Beinharde mandagsintervaller

Reklame | Run & Relax

M O N D A Y

Mine mandager er alltid hektiske, og egentlig er det litt godt. Det gjør at uken alltid starter på en effektiv og produktiv måte. Jeg har en fast treningsavtale med en venninne hver mandagsmorgen, og på ettermiddagen/kvelden har jeg mine to faste gruppetimer. I dag var første dagen på et nytt treningsprogram, spesifikt inn mot denne sporty utfordringen jeg har fått, sammen med min storebror. Jeg lover å dele alt om det veldig veldig snart – det er bare et par småting som må på plass, så skal jeg dele alle detaljer.

Løpeøkten i dag var en langintervall, og det var virkelig noe av det heftigste jeg har løpt på lenge. Det er faktisk nesten like tøft psykisk som fysisk å løpe så lange, og harde drag. Økten så slik ut:

Oppvarmning 10-15 min

8 minutters drag, på 85% av makspuls. (For meg er det ca 166-175)

2 minutter aktiv pause

8 minutter løp

2 minutter pause

8 minutter løp

2 minutter pause

8 minutter løp

Nedtrapping 10 minutter

Jeg er ikke vant til å løpe så lange drag, og slet virkelig med å holde motivasjonen oppe. Heldigvis løp jeg sammen med en venninne, og sammen klarte vi å pushe oss gjennom det. Jeg skulle helst løp akkurat disse intervallene sammen med min bror, men han er på jobb, og siden jeg skal på jobb i ettermiddag fikk vi ikke til å samkjøre oss i dag. Senere i uken skal vi gjennom en sykkeløkt, og en kombiøkt med sykkel + løp. Da blir det viktigere for meg at vi er sammen, for sykkel er jeg helt håpløs på.

Nå skal jeg lage øktene til gjengen min i kveld. Først skal jeg holde en av de faste timene på treningssenteret jeg jobber på, og etterpå skal jeg ha min egen Bootcamp time. Jeg gleder meg til begge timene, og i dag tenker jeg at de skal få utfordre seg litt på en AMRAP og sirkeltrening. Jeg deler gjerne øktene med dere også, selvfølgelig❤️

Hvordan har din uke startet? Har du noe du gjør fast på mandager?

 

Smiiil, Maren

 

 

 

12 kommentarer
    1. Holy, tror jeg aldri har forsøkt å løpe så lange drag, kanskje det blir neste mandags challenge? 🙂

      I dag varmet jeg godt opp i 30 min, ca 5 km, så løp jeg 3 min x 6 intervaller med semi-aktiv pause på 2 min. Ble 60 min, så var godt fornøyd med det. Var sykt stiv i kroppen, trodde ikke jeg skulle klare å løpe noe haha

      God mandag alle sammen 🙂

    2. Hater intervall på mølle, heldigvis pleier endorfinene å få meg gjennom. Meeen om jeg flytter treninga utendørs er det mye mye bedre! Slike lange intervaller blir nye høyere om du finner deg en småkupert skogssti eller fjellbakke eller noe i terreng. Da forflytes mye av oppmerksomheten fra ubehag ol til helle rå fokusere på hvor du setter føttene. I tillegg er pausene også mye finere ettersom dud rett og slett bare småløper nedover igjen.trening i terreng er virkelig gull verdt =)

      1. Helt enig med deg 🙂 Litt enklere på mølle nå bare, siden jeg skal ligge innenenfor en såpass smal pulssone. Er så enkelt å fyke litt for høyt når man er ute og ikke helt kan justere, men det krever jo bare litt øving, så etterhvert gleder jeg meg til å trene ute 🙂 Takk for at du deler 🙂

        1. Husk også at pulssoner bare er veiledende
          Om man havner litt under og over iblant betyr lite i det lange løp. Kroppen er ikke en tallfiksert kalkulator, den går utbytte uansett og pulsen er uansett aldri helt nøyaktig, verken mtp måling eller form, påvirkes av så mye (søvn, koffein, dagsform osv) =) du vet jo slt dette… Syntes bare det er dumt at så mange mister friheten innen trening fordi de slavisk følger med på klokka. En pulsklokke bør gi motivasjon og muligheter, ikke begrensninger (ikke ment som kritikk, bare noen refleksjonar fra en tidligere kondisfreak =))

          1. Hehe, helt enig med deg, men akkurat nå trener vi mot noe veldig spesifikt og skal ligge innenfor de gitte sonene. Det er et prosjekt, og en veldig spesifikt greie. Vanligvis tenker jeg ikke på pulssoner i egentreningen min en gang 🙂 Jeg bare trener og beveger meg! Så helt enig med deg, men som nevnt over, akkurat nå gjelder det en sær og veldig spesifikk greie 🙂

            1. Vil bare avklare at jeg mente kommentaren min generelt, til alle, ikke rettet mot deg som noe form for irretesettelse. Håper du ikke tok d slik, for d var ikke noe ondt ment =)

      1. Det varierte litt, måtte justere ned etterhvert som jeg mer og mer sliten, og pulsen da ble høy, på en lavere hastighet. Men jeg startet på 12, justerte ned til 11,5, og der ble seg liggende store deler av dragene. Ned mot 11 også noen ganger. 1% motbakke hele veien.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg