Tips til en fresh start på vinteren

Jeg har allerede vært våken en stund, og er langt ned i kaffekopp nummer tre. Jeg har hatt jobbehelg på Høyer, og det betyr at helgens bloggjobbing har blitt forskjøvet. Jeg kan ikke starte en ny uke med jobb fra forrige uke hengende over meg, så da ble dette løsningen. Jeg koser meg her jeg sitter med mac´en og kaffekoppen på kjøkkenet, ute er det helt mørkt og stille. Jeg har straks fått unna det jeg skal og kan begynne på denne ukens gjøremål.

I dag skal jeg innom skjønne jentene på NIMUE HUD for å freshe og fikse litt opp i dette høstpregede ansiktet. Jeg føler meg litt ufresh om høsten/vinteren og liker derfor å gjøre noen småting for å føle meg litt bedre. Jeg har fortalt dere at jeg har vært litt sliten og trøtt på starten av denne høsten, og det synes jeg er ubehagelig. Jeg gjør derfor noen små grep for å gjøre det beste ut av det: 

  • Frisørtime – håret blir preget av temp.forskjeller ute og inne, og reagerer med å bli både tørt og statisk.
  • Hudpleie – huden blir så tørr om høsten og fortjener god pleie
  • Solarium – jevnlig en gang hver fjortende dag
  • Følge en fast treningsplan – slik at jeg får inn tre styrkeøkter pr uke uansett
  • Kosthold – mye frukt og grønt i kostholdet mitt, med fokus på vitaminer/antioksidanter

 

Jeg vil spesielt fremme punktene med treningsplan og bevissthet rundt kostholdet i høst/vinter. Det er vanskeligere å komme seg på trening når det er mørkt ute både før jobb/skole og når man er ferdig på jobb/skole. Mørket stjeler energi. Det er derfor smart å ha en fast treningsplan man føler slik at du ikke trenger å tenke og vurdere om du skal trene i dag – du bare følger planen! Ta kontakt med en PT eller en veileder der du trener, og få en plan du kan følge, avtal ny time om fire uker igjen for oppdragering av programmet – på den måten har du et mål og noen som forventer at du gjennomfører. 

I forhold til kostholdet så er det selvfølgelig like viktig som alltid å spise sunt og variert. Få i deg nok proteiner (fugl, fisk, kjøtt, meieriprodukter), sunt fett (fet fisk, nøtter, avokado) og gode karbohydratkilder ( søtpotet, potet, grønnsaker, ris, speltlomper) men sørg også for at du får i deg tilstrekkelig med vitaminer og mineraler. Dersom du ikke klarer å spise det gjennom kosten så anbefaler jeg å ta en multivitamin, eller C-vitamin tislkudd og gjerne D-vitamin (grunnet lite sollys i vinterhalvåret). 

Det handler rett og slett bare om å behandle kroppen din bra, og spille på lag gjennom høsten og vinteren. Det er jo så mye fint med denne sessongen vi går inn i, og da er det synd at du ikke skal nyte det fullt ut fordi du er trøtt og sliten, føler deg grå og ufresh. Make the best of it, og ta vare på kroppen din – du fortjener det!

 

Smiiiiil Maren

 

9 kommentarer

Siste innlegg