Slik finner du løpegleden

Jeg har ikke alltid vært en løpejente, og jeg vil fremdeles ikke kalle meg en løper, men jeg liker å løpe og det gir meg en helt fantastisk deilig følelse. Jeg har tenkt litt over hva som endret seg slik at jeg begynte å like løping, og de tipsene tenkte jeg dele med dere. 

Mine 8 tips til å bli glad i løping: 

  • Det første og kanskje viktigste punktet er å senke kravene. Alt er bedre enn ingenting. Begynn i helt rolig tempo, jogg rolig på flat mark, og gå i motbakkene. 
  • Invester i et par gode løpesko som er tilpasset din fot, og fine behov. Man kan enkelt få en fot og steganalyse, dette vet jeg gjøres på blandt annet løplabbet og Anton Sport. 
  • Musikk kan gjøre hele forskjellen! Bruk litt tid på å sette sammen en liste med musikk som gjør DEG gira. motivert og glad. Ikke tenk så mye på hva som er nytt og populært, finn musikk som du kjenner at gjør noe med deg, og lag din egen superliste med løpemusikk. 
  • Progresjon! Begynn helt rolig, og øk gradvis. Det gjør at du unngår skader, og du oppnår mestring ved at du jevnt og trutt blir bedre og bedre form. Ikke ha hastverk, men bruk tid på å jobbe med løpeformen. 

  • Skaff deg kunnskap. Det ligger masse teknikk bak løping, og det har enormt mye å si for løpsøkonomien og ikke minst løpsgleden hvis du lærer deg litt om teknikk. man kan spare mye krefter på å lære seg litt om dette. Sett deg litt inn i hvilke muskler som er smart å tøye godt ut, og hvilke muskler som er smart å styrke ved styrketrening for å bli en bedre løper. Her er det så mye spennende informasjon å innhente. Søk litt rundt, og kos deg med læringsprosessen. Tenk at dette er noe du gjør for deg.
  • En pulsklokke er motiverende og gøy, men ikke nødvendig i starten. Det kan være noe du unner deg etterhvert hvis du ser at du faktisk opprettholder joggingen, og har lyst å begynne å følge litt med på puls, frekvens, soner, hvor langt du har løpt, antall kalorier forbrent osv. 

  • Sist men ikke minst – restitusjon. For mye, for fort er oppskriften på skader og tap av treningslyst. Så sørg for å legg opp løpeturene dine med hvile dager innimellom, sørg for at du drikker nok væske, spiser godt og hviler/sover nok. Hva som er nok for hver enkelt er individuelt, men her må hver og en ta ansvar for egen helse og faktisk kjenne etter når kroppen begynner å si i fra. Kroppen sier alltid i fra når den er sliten, og da gjelder det å være smart, og lytte. 
  • Jeg må slenge på et siste punkt, og det handler om å kose deg underveis i prosessen med å bli en løper. Tenk så heldig du er som kan, du har en kropp som funker, ben som kan løpe og muligheter til å trene hvor som helst, når som helst. Det er ganske så fantastisk! 

Håper disse tipsene kan komme til nytte. Da gjenstår det bare å si god løpetur!

 

Smiiiil Maren 

 

4 kommentarer
    1. Blir det no av løpecampen som du skulle på i september?? 🙂
      Hvor mange er påmeldt, og hvor mange “må” det være?? D:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg