Sirkeltrening

Borte bra, men hjemme best. Jeg har sovet som et lite barn i natt, så deilig å være tilbake i min egen seng. Nå sitter jeg på kjøkkenet, og nyter en stor kaffe latte og ser på nyhetene. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke lager denne typen kaffe hjemme oftere. Det er jo så enkelt, og ved hjelp av en enkel melkesteamer ( jeg har den manuelle) og litt lettmelk får du en deilig start på dagen. I dag tilsatte jeg et lite dryss av kanel og kardemomme, og plutselig ble det julekaffe. *små gleder*

Været her på sørlandet er virkelig ikke noe å snakke om i dag. Regnet øser ned og vinden blåser surt. Godt jeg bare kan holde meg innendørst og hygge meg. Dagens plan er en god treningsøkt, få unna et par julegaver før jeg skal på jobb på Høyer i kveld. Appropo trening så har jeg enda en sirkel på lur til dere, jeg har blitt då glad i sirkeltrening igjen, og synes det en effektiv, morsom og tidsbesparende treningsmetode. Spesielt bra er det også å kjøre den nå i juletider, både fordi det sparer tid og det kombinerer både styrke og kondisjonstrening fordi du dår opp pulsen. Denne sirkelen kjørte jeg her om dagen:

  • Knebøy til boks 
  • Pullups med strikk (evt negative)
  • Pushpress (skulderpress med stang, hvor du bøyer i knærne for å liksom ta sats før du presser stanga over hode) 
  • Step up på høy boks (uten vekter, men godt tempo)
  • Stående roing ( hantler eller stang) 

 

Jeg kjørte 8 repetisjoner pr øvelser, fire runder, med ca 2 minutters pause mellom rundene. Denne sirkelen får kjørt gjennom hele kroppen, og jeg skal love deg at pulsen fyker opp. I forhold til hvor mye vekter du skal ta, så tenk at dette er ikke en treningsøkt som skal teste hvor sterk du er. I tilegg er tempo noe høyere, og med for tunge vekter da, kan det gå utover teknikken. Så jeg bruker å redusere litt på vektene når jeg kjører slike sirklewr kontra vanlig styrketrening. Prøv deg litt frem, og bruk litt tid før du starter til å finne rett vekt. Husk at øvelsene gjøres uten noen særlig pause mellom, og det blir mer slitsomt enn du tror! 

Sirkeltrening er altså flere øvelser satt sammen etter hverandre, uten pause. Når du er gjennom øvelsene tar du en 2-3 minutters paude, før du kjører på med ny runde. Jeg kjører vanligvis 8 repetisjoner, 4 runder. Håper dette var til inspirasjon for en sirkeltrening eller to i julen. Del gjerne din favoritt-sirkel-økt i kommentarfeltet

 

Smiiiiil Maren


9 kommentarer
    1. Guri land så flott du er! Har familie i Kristiansand, og jeg kjenner jeg savner byen ekstra mye når jeg leser bloggen til denne spreke sørlendingen. Heldigvis blir det jul i Kristiansand i år 🙂 Ha en strålende dag Maren! Smiiil fra meg 🙂

    2. Å, det skal jeg teste ut! Hordan gjør man det på elixia og sånn? apparatene er så ofte opptatt 🙁

    3. karoline: jeg bruker sjeldent apparater hvis det er mye folk. Få tak i noen hantler og en stang og en benk også lager du deg din egen lille sirkel i et hjørne 😉

    4. Hva bruker du til å ta step ups på? Synes ofte en vanlig step blir litt lav, mens de polstra benkene mister jeg balansen på.. :-S Har lenge lurt på dette!

    5. En variant av sirkeltrening med juletema som er veldig slitsom og gøy 🙂 :
      12 days of Christmas barbell style: med stang på 30kg for jenter (40kg for gutter)
      For Time:
      1 Deadlift
      2 Hang Power Cleans
      3 Front Squats
      4 Shoulder Press
      5 Back Squats
      6 Push Press
      7 Thrusters
      8 Squat Cleans
      9 Push Jerk
      10 Hang Power Snatch
      11 Overhead Squat
      12 Sumo Deadlift High Pull
      Forklaring: første runde gjør du 1 rep av #1, 2. runde: 1 rep av #1, 2 reps 1v nr 2, 3. runde: 1 rep av #1, 2 reps av #2, 3 reps av #3, osv. I alt 12 runder (totalt 364 repetisjoner…) og siste runder gjør du hele remsa. Utfordring i jula 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg