To favoritter for rumpa

Nyeste ShapeUp er i butikkene, og jeg tenkte jeg skulle dele to av øvelsene i mitt treningsprogram i bladet med dere. Programmet i bladet går på hele kroppen, men jeg har valgt ut to rumpe-favoritter til dere. Disse to øvelsene får hvertfall jeg super kontakt med, og kjenner virkelig at det svir i muskulaturen. Jeg velger ofte litt lavere vekter, og høyere repetisjonsantall på dem, bare for å virkelig kjenne at det svir. Jeg kjører ofte 12-15 repetisjoner og 3 sett. 

Ett bens strakmark

Muskler som brukes: Rumpe, lår og kjerne.

Slik gjør du: Stå rett opp og ned, hoftebreddes avstand mellom føttene. Hold en hantel i den ene hånden, motsatt hånd som standfot. Bøy i hofteleddet og senk hantelen kontrollert ned mot gulvet, skyv hoften bakover og la det ene benet holdes rett mens det løftes fra bakken og bakover. Tenk at du skal sparke hælen på bakerste fot i veggen bak deg. Snu bevegelsen når kroppen er i en rett linje, og løft eksplosivt tilbake til startposisjon. Ikke sett ned  foten mellom hver repetisjon. 

Utfall bakover

Muskler som trenes: Lår og rumpe 

Slik gjør du: Stå oppreist med en hantel i hver hånd, skuldrene trukket bakover og brystet frem. Ta et steg bakover og bøy deg rett ned. Bruk setemuskulaturen til å presse deg opp igjen til startposisjon. Bytt ben og gjenta. 

Foto: Victoria Nevland for ShapeUp

Jeg håper forklaringen til øvelsene og bildene er greie, hvis ikke må dere selvfølgelig bare spørre. 

 

Smiiiil Maren 

 

6 kommentarer
    1. Hei!
      Jeg kommenterer sjeldent på blogger generelt, men du fortjener virkelig en kommentar for all treningsgleden og motivasjonen du sprer! Jeg har i det siste slitt skikkelig med motivasjonen og drittlei av mine egne faste styrkeprogrammer og intervaller. Det jeg faktisk gjør hver gang er å klikke meg inn hos deg, eller google bloggen din og f.eks “beinøkt” eller “overkropp” så VIPS får jeg inspirasjon og motivasjon!! TAKK for at nettopp du har fått meg til å gjennomføre en treningsøkter hver dag selv om dørstokkmila enkelte ganger er litt lang… 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg