Oppskrift: Hjemmelagde fløtekarameller

❤️ Julens beste karameller ❤️

Hva er bedre enn en stor, myk og deilig fløtekaramell? Akkurat disse karamellene er noe av det aller beste jeg vet, og helt siden jeg fikk være med min venninne Mariann å lage dem for 2 år siden, så har jeg vært hektet. I går kom hun på besøk, og hadde med en pose til meg❤️ La oss bare si det slik, at den posen er ikke her lenger. De burde i grunn komme med en liten advarsel på seg – “svært avhengighetsskapende”. Jeg gleder meg til flere skal få oppleve disse deilighetene.

Du trenger:  

  • 3 dl kremfløte
  • 250g sukker
  • 100g lys sirup
  • 50g smør

Slik gjør du: 

Bland alle ingrediensene i en tykkbunnet kjele. Kok opp under stadig omrøring med tresleiv. Skru så ned varmen, og la massen stå uten lokk i 45-60 minutter. Hell massen over i en brødform kledd med bakepapir, og la den stivne. Du har da en karamellplate som du tar ut av brødformen, før du ruter den opp i ønsket store biter med en kniv.

Lag denne oppskriften, og kos deg med deilige karameller i førjulstiden. Håper dere får en nydelig 5 desember. Jeg skulle ønske tiden gikk enda senere, førjulstiden er det aller aller koseligste jeg vet❤️

Et lite spørsmål: merker dere noe annerledes på bloggen min i dag? Jeg har blitt flyttet over på WordPress ( noe alle blogg.no bloggerene blir) og synes dette her var litt nytt og utfordrende å jobbe med. hehe. Håper bloggen ser ok ut for dere?

 

Smiiiil, Maren 

10 kommentarer
      1. Må ikke skrus av, bare ned slik at det står og småkoker:)
        En fin måten å sjekke om karamellen er ferdig er å ta litt i ett glass med kaldt vann. Kan du forme karamellen til en kule er den klar. Så vurderer man selv hvor mye/harde man ønsker dem 🙂

    1. Det ser likt ut i mine øyne =) det står fremdeles blogg.no øverst i menylinja.. Betyr det at blogg. No og wordpress inngår samarbeid eller skal blogg. No overføres helt til wordpress?

      1. Det er visst bare alt “bak bloggen” som er endret, og tro meg, der er ALT totalt nytt. Så jeg prøver og feiler litt her, så satser jeg på at dere skjønne lesere ikke skal merke den store forskjellen <3

    2. Disse er de beste hjemmelagde fløtekarameller eg har smakt, allerede laget to ganger (til gaver) og skal lage en tredje til å selv:) Sykt gode. Takk for supre oppskrifter 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg