En sunn ukestart

Ny uke, ny mandag, nye sjanser og nye muligheter. Det er noe forfriskende med en ny uke, man kan liksom starte på nytt. Jeg tenkte å dele en liten middagsoppskrift med dere i dag, slik at dere har muligheten til å starte denne mandagen på en sunn og god måte. Dette var gårsdagens middag hos meg. Retten har i grunn ikke noe navn, men det er altså ovnsbakt kylling i form, med masse deilige ingredienser. 

Du trenger:

  • Kylling
  • Brokkoli, sjarlottløk, rødløk,
  • Paprika, gulerøtter, sopp, chilli
  • Matfløte og lettmelk
  • Kyllinbuljong
  • Salt, pepper
  • Ris

 

Du kan selvfølgelig velge grønnsakene helt selv, men dette var alts det jeg valgte å putte i min rett i dag. Det første du gjør er å steke kyllingen i stekepanna og legg dem til side. Sett på ovnen på 180 grader. Så steker du rødløk og sjarlottløk. Kutt opp alle grønnsakene. Finn frem en ildfastform og legg først kyllingen i bunn, så løken, også topper du med alle grønnsakene. Krydre litt underveis. Smuldre opp en kylling buljong og strø den utover. Så heller du 1 boks matfløte (bruk gjerne kremfløte for fyldigere og rundere smak) over kyllingen og grønnsakene i formen. Inn i ovnen på 180 grader i ca 30-40 minutter. Kok opp ris eller pasta til. Jeg valgte å ha ris i går, og det var nydelig til. Dersom du velger pasta kan du gjerne koke den først, og legge den også opp i den ildfaste formen sammen med kyllingen og grønnsakene. På den måten er hele retten i en og samme form, praktisk og greit. 

Dette er også helt genialt å ha med seg som lunsj i en liten boks neste dag dersom det blir litt igjen. Varm restene opp i microen og vips – nydelig varm lunsj på jobb eller skole. 

Da ønsker jeg dere en herlig ukestart, make the best of it!

 

Smiiiiil Maren


8 kommentarer

Siste innlegg