50 ting jeg elsker med Bali

Reklame | Lapoint

Åååå som jeg har gledet meg til å dele Bali-favoritter med dere. Nå har jeg jobbet meg gjennom alle listene mine, sett gjennom alle bildene mine, sjekket alle tips jeg fikk før jeg reiste og virkelig grublet over alt jeg gjorde og opplevde mens jeg var på Bali. Jeg testet ut SÅ mye mens jeg var på Bali, noe var så bra som forventet, noe levde absolutt ikke opp, og andre ting var helt ubeskrivelig bra, faktisk bedre enn forventet. Så nå mine venner, skal dere få en hele min Bali-liste. Her kommer 50 ting jeg elsker med Bali. Er dere klare?☀️🌴

KYND – et av stedene jeg hadde høyt på listen over kafeer jeg ville besøke. Dette stedet levde virkelig opp til forventingene, og vi storkoste oss der. Nydelig mat og super hyggelig sted. Mer insta-vennlig mat finnes ikke, hehe. Anbefaler vaflene, pannekakene og smoothie bowl. Iskaffen var også veldig god. Kynd ligger i seminyak, og er virkelig verd et besøk. Kombiner det gjerne med et besøk på Potatohead – en super fresh Beach Club likevel. Mer om den lenger ned!

The loft – jeg kan nesten bare si copy paste på beskrivelsen over. The Loft var helt supert, maten mat så god, og stedet så hyggelig og fint. Vi var på kafeen deres i Canngu 3 ganger. Avokado toasten her anbefales, og smoothie bowlen selvfølgelig.

Lapoint – det var helt perfekt å bo på Lapoint, det ligger i gåavstand til 90% av alle de spisestedene jeg har nevnt her. Beliggenheten er helt magisk, campen er så ren og utrolig fin, de som jobber der er så snille, imøtekommende, morsomme, omsorgsfulle og fine. Surfetimene er rågode, og så gøye. Det er super sosialt, og skjer på mye gøy på campen, noe som passer perfekt hvis man reiser alene og selvfølgelig om dere er flere også. Lapoint er som en trygg og god base, enten man velger surfe-pakke eller kun bor der med bed & beakfast. Lapoint er et utrolig godt sted å være, og jeg følte meg SÅ hjemme. Man blir også kjent med så mange nye mennesker, og de er så fint. Jeg fikk flere nye bekjentsksaper, og folk jeg kommer til å holde kontakten med. Terningkast seks❤️ Du kan lese mer om Lapoint HER

Monkey forest – dette ligger i Ubud, og er virkelig verd et besøk. Vi tok en dagstur til Ubud og hadde en finfin tur innom blant annet Monkey forest. Masse apekatter løper rundt, de er helt frie og blir behandlet så fint.

The lawn – ligger i Canngu, og er en beach club. Vi var der både på dagtid, hvor vi solte oss, badet og koste oss, og på kveldstid i solnedgang med drinker og perfekt utsikt.

La Brisa – La brisa er en opplevelse, det er så kult der! Nydelig innredning og en helt herlig avslappet stemning. Det ligger på stranden, og er så herlig både på dagtid og ved solnedgang.

Menneskene, vennligheten, gjestfriheten på Bali er nok det aller aller fineste. Du møter vennlige ansikter og smil overalt, de er hjelpsomme og så gode.

Frukten – det finnes ikke mer smakfull og deilig frukt som den du finner på Bali. Jeg levde på dragefrukt, ananas, mango og melon. Så ubeskrivelig godt og friskt.

Kokosnøtter – de henger på trærne overalt, og selges overalt. De koster noen få norske kroner, og smaker så godt. Perfekt rehydrering i varmen. Nam nam nam!

Crate – dette var stamstedet til alle oss på Lapoint. det er en cafe med en super digg meny, og svært lave priser. det var alltid masse masse folk der, og super stemning. Det var her jeg spiste den nydelige chia puddingen som jeg delte oppskriften på i et tidligere blogginnlegg. Chia boi het den, og var så god! Crate har bare sunn, digg mat, selv om flere av rettene smaker som de deiligste søtsaker, så er det kun naturlige ingredienser i alt.

Klima – klima på Bali er så deilig. Det er et tropisk klima, og det finnes ikke regntid. Det deles inn i tørr periode, og våt periode. Grunnen til at det ikke kalles regntid er fordi det regner kun i korte perioder, og ikke så mye som andre tropiske steder. Den våte perioden er fra oktober/november til april ca, resten av året er tørr periode. Vi var der i overgangen september/oktober, og hadde ikke et eneste drypp av regn en eneste dag på hele oppholdet.

Surfing – Bali er surfeparadis, og det er så mye surfere her. Bølgene er supre, og det finnes så mange ulike steder å surfe.

Hundene – dette er en stor greie for meg! Jeg ELSKER hunder over alt, men kan bli litt skremt av løshunder, og hjertet mitt knuser for de hundene som ikke har det bra. Jeg kan ikke snakke for hele Bali, men der vi bodde i Canngu, så var 90% av hundene eid av noen, gikk med halsbånd, og hadde det ordentlig bra.

Shady shack – dette stedet ligger nesten vegg i vegg med surfecampen, og jeg var der sikkert 7-8 ganger. I tillegg hadde jeg med take away derfra på hjemreisen til Norge. De har den beste smoothien, nydelig vegansk mat, og en helt magisk banan-havregrøt. De har også masse raw kaker, og andre sunne godsaker.

Uluwatu – dette stedet er et must! Noe vakrere har jeg aldri sett. Grønt vann, kritthvite strender, palmer og frodig grønn natur, med masse fargerike blomster. Jeg tror at hvi man googler paradis så kommer det bilder av Uluwatu.

Binging beach – dette er stranden vi var på i Uluwatu. Minimalt med turister, og bare helt hinsides vakkert. Som sagt, et must å oppleve!

Frodig og grønt – bali er så vakkert, og jeg ble nesten overrasket av hvor frodig og grønt det var overalt. Jeg hadde liksom sett for meg at det skulle være mye tørrere, men der tok jeg grundig feil.

Eksotisk, du kan plutselig møte en apekatt, og det elsker jeg. Det er så kult at du faktisk kan møte på en apekatt på tur, eller se delfiner slik vi gjorde den ene dagen. Så eksotisk og spennende. Så enorme kontraster fra Norge.

Wanderlust crossfit – jeg fikk aldri besøkt dette stedet selv, men flere jeg snakket med hadde vært der og anbefalte det sterkt. Så er du på Bali og vil trene CrossFit anbefales denne boxen.

Ubud – Vi hadde en dagstur til Ubud og opplevde monkey forest, ris terrassene med husken, markeder, fossefall og noen dro på Yoga der. Det er også masse vakre templer, og så mye mer spennende å se.

Tilgangen på sunn plantebasert mat – det er så ufattelig enkelt å spise sunt på Bali. Nesten hvert eneste sted man kommer til er vegansk og plantebasert, og menyen er fylt til randen av sunne fristelser. Det er også så mange herlige lokale steder, med ris, curry, masse grønnsaker og herlige retter.

Sunset drinks på stranda – det er vanvittig mange kule strandklubber på Bali, men noe av det aller beste er å sette seg i en sakkosekk (som vi kaller det her jeg kommer fra) på stranda, og bare nyte solnedgangen med en drink, juice eller øl i hånda. Helt magisk!

Copenhagen Canggu – et lite stykke Danmark på Bali. dette er noen dansker som har startet opp, og det var så hyggelig å besøke dette stedet. Det ligger også i Canggu. Her anbefales brunsjen, og spesielt kanelbollene og kaffen. SÅ godt!

Funky pancake – pannekaker som du bestemmer innholdet på helt selv. Kult sted, og kult konsept. Ligger også i Canggu, like ved Copenhagen.

Wanderlust crossfit – jeg fikk aldri besøkt dette stedet selv, men flere jeg snakket med hadde vært der og anbefalte det sterkt. Så er du på Bali og vil trene CrossFit anbefales denne boxen.

Mye fine klesbutikker – det var faktisk overraskende nok mange fine butikker, med så mye fint. Noen litt dyrere, og andre rimeligere med veldig “Bali stil”. Lette kjoler, surfe shorts, bikinier +++

Organic cafe – enda et sted med digge smoothie bowls. Det finnes SÅ mange av disse på Bali, men man kan jo aldri få nok smoothie bowls.

Secret spot – enda en herlig cafe, denne også selvfølgelig i gåavstand fra alle de andre som er nevnt her. I Canggu området.

La bandida – Taco taco taco! Altså for et sted, disse folka kunne sin taco og nachos. Vi storkoste oss her. Fantastisk mat. Denne ligger også i canggu.

La baracca – Helt nydelig pizzasted. Bakt i stenovn, med tynn bunn og fantastiske smaker.

Old manns – dette var en klubb folk fra campen ofte dro på, som et slags stamsted. De har en gigantisk beerpong turnering en gang i uken, og er generelt et utested med mye folk og god stemning.

Finn beach club – enda en beach club som virkelig anbefales!

Nest training – treningssenter som er SÅ kult! Jeg følger dem på Instagram og er så fan! Jeg rakk aldri innom, og det er jeg så lei meg for. De har så mange gode timer, og konseptet er på rått. Jeg skal dit neste gang, uten tvil!!

Strawberrifields – rett og slett bare enda et digg spisested!

GIVE – søstercafeen til KYND. Samme konsept bare i litt mindre skala, og drevet 100% non Profit. Bare det i seg selv er verd et besøk. Alle pengene som kommer inn fra gjester går til ulike organisasjoner som sårt trenger pengene. Så viktig og så fint💗 Maten her er nydelig, vi hadde smoothie i en kokosnøtt og unicorn pancakes. Helt herlig🌸

Nusa Penida – Øyparadis på jord, med så mange vakre steder. De typiske og aller mest kjente bildene fra Bali er tatt her. Vi prioriterte ikke å dra ditt, rett og slett fordi jeg ble sterkt advart mot at det var enormt med turister der, og mer stress enn hyggelig. Jeg liker egentlig alltid å sjekke ut sånn selv, i stede for å høre på andre, men denne gangen strakk ikke tiden til. Skal du hit anbefaler jeg å ta et par netter der, og få oppleve stedet litt utenom kun de hektiske turist-tidene.

Nüde – superfresh kafe, selvfølgelig med sunn mat! Kult konsept med masse kule ting som selges med print på.

Markedene – det er marked overalt, og man kan virkelig gjøre noen kupp. Stråvesker, armbånd, smykker, kjoler+++

Bølgene – bølgene på Bali er vakre, de er store og fantastiske. Helt magiske for surf, og helt nydelige å bare sitte å se på,´. jeg kunne sittet i timesvis å bare så på bølgene.

Motion – stedet for treningsfolk! Her får du proteinshake, og proteinpannekaker og hele pakka.

Nalu bowl – første stedet jeg besøkte på Bali, min første smoothie bowl. Jeg hadde acai bowl, og den var nydelig! Bittelite sted, med helt vilt gode smoothie bowls.

Yoga og mindfullness – det er vilt bredt utvalg av yoga på Bali. Det er rett og slett et mekka for Yoga, meditasjon og mindfullness.

Single finns club – dett stedet besøkte vi ved solnedgang etter en helt ubeskrivelig dag i Uluwatu. Stedet er sjarmerende, og har den beste utsikten for solnedgangen. Det var her vi også fikk oppleve å se delfiner. Rett og slett litt magisk.

Alle øyene man kan dra ut til. Her kan det være smart å være litt smart på både tidspunkt og kanskje ikke velge de mest kjente. Ref det jeg skrev om Nusa penida. Men det finnes mange flere øyer, så undersøk litt og gjør litt grundig planlegging der. Som nevnt kan det være smart å ta en natt eller to på en eller flere av øyene.

Snorkling / dykke – dette rakk ikke vi og det er så synd. Flere andre fra campen snorklet og kom tilbake med stjerner i øynene når de fortalte hvor gøy det var, og alt de så. Jeg skadet jo armen min, og kunne ikke ha den i vann nesten hele siste uken, så dette får bli på neste tur!

Beach clean up – Bali er vakkert, men søppel er et stort problem. Lapoint arrangerte Beach clean up, og det var så fint å få vie med på. Her tar Bali generelt grep nå, og du får faktisk ikke plastikkpose i flere av butikkene nå (vi opplevde det mange ganger i løpet av oppholdet). Mange av spisestedene har bambus eller annen type sugerør, ikke noe plastikk å se. Det er en endring på gang, og det er så flott!!!

Chill vibe på hele stedet – hele bali er bare relax og avslappende. Jeg tror aldri jeg har kjent på så lave skuldre, og så mye hvilepuls som på Bali.

Enkelt å komme seg rundt – det er super enkelt å komme seg rundt på Bali ved bruk av moped, men obs obs her MÅ man være super forsiktig. Trafikken er svært annerledes, reglene er annerledes og i tillegg kjører de på motsatt side av veien enn vi er vant til fra Norge. Med dette i bakhodet, er det så enkelt og praktisk å komme seg raskt rundt.

Potato head – kanskje den kuleste Beach klubben av de alle. Perfekt å kombinere denne med en frokost på Kynd først, da de begge ligger i Seminyak.

Rent og pent – sett bort fra dette problemet med søppel på strendene og i havet, så er Bali generelt veldig rent og pent. Det er såpass mye turisme der nå også at dette med matforgiftning og at det er så “skittent” der stemmer faktisk ikke lenger. Min opplevelse er at det er så rent og fint, og at du helt trygt kan spise maten der. Hold deg unna vannet bare.

Vakre bygninger / tempel – det er så mye pent å se på av bygninger, og da spesielt tempel. Den ene taxisjåføren vi hadde en dag, fortalte oss at hvert hus/hjem har sitt eget tempel, på en eller annen måte. Noen større hus har større og nydelige tempel, mens andre mindre hus har bitte små. Det er også flere gigantiske templer rundt om, og de er så fine.

 

Puh! Dette var mye på en gang folkens, men jeg hadde rett og slett bare mye på hjertet når det kommer til Bali. Jeg har sikkert glemt masse, men da får det heller komme en del 2 av dette innlegget når jeg har landet enda litt mer. Håper dere liker innlegget, jeg har brukt mye tid på det, og håpe det kan gi noen nyttige tips til du som skal til, aller planlegger en tur til Bali🌊🌴☀️

 

Smiiiil, Maren 

 

10 kommentarer
    1. Så utrolig vakkert, du er heldig og det er hyggelig at du også formidler det. Og det var tydelig at du trivdes på Bali. Flott innlegg

    2. For et nyyyydelig innlegg 🤩 Fikk helt sjukt lyst å reise til Bali (for å spise, haha, neida, joda, neida) – helt magisk 🤩 Hvordan er prisnivået der? Både mtp alle spisestedene dere var på, overnatting etc.

      1. I forhold til Norge er det jo “gratis”. En stor lunsj med flere ting, slik som smoothie bowl, pannekaker og juice/kaffe kastet typ 100kr. og det var et dyrt sted. Når vi spiste mer lokalt kunne du få ris, grønnsaker go curry til 25-30kr. Overnatting varierer VELDIG, det kommer helt an på standard, men du kan bo superfint til 300kr natten.

    3. Vi er på Bali nå, og lurer på hvilken strand dere var på når dere ville ha en stranddag? Det blir litt i dyreste laget å dra på Beach club hver dag 🙈

    4. Vi er på Bali nå, og lurer på hvilken strand dere var på når dere ville ha en stranddag? Det blir litt i dyreste laget å dra på Beach club hver dag 🙈

      1. Vi bare gikk på den rett nedenfor campen i canggu❤️ ja enig, men vi måtte holde armen min unna sand etter skaden, så derfor det ble litt det for vår del siste uka. men kan kan fint bare ligge på håndkle rett nedenfor 😄☀️🌴

    5. Hei! For et supert innlegg:) skal være på Bali i 4 mnd for å studere personlig trener, så dette var bare perfekt!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg