Koselørdag

Lørdag er kosedag, og gjett om vi fikk kost oss i går. På lørdagsmenyen stod det pannekaker, speltlompepizza, speltlomper med sjokoladekrem og bananskiver, cashewnøtter både med og uten salt og selvfølgelig litt vanlig deilig melkesjokoladegodt. For en matfest!! Jeg tror den balansen mellom den sunne hverdagen, og kosen i helgene er så viktig. Nå snakker jeg kun for meg selv, og hva jeg føler er riktig for meg. For min del så må jeg ha litt hygge i helgene sammen med gode venner. Mitt liv handler om mer enn kun kylling, brokkoli og ny rekorder på gymmet. Jeg skal love dere at det var ei frøken som sov som en stein i natt etter å ha fyllt opp kroppen med så mye godt. 

Pannekakene på bildet under er en liten historie for seg selv. Jeg søkte nemmlig rundt på nettet etter den perfekte pannekake oppskrift, og til slutt ble jeg så forvirret at jeg la bort alt av oppskrifter og slumpet oppi det jeg kunne tenke meg var fint å ha i en pannekakerøre. Hehe. Resultatet ble helt fantastisk, og jeg deler selvfølgelig. Merk dere at dette var på slump, men jeg skal forsøke å gjengi en ca oppskrift til dere:

  • 1 godt moden banan
  • Ca 60g havregryn ( små lettkokte )
  • 2 hele egg
  • 2 ss mager kesam
  • 1 scoop (30g) vanilje proteinpulver
  • 3 ss sukrin, 1 ss sukrin gold, 1 ts kanel og 1/2 ts kardemomme
  • 1 ss fiberhusk 

 

Før dere tenker at dette var mye, så se litt nøye etter. Det er kun banan, egg, tørrvare og litt krydderier. Kesamen puttet jeg i for å gjøre dem litt saftigere. Jeg moste bananen med en gaffel og rørte alle ingrediensene sammen i en bolle. Spe på med litt vann dersom røren blir for tykk, men av erfaring er det best om røren er litt tykk, da blir formen på pannekakene så mye bedre, og mye enklere å steke. Jeg la godt med smør i panna og stekte i vei. Det å steke dem i smør gjør en stor forskjell synes jeg, så mine helge-pannekaker stekes alltid i godt med smør. Mmmmm. Jeg toppet mine med sukrin og brunost. Toppngen på pannekaker kan varieres i det uendelige fra ostekrem laget av philadelphia og sukrin gold, til cottagecheese med vaniljesmak, friske bær eller oppkuttetfrukt. Bruk fantasien og finn på noe godt.

Cashewnøtter er det desidert beste jeg vet, og tømmer lett to slike poser i løpet av en kveld. Den rosa boksen inneholder cashewnøtter uten salt, og de momser jeg med stor lyst gjennom hele uken. Den varianten med salt forbeholder jeg helgen. Melkesjokolade er og forblir en storfavoritt, og melkesjokolade venner hadde jeg ikke testet så da ble det lørdagens sjokoladekos. Magisk!

Litt ordentlig mat må man også ha, og gårdagens middag ble derfor speltlompepizza i ulike varianter. jeg stekte totalt fire brett med mini-pizzaer, og under ser dere bilde av første brettet. Disse lagde jeg ved å ta ketchup på speltlomper, så la jeg skivet sjampinjong, hakket løk, karbonadedeig med tacokrydder, litt salsa og masse ost på. Inn i ovnen i ca 6-7 minutter. Jeg lærte etter første runde at man må  virkelig ha masse fyll på lompene, fyllet “kryper” nemlig litt inn mot midten av lefsen under steketiden. De neste brettene inneholdt enda et med tacosmak, et brett med kalkunskinke, mais, løk og ost, og det siste ble med kyllingbiter med tandorikrydder, paprika, løk og masse ost. Jeg krydret godt både før og etter stekning, og toppet dem med både ketchup og rømme før de ble servert. Dette er virkelig en festmiddag i mine øyne, og så tar det jo ingen tid! Det er også helt genialt at alle gjestene kan velge sitt eget fyll. Et smart tips som vertinne er så steke opp karbonadedeig, og kylling, raspe opp masse ost, og sette frem skåler med diverse ingredienser, og ulike krydderier. På den måten kan gjestene lage sin egen pizza med sine favorittsmaker. Genialt eller hva? 

Nå sitter jeg godt plassert i sofaen på kjøkkenet hos mine foreldre og skal kose meg med søndagsfrokost sammen med dem. Det er jo morsdag, og da er det klart man må gjøre litt stas på fineste mammaen i verden. Jeg har treningsfri i dag, og skal bruke dagen til eksamenlesing, og kvalitetstid med familien min. Min storebror, svigerinne og lille skatten som nå har blitt 2 mnd kommer på besøk til middag. jeg kan nesten ikke vente. Hjertet mitt smelter hver gang jeg treffer lille Julie. 

Nyt søndagen kjære dere, la skuldrene være senket og nyt en rolig morgen. Ta deg tid til å bare slappe av og rusle rundt i joggebuka eller morgenkåpen i noen timer. Hvorfor ikke tenker jeg, den hektiske hverdagen melder seg raskt nok igjen. Nyt en deilig søndag, kanskje du vil prøve deg på pannekakene mine? 

 

Smiiiil Maren


7 kommentarer
    1. Herlig og se at det ikke bare var jeg som koste meg meg i går, her ble det faktisk dream is til dessert- aldri smakt før men fantastisk god 😀

    2. Jeg synes det er super viktig å kose seg. Ivertfall ha en dag i uka der man kan spise hva man har lyst på 🙂 Jeg har lørdager som kosedag & kan si med hånda på hjertet at jeg IKKE hadde vært like motivert som jeg er nå til å ta sunnere valg i hverdagen om jeg ikke kunne spise hva jeg vil, minst en gang i uka! Noe annet hadde vært dødfødt for meg 😉 Det er som du sier… det finnes andre ting i livet, enn å leve strukturert på mat & treningsfronten. Man skal jo også ha gleden av å kose seg & leve livet 🙂 Ha en fin dag 🙂

    3. Jeg har et spm jeg ikke finner noe svar på, prøvd å tenke meg til svaret selv ? men fortsatt usikker.
      Oppkarbing: er det viktig å drikke rikelig med vann/væske dagen i forveien av en oppkarbing? Og under selve oppkarbinngen? Vet at karb vil holde på vann ? går opp i vannvekt dagen etter for så gå ned igjen..
      Takk for fin blogg og sunt vett.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg