Sunne mattips

Jeg hører så alt for ofte fra både kunder, venner, bekjente og familie at de så gjerne skulle spist sunt, men det er så stress, det frister ikke og det er så vanskelig. Vel, jeg har bare en ting å si til det – TULL OG TØYS! Det er ikke stress eller vanskelig hvis du bare har kunnskapen om hvordan man gjør det enkelt og kjapt. Argumentet om at det ikke frister tror jeg ikke på overhode, for det handler kun om hva du gjør det til. Med små grep kan sunn mat gjøres delikat, innbydende og fristende. Jeg har funnet frem et par bilder som ilustrererer dette helt perfekt. Disse rettene er overhode ikke vanskelige, og ikke kom her å si at de ikke ser fristende ut? 

Grove speltrundstykker skjæres i to, evetuellt grovt speltbrød (Tips: Kjør dem i brødristeren slik at skivene blir sprø og gode med en ekstra crisp) Så smører du litt philadelphia light på, legger på et par skiver røkt laks, skjærer en halv avokdo i skiver, og krydrer med salt og pepper. På den andre halvdelen skjærer du rødløk i ringer og tomat i skiver. Ha litt grønn salat til og vips – en sunn, fristende, enkel og deilig rett. 

Jeg mener at alt kan legges i en wrap eller en lefse! Over ser dere to ulike eksempler på hvordan man kan fylle lefsene. Her finnes det virkelig ingen grenser for hva du kan ha i lefsene. Ruccola, røket laks og philadelphia er super godt, kylling i strimler med spicy krydder og salat, tunfiskrøre og ruccola, omelett pakket inn i lefse eller en sterk meksikans variant med kjøttdeig, løk, mais, salat og bønner. Er dere med på tankegangen? Alt kan pakkes inn i en lefse, og enkelt tas med som lunsj på jobb eller skole. Kluet er å ikke overfylle lefsene, slik at det raser ut og blir et udelikat kaos. Ta heller ta med deg to istede, og pass på at du får brettet lefsene godt sammen, og pakk dem inn i matpapir slik at de holder seg fra morgen og frem til lunsj. 

Det er ikke vanskelig, det handler rett og slett bare om å vite om de mulighetene som finnes 🙂 

 

Smiiiiil Maren

17 kommentarer
    1. Eg er virkelig heilt enig i at det er berre tull og tøys at sunn mat er vanskelig å få i seg. Det fins ikkje vanskelig, det tar ikkje lengre tid og trenger heller ikkje å vere dyrare 🙂 Supre lunsjtips – mine lunsjfavoritter for tida er fylte speltlomper / speltlomper i ulike varianter, lun salat eller heimelaga knekkebrød med deilig pålegg!

    2. Kunne ikke vært mer enig med deg! Så bra at du skriver et innlegg om det, for det er ikke vanskelig 🙂 Håper du får en fin dag!

    3. Å det så godt ut og fristende :);) har du noe tips i forhold til mellommåltider som holder deg mett noen timer? Opplever at jeg er så utrolig sulten i 15 tiden hvis lunch var 12, så en håndfull nøtter gjør meg bare mer sulten! Vil gjerne spise regelmessig men sprekker lett i 4 tiden og da blir det bare mye småspising og mett til middag :/ :p håper du kan hjelpe 🙂

    4. Er så enig! Prøver å bruke masse kyllingfilet og grønnsaker. Det blir jo så godt og ferskt, i forhold til å kjøpe seg burger eller lage grandiosa. Det finnes jo ikke noe mindre fristende når det kommer til mat. Men litt mat bilder gir mye inspirasjon! 🙂

    5. Jeg finner bare fullkorn lefser som er små, og de blir ødelagt så fort jeg bretter den, har du noe tips om hvor jeg kan få kjøpt de i stør størrelse? 🙂 Så utrolig godt ut den wrapen , er jo ikke så mye som skal til for og lage noe sunt og godt 😀

    6. AMEN!!! PUNKTUM! Er sååå enig med deg som det går an å bli!!!👍👍👍👍👍👍😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊

    7. Mye ligger nok i viljen og vane. To brødskiver kan være kjedelig, men lettvint.. i begynnelsen tar kanskje alternativ lunsjen lenger tid, men så kommer man inn i det. Selv smører jeg matpakke til tre barn og merker at det ikke er mye motivasjon igjen til min egen etter det. Har plan om å sette opp en måltidsplan for hele uken for da trenger jeg i alle fall å tenke på dette bare en gang i uken! 😉 Takk for flotte tips!

    8. Heilt enig, mat kan både smake godt, se godt ut og være sunt!
      Ønsker deg en kjempe fin fredag, du sprer masse treningsglede 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg