jeg det at jeg måtte slappe av mye mere, kroppen min var rett og slett for stressa/overtrent/overtent til å kunne gi slipp og havne i god, dyp søvn. JEg har derfor sortert endel i livet, som antall treningsøkter, redusert litt jobb prosent, blitt snillerer med meg selv og gjør minst en ting per dag som er ekstra god for meg.. De tingene som fyller meg med energ.! Nå er søvnen bedre, treningseffekten bedre og humøret bedre. Man trenger ikke å gjøre så drastiske handlinger som jeg har gjort, men jeg tror det er lurt å ta en titt bakover for å se hvordan man vil ha det fremover.. Lykke til.. 🙂 og sove godt 🙂

    21. Vet du allerede har fått masse tips, men jeg slenger med det som fungerte veldig godt for meg også 🙂 Jeg sliter såppas mye med søvnen at jeg har sovepiller som jeg tar når det blir for mange søvnløse netter på rad, så jeg har prøvd det meste av kjerringråd i tillegg. Noe som fungerte enormt godt for meg var å skru av wifi på mobilen om natta. Tro det eller ei, for jeg hadde mobilen på lydløs uten vibrering på natten uansett, men når jeg visste at det ikke KUNNE være noen nye varsler der fikk jeg faktisk slappet av mye bedre. 🙂

    22. Drikk en stor kopp med økologisk kamomille te med litt honning i til kvelden, da blir du sløv i øynene 🙂

    23. Ah, dette kjenner jeg til. Når jeg ikke får sove så står jeg opp, skrur på TVen og legger meg på sofaen med en eller annen dårlig film eller krimserie. Da sovner jeg etterhvert 🙂 Dessuten hjelper TVen mot at tankene ikke skal vandre så langt avgårde. Hjelper spesielt hvis jeg er våken fordi jeg bekymrer meg for noe.
      Husk å få lys og frisk luft når du våkner 😀

    24. Hvor er den tøffe thigsten fra? 😀
      Håper du har fått igjen litt av energien og har prøvd ut noen av tipsene over, og funnet noe som fungerer slik at du kan få deg en god natt søvn!

    25. Du har fått masse tips allerede, men jeg har et til:) Jeg har hatt problemer med søvn hele livet mitt, og det som hjalp til slutt var yantramatte ( spikermatte) og pusteøvelser før leggetid.
      Ca. 30 minutter før leggetid gjør jeg enkle pusteøvelser og så legger jeg meg på spikematte og slapper av. Når du ikke er vant til den så kan det gjøre litt vondt i starten, men kroppen venner seg til den etter 2-3 minutter. Etter 5 minutter slapper kroppen helt av, og du blir kjempetrøtt. Da er det bare å reise seg fra gulvet rett i senga, og sove godt resten av natten. Noen ganger sovner jeg på matta! Håper du får sove godt:)
      Jeg har kjøpt spikermatte her: http://www.ebay.com/itm/151413909550?_trksid=p2059210.m2749.l2649&var=450603550745&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
      og DVD’en med pusteøvelser her: http://www.amazon.com/Yoga-for-Stress-Relief/dp/B000ICLRKW/ref=sr_1_sc_1?ie=UTF8&qid=1424684140&sr=8-1-spell&keywords=yoga+for+stress+relief+barbara+bennagh

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg