Sunne knekkebrød

Jeg vet at mange av dere, meg selv inkludert spiser havregrøt til frokost. Havregrynsgrøt er magisk, men når man spiser det hver eneste dag, kan det faktisk være godt med en liten forandring. Så hva med å prøve disse sunne, enkle og smakfulle knekkebrøene? Min skjønner mamma bakte disse til meg for et par dager siden, og selv om hun lagde tredobbel porsjon er de nå spist opp. Jeg må bare le, hele familien er så hekta på disse knekkebrøene. Kan dere tenke dere noe bedre enn nysbakte hjemmelagde knekkebrød med brunost? 

Her er oppskriften til dere:

  • 2 dl sammalt hvete
  • 2 dl lettkokte havregryn
  • 2 dl havrekli
  • 2 dl sesamfrø
  • 2 dl solsikkefrø
  • 1 dl linfrø
  • 1 dl kruskakli
  • 7 dl vann
  • 2 ts salt

Slik gjør du:

  • Bland alle ingrediensene godt sammen og la blandingen “sette seg” i ca 1 time
  • Smør blandingen så gjevnt du kan utover et bakepapir på en stekeplate
  • Inn i ovnen på 185 grader i ca 40 minutter – slipp ut litt damp underveis
  • Hvis knekkebrøene ikke blir sprø og crispy, så setter du dem bare inn igjen på litt lavere varme og lar dem stå å “tørke” 
  • Jeg pleier å ta ut knekkebrødene ca halveis i steketiden for å rute dem opp. 
  • Avkjøl på rist, og nyt!

 

Denne oppskriften holder til to stekeplater. Jeg liker godt å rute opp knekkebrødene i litt store ruter, slik at du kan fylle dem med masse godt pålegg. Disse er perfekte som frokost, eller til å ta med på skole eller jobb som lunsj, de paser utmerket som tilbehør til diverse middager ( for eksempel til suppe, lapskaus, eller med laks, eggerøre og salat til) og selvfølgelig supre til kveldsmat. Med andre ord kan disse deilighetene snike seg inn til alle døgnets måltid. De inneholder godt med nærinstoffer og ikke minst fiber, noe som kan være smart for magen nå i disse juletider med mye fet og sukkerholdig mat. Vær smart, og lag opp noen porsjoner med knekkebrød før julestria virkelig setter inn. En annen fordle er at alle ingrediensene får du kjøpt på matbutikken, ingen helsekost eller Iherb nødvendig!

 

Smiiiiiil Maren

11 kommentarer

Siste innlegg