Lysten på sunn pomme frites?

Sunn pommes frites, går det ann da? Ja det er klart det gjør. Pommes frites er i utgangspunktet ikke usunt, det er jo bare poteter, det er måten de blir tilberedt på som gjør dem usunne. Jeg er utrolig glad i søtpotet, og jeg er veldig glad i pommes frites, så da var løsningen soleklar – søtpotetfrites! Det er så enkelt å lage, tar ikke spesielt lang tid, og passer supert enten som snacks, eller som tilbehør til lunsj, eller middag. 

Jeg gjør det så enkelt som at jeg tar en middels stor søtpotet, skreller den, og kutter den opp i strimler. Fordeler dem på et bakepapir på et stekebrett, og krydrer godt med ønsket krydder. Jeg bruker havsalt, natvigs kryddermix og grillkrydder. Inn i ovn på 180 grader i ca 25-30 minutter. Følg litt med mot slutten slik at de ikke brenner seg. Så enkelt og greit. Bruk gjerne litt olje over dem hvis du vil, men det er faktisk ikke nødvendig. De blir litt mykere uten olje, men jeg synes ikke det gjør noe som helst. 


Som tilbehør bruker jeg sukkerfri ketchup og mager kesam med litt lime, og krydder. Søtpotet holder seg godt, og dersom du lager det til middag, er det helt supert å ha med som “restelunsj” dagen etter.  

Det var dagens lille mat inspirasjon fra denne kanten. Nå skal jeg kose meg med siste del av en film jeg begynte å se før helgen, også er det rett i seng. Det tar på med Oslohelg, og jeg gleder meg til en god natt søvn i min egen seng. 

Smiiiil Maren 

19 kommentarer
    1. Nam! Det må jeg prøve! Husker jeg fikk servert søtpotetfries i USA en gang jeg var der og synes det kjempe godt, men har aldri tenkt tanken at det kunne være så enkelt å lage dem 😉

    2. Jeg eeeelsker særlig søtpotet fries ♡♡ Kan jeg gjerne spise hver dag til middag. Har fått så dilla på taco kjøttdeig, guacamole og søtpotet fries.. Iskald pepsi max boks med sida, da er jeg i himmelen altså, haha!

    3. Takk for tips. Dette skal jeg teste til uken. Blir de myke inni, eller sprø ? Ha en flott uke fineste Maren.

    4. Mia: Ja det er absolutt et smart tips, men mange har etterlyst uten olje. Helt enig i at det smaker bedre med litt olje over, og veldig godt med den sprøheten det gir 🙂 🙂

    5. Tusentakk for kjempegod ide! Prøvde det faktisk ut på lørdagskvelden bare jeg skjærte dem opp som “chips” med paprika krydder og det fallt virkelig i smak så er ikke siste gang jeg lager det for å si det slik!:D

    6. Et godt tips. Jeg får nesten alltid søtpoteten mjuk på denne måten, har du noen tips mot dette? 🙂

    7. Et tips er eggehvite. Det gjør dem litt sprøere, og krydderet fester seg bedre 🙂 Putt de slica søtpotetene i en pose med eggehvite fra ett egg- spre utover og putt på krydder. Evt ha krydderet i posen 🙂

    8. Kunne du ha postet “ukens handlepose” iløpet av denne uken?:)) Lenge siden sist, blir alltid inspirert av den<3

    9. Kristina: Er det sant? Får så mange kjipe kommentarer når jeg legger den ut, hehe. Så hadde egentlig bestemt meg for å ikke gjøre det så mye mer. men hvis du mener det så skal jeg selvfølgelig gjøre det 😀 Gøy!!

    10. Ha de i en pose med en teskje maizena og rist så alt blander seg. Ha så i olje og krydder og rist litt til. Fordel de utover stekebrettet etterpå. Da blir de sprø!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg