La meg ta deg med til byen min

Mange av dere spør om å se leiligheten min, området jeg bor i, og slike ting. Så i dag vil jeg vise dere den deilige byen min, en kald og frisk dag i desember. De første bildene er tatt like utenfor døren til leiligheten min. Jeg bor like ved sjøen, men samtidig i sentrum, på en herlig plass som heter bystranda. kristiansand er en sammensatt og fantastisk by, hvor man får alt på en gang. Man har en strand nesten midt i sentrum, en drøss av koselige cafeer og spisesteder. Et koselig og intimt, men samtidig velfyllt og urbant sentrum. Kristiansand har også en hel haug av turmuligheter og grønt områder. Ja det er kjent som den beste sommerbyen i Norge, men spør du meg så synes jeg faktisk ikke byen er så gal på denne årstiden heller. Slik ser det altså ut her, en helt vanlig dag i desember. La meg ta deg med på en liten runde i byen min. Vi starter like utenfor leiligheten min, fortsetter langs strandpromenaden, opp til domkirken, innom min favoritt interørbutikk, og videre på cafe, før vi vender nesa hjemover igjen, ned til sjøen og tilbake til min leilighet. Enjoy the ride:

Takk for at dere ble med på en liten runde i Kristiansand. Nå vil jeg gjerne høre to ting fra dere: 

  1. Hvilken by bor du i ? 
  2. Hva er det beste med byen din ?

 

Jeg gleder meg til å lese svarene deres. Jeg har ikke besøkt så veldig mange av norges byer, så kanskje noen av svarene deres kan inspirere meg til en lang-weekend i din by. 

 

Smiiiiil Maren


18 kommentarer
    1. Jeg bor ikke i noen by, men litt utpå landet! Det er 30-45 min til Gardermoen og runt 45 min til Oslo, spørs helt hvor en skal, så sånn sett er det veldig behagelig å bo her. Det jeg liker best er at det er typ “alle kjenner alle”, så det er et veldig sosialt sted sånn sett, og det å jobbe i matbutikken (noe jeg gjør) blir da veldig hyggelig da så og si alle kundene er bekjente av meg. Det er utrolig fin natur her, og ikke bybråk – himmelen. I og med at det er så nære byen (og andre shoppingmuligheter) kommer jeg nok ikke til å flytte vekk herifra.

    2. Jeg bor i Levanger:-) Det er en by som ligger i Nord-trønderlag, mellom Trondheim og Steinkjer. Det beste med Levanger er det vennlige miljøet med hyggelige folk og den fine og koselige julepynten i gatene om vinteren. Idyllisk!

    3. Jeg bor ikke i noe by, men i et tettsted/bygd midt i hallingdal. På Gol(der jeg bor) kjenner nesten alle alle, eller hver hvem alle er. Det er ca.4500 innbyggere… Men det jeg liker aller best med dette stede er at det alltid er masse snø om vinteren, og at det er 20 min å kjøre opp på golsfjellet hvor det hvertfall er 50 mil sammenhengende skiløyper på kryss og tvers! I tillegg er det jo mange skiheiser i nærheten:) jeg er et vintermenneske, så for meg er dette topp:)

    4. Jeg var faktisk i Kristiansand sentrum for første gang i sommer, i forbindelse med Odderøya Live. Absolutt en by jeg vil dra tilbake til og utforske mer 🙂
      Selv bor jeg i Trondheim. Flyttet hit i august pga jeg kom inn på masterutdanningen i fedme og helse, så blir boende her i noen år. Liker byen veldig godt så langt og det regnværet alle klager over har jeg ikke sett så mye til i løpet av høsten 😉
      Byen i mitt hjerte er dog Sandefjord! Født og oppvokst der og skal definitivt tilbake igjen etterhvert!! 🙂

    5. Jeg bor akkurat nå i Edinburgh i Scotland.
      Det beste med byen min er atmosfæren her. Skotter er veldig avslappede i forhold til nordmenn, og når jeg ser på alt presset som blir diskutert i Norge så er det godt å ha det på avstand. Utenom så skjer det alltid noe. Om det er en konsert, en festival eller bare å ta en tur på puben.
      I Norge er Stavanger hjemme. Det helt klart beste med Stavanger er at det er hjemme, og at jeg har familien min, og noen av de nærmeste vennene mine der.

    6. Bor i stavanger ! Beste ergode bussmuligheter hahaha. Men også veldig mye fin julepynt og stemning på jul:)

    7. Jeg bor mitt andre år i Lillehammer. Her satser jeg langrenn og tar en bachelor i idrettsvitenskap og helse 🙂
      Det beste med byen “min” er helt klart naturen og de fantastiske treningsmulighetene + at det er litt by her også. Kristiansand har jeg ikke vært i siden jeg var så liten at Kardemommeby sto øverst på besøkslisten, men jeg skjønner jo at jeg må ta turen tilbake 🙂

    8. Jeg begynte som sagt i høst, men jeg stortrives!! Føler virkelig jeg har valt riktig og føler dessuten at sykepleien er en god utdanning å ha i bunnen for dette studiet! Det er litt tunge fag det første halvåret, men det går relativt greit for det. Etter jul blir det bare relevante fag og jeg tror det blir veldig spennende! Det er 2 obligatoriske fag innen fedme og helse også har jeg valgt fagene barnefedme og forebygging av fedme i tillegg. Som du kanskje vet er dette den eneste masteren innen fedme i Norge (Norden tror jeg faktisk!) og den begynte for 3-4 pr siden, så foreløpig veldig få som har denne utdannelsen!
      Ellers stortrives jeg i Trondheim! Bodd i Oslo noen før (tok sykepleien i Lillestrøm) men Trondheim er en mye koselige by og det er så godt studentmiljø her! Så langt har jeg bare positive ting å si om studiet og byen! Det er litt vanskelig å komme inn på da. I år var det i underkant av 250 søkere til cirka 15 plasser, men da kommer man ihvertfall i klasse med smarte folk, hehe 😉
      Vil på det sterkeste anbefale deg å søke denne masteren når du er ferdig på sykepleien!!
      Lurer du på noe mer er det bare å sende meg en mail, så skal jeg svare så godt jeg kan 🙂

    9. Jeg er fra Asker, men jeg bor i Bergen og jeg elsker den byen! Det er saa fin blanding mellom by, hav og fjell, saa det liker jeg veldig godt 😀

    10. Så annerledes og spennende innlegg! 🙂
      Jeg kommer fra et lite sted ca. en time fra Drammen og er ferdig på vgs til våren.. Jeg vurderer faktisk å begynne og studere i Kristiansand, men har ingen forhold til byen på noen som helst måte fra før av så er et stort valg å ta!
      Planen er faktisk sykepleien, så lurer på om du kanskje kan fortelle litt om hvordan miljøet er på sykepleien i Kristiansand? Og andre ting som er nyttig å vite? 🙂

    11. Jeg bor i Bergen.
      Det beste er turmulighetene rundt de 7 fjell, fine gater, smau, cafèer, gode restauranter, storbypuls men samtidig liten, har du ikke vært her før må du bare ta deg en tur. Du kommer ikke til å angre 😃

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg