Hvis du kun skal gjøre én rumpeøvelse

Hvis du kun skal gjøre én eneste øvelse for rumpa så ville jeg uten tvil valgt hip thrust. Jeg elsker og hater denne øvelsen, og hatet er uten tvil sterkest. På tross av det så har jeg alltid Hip thrust eller glute bridge med i treningsprogrammet mitt. Hip thrust er når man har ryggen mot en benk, og glute bridge er som vist på bildet, liggende på bakken. 

Glutebridge / Hipthrust

Slik gjør du: Ligg på bakken med bøyde ben og hælene god plassert i bakken. Vektstangen plassert på hoften. Stram rumpe og mage, og skyt hoften opp, hold i et par sekunder i topposisjon, før du senker kontrollert ned igjen. 

Pass på: Stramme magen godt, og holdt spennet i rumpa. Ha gjerne en pute mellom hoftebena og stangen. 

Antall repetisjoner: 8-10 x 3

 Fotograf: Victoria Nevland

Jeg deler hele mitt ben og rumpe program i ShapeUp om et par utgaver. Jeg gleder meg til å vise dere det fullstendige treningsprogrammet. 

Hva er din rumpefavoritt og hvorfor? 

 

Smiiiil Maren 

 

13 kommentarer
    1. Hei! kan jeg spør hvor mange kilo du tar på denne øvelsen? lurer bare for å tenke hvor mye jeg burde prøve meg på, litt mindre enn deg vel og merke, hehe <3

    2. Hei kjære Maren!
      Jeg elsker (og hater…) hip thrust, og har hatt den i treningsprogrammet mitt i lang tid. Nå er jeg imidlertid gravid i tredje måned, og jeg lurer på om du vet om denne øvelsen med stang og vekter kan være til skade, slik at jeg heller bør gå over til bruk av strikk?
      M.

    3. Marthe: Jeg tenker umiddelbart at jeg ikke ville tatt hipthrust under graviditet, grunnet det sterke presset mot nedre del av magen. Jeg ville absolutt kjørt uten vekter, og/eller med strikk. Du kan gjøre den på ett og ett ben for større utfordring.

      Nå skal det sies at dette er kun min mening, jeg er ingen ekspert på gravid-trening, men du spurte etter mitt råd og da er det dette jeg vil råde deg til 🙂 Klem M

    4. jenny: Ca 50 kg. Tenker at jeg kunne nok klart å presse opp mer, men skal jeg klare å ha kontakt med muskulaturen så kan jeg ikke lesse på max vekt. For meg er kontakten alfa omega, og hva som står på vektskivene er mindre viktig 🙂

    5. Anonym: Aldri gjort en knebøy, eller en eller annen øvelse som tar på ben/rumpe? Tenk, bare det at du reise deg opp aktiverer setemuskulaturen, så egentlig så har du nok gjort det – helt uten å vite det 😀

    6. Tusen takk for svar, Maren! Det setter jeg stor pris på 🙂 Høres veldig fornuftig ut det du sier, så skal ta det til etterretning 🙂 God helg!

    7. Hihi, jeg trodde det var hip thrust jeg gjør på trening, men det er visst glute bridge.
      Jeg elsker den øvelsen, i tillegg til strake markløft. 🙂

    8. Elsker hipthrust og føler jeg virkelig får kontakt med denne øvelsen. Jeg varierer mellom lettere vekter og noen ganger litt tyngre vekt med færre reps. Får ekstra god kontakt om jeg har et lite miniband rundt beina, da sviiiir det skikkelig 🙂
      Ha en strålende søndag, Maren 🙂
      Du er alltid til inspirasjon 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg