God morgen

God morgen hjerter:)

Jeg titter innom for å ønske dere en god morgen. Etter en søvnløs natt droppet jeg alt som heter morgentrening og koste meg med kaffen i senga.

Kan du tenke noe bedre enn å krype tilbake under dynen når du egentlig skulle stått opp. Så her satt jeg da, under dyna og pleddet og koste meg. Jeg tok en liten test i går, som jeg skal fortelle dere mer om senere. Det var et par av testsvarene som jeg absolutt ikke likte. Bladt annet økt kortisolnivå (stresshormon i kroppen) en solid vektløkning og økt fettprosent. De to siste bryr jeg meg ikke så mye om, det justerer seg tilbake etterhvert. Men økt stresshormon – det liker jeg ikke! Så da må jeg gjøre et par endringer og være litt smartere.

Nå er en lang arbeidsdag i gang og jeg må løpe videre! Vi blogges senere. Enda et lunsjtips og film av ny mageøvelse kommer i løpet av dagen:)

Smiiiil Maren

13 kommentarer
    1. Skulle ønske jeg også kunne sovet lenge i dag, men må man på skolen så må man på skolen 🙂 og jeg gleder meg til kondisøkt i ettermiddag!
      Ha en fin dag Maren!

    2. Hva er det du sier? Har du lagt på deg og økt i fettprosent? Trodde det var motsatt jeg, syns du er ganske så tynn nå, du har jo fryktelig lite fett, spesielt på overkroppen! Håper virkelig ikke du føler du bør ned i fettprosent! 🙁

    3. Jeg har sett at du har lagt på deg litt, og før du får panikk nå så vit at det er Positivt! Du er flott nå med litt mer fett på kroppen. Deilig å høre at du ikke lar deg stresse av det;)

    4. Jeg kan ikke se at du har lagt på deg et gram, og synes ikke du bør nevne det som om det er en negativ greie. Du har mange unge lesere, som lett lar seg påvirke av alt som går på vekt og antall kg!

    5. Høres ut som en behagelig morgen!
      Jeg var oppe kl. 0600 og løp 8 km i deilig morgensol! Puh! Starter helgen allerede i morgen, så det blir en lang periode med treningsfri. Men shopping og kos istedetfor:)
      Ha en fin uke, og helg!

    6. Økt kortisolnivå kan vel ha skylda for økt vekt og fettprosent og så vidt jeg vet? Men uansett: den vetoppgangen og fettoppgangen har tydeligvis bare vært positive, for si ser bra ut for tiden!:) Stress derimot er ikke så bra nei.

    7. Hei! Det er ikke sikkert det er noen grunn til panikk for det økte kortisolnivået ditt. Jeg regner med du målte kortisol i serum/blod? Dette er den proteinbundede delen av hormonet og kortisol er da inaktivt. Den biologisk aktive varianten kalles “fritt kortisol” og kan ikke måles i serum/blod, men måles istedenfor i urin eller spytt. Det står en del om der her: http://nevro.legehandboka.no/prover-og-svar/klinisk-kjemi/blodprover/kortisol-2989.html 🙂 Kortisol i serum øker også ganske mye hos kvinner som bruker østrogenholdig prevensjon, men den frie andelen er fortsatt normal.
      Som bioingeniørstudent må jeg også nevne at man alltid vil ha en tilfeldig analytisk variasjon (altså vil man ved analysering av samme prøve kunne få forskjellige svar) i tillegg til at nivået av f.eks. kortisol kan variere med så mye som 9% helt naturlig. Det sier kanskje ikke deg så mye, men selv om det ser ut som nivået ditt av kortisol har gått opp så kan er det mulig det bare skyldes tilfeldigheter og ikke en faktisk økning. Det høres ikke veldig logisk ut, men statistikk er ikke det mest logiske har jeg funnet ut :p
      Dette ble masse faglig babbel, men poenget mitt var at det ikke er sikkert det er noen grunn til bekymring i det hele tatt 🙂 Ha en flott dag!

    8. Et spørsmål til – du la jo ut et bilde av den fantastisk magen din for noen dager siden,og den var jo absolutt like fin og markert som den alltid er! Kan ikke forstå at du har lagt på deg, det MÅ være feil! Er du sikker på at det er riktig?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg