Ny magefavoritt

Det har vært stor etterspørsel etter mage-øvelser her på blogge, så hva er vel bedre enn å kickstarte denne uken med et tips til en super mageøvelse. Magetrening er en av mine svake sider, jeg har nemlig vært så idiotisk at jeg har nedprioritert magetreninge fordi jeg fra genetikkens side har relativt lite fett på magen , og dermed tenkt at det ikke var dte område jeg måtte jobbe spesifikt med. Så feol kan man ta. En sterk mage/core/kjerne er grunnmuren til alt – og jeg kan virkelig ikke få presisert viktigheten av en sterk kjerne tydelig nok. 

Jeg synes ikke det er spesielt gøy å trene mage, og jeg har derfor forsøkt å være litt kreativ med mageøvelsene mine i håp om å gjøre dem litt mer spennende. Ballen dere ser på bildet har blitt et supert hjelpemiddel i magetreningen min, og min nye favorittøvelse (som overhode ikke er ny for de fleste, men ny i min treningshverdag) utføres selvfølgelig på ball.

Tights og topp fra CASALL

Jeg står i planke-posijson med albuene på ballen istede for på gulvet. Pass på å suge inn navlen og stramme magen, ned med rumpen, stå slik at albuleddet er like under skulderleddet. Det å stå slik er utfordrende nok i seg selv. Dersom du ønsker å gjøre øvelsen enda tyngre skyver du albuene litt fremover, samtidig som du holder en stram fin positur i kroppen. Ikke la hoften falle ned, eller stikk stumpen opp i været – rett som en planke! Denne bevegelsen kan du gjenta, skyv albuene frem, hold i 5 sekunder, og kom tilbake til utgangspossisjon (vanlig planke, som vist på bildet) skyv frem igjen, hold, og kom tilbake til startposisjon. Denne øvelsen er genial både fordi den er grisetung og super effektiv, men også fordi den er litt morsommere enn vanlig planke i mine øyne.

Del mer enn gjerne dine mage-favoritter i kommentarfeltet. Sharing is caring vet dere, og med det ønsker jeg dere en strålende og sprek mandag.

 

Smiiiil Maren

15 kommentarer
    1. Jeg blir rett og slett glad av å trykke meg inn på bloggen din Frøken, det er blitt så veldig fint her etter det nye designet! Flott øvelse, burns like he…! Ha en herlig mandag!

    2. Det er jo virkelig en jungel av bra mageøvelser! Denne du viser er knallbra, men.jeg har forelsket meg i en annen;-) Samme utgangsposisjon, men med knærne i gulvet! Legg håndflatene eller albuene i slynge og skyv fremover! Hold posisjon i 2-3 sek, før du skyver tilbake! Alltid med navlen sugd inn mot ryggraden! Husk å puste! Inn på veien ned, ut på veien opp igjen!
      Sidemusklene tar jeg med vektstang! (20kg) Finn ett hjørne, plasser ene enden i hjørnet, og hold stangen rett foran deg i andre enden! Stram magen og før stangen ned mot ene siden, ( armen som du skyver mot bøyes, den andre er strak)- tilbake til utgangsposisjon- og over til andre siden! Her kan man hive på vektskiver etterhvert som man blir sterkere:)

    3. Planken opp og ned er gøy. Stå vanlig planke, gå opp til høy planke og tilbake til lav planke. Gjenta dette helt til det kjennes skikkelig! Viktig å holde planken helt rett!

    4. Susanne: Åå morsomt du nevner den – det er en av mile soleklare favoritter. Hadde den blandt annet med på filmen jeg la ut om trening på ferie (frankrike i fjor sommer) Den er så digg! Takk for at du deler 🙂

    5. Endelig en blogger som utfører øvelsen riktig! Det er så gøy å følge deg 🙂 Tusen takk for masse inspirasjon!!

    6. Jeg bruker også mye ball når magen skal trenes.. Denne som du viser her bruker jeg ofte som en variasjon til vanlig planke… Ellers liker jeg godt liggende benhev.. Ligger rett med armene strak ut i ribbevegg..Så løftes bena strakt opp og bakover til de tutcher ribbeveggen -så sakte ned igjen..

    7. Denne skal jeg teste ut!:)
      Jeg bruker mye TRX når jeg trener mage og ser tydelig en forbedring. Liggende i planke med beina opp i slynga, og så tar man så mange “crunch” man orker, pause, 3 runder 🙂
      Stemmer forresten på deg så ofte det er mulig, det her vil jeg du skal vinne!

    8. Så kjekk øvelse, har prøvd denne noen ganger, den er god! Jeg har trent sammen med ei venninne i det siste og da har vi liggi med beina mot hverandre. Den ene har begynt med en stor ball (som du bruker her) mellom beina og sender den ned til beina til den andre, den andre tar den i mot, løfter beina opp og tar den i mot med armene, strekker så armer med ballen og beina helt ned mot golvet for så å strekke armene opp igjen slik at beina tar tak i ballen igjen – og sender den te den andre igjen! Vi har gjort dette 20 ganger, 10 ganger åå hver før vi har pause, og jeg lover- det svir! Mens den ene holder på med ballen, holder den andre beina og armene opp i været slik at du bruker magemusklene da også! Dette kan jo også gjøres aleine, men er vel absolutt gøyest med to 😉 takk for inspirasjon Maren!

    9. Er heller ikke så glad i å trene mage, og får det meste uannagjort på gruppetime da er det alltid litt kjekkere 🙂 Ellers liker jeg bensenk(?) med en slik ball mellom bena:)
      Det er så kjekt å lese bloggen din så mye positiv energi ! :))

    10. min favorittmage øvelse som du må prøve er: ha beina på ballen med tærne nedi også har du overkroppen på en benk. og for en mer avansert øvelse kan du løfte annenhver fot!
      Kos deg 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg