Hva søren gjør jeg nå?

Jeg er målløs. På under 24 timer har over 120 personer delt sine tanker rundt kosthold, og skrevet om sine egne kostholdsvaner. Jeg skrev i forrige innlegg at jeg mistenkte at det var skremmende mye stress og kaotiske tanker relatert til mat hos unge jenter og gutter der ute. Jeg var også redd at flere spiste alt for lite, og hadde en hel haug av vonde følelser relatert til mat. Det er så vondt å få disse bekymringsfulle påstandende bekreftet. Jeg er takkennlig og stolt av hver og en av dere som er så tøffe og sterke at deler deler hisorie i kommentarfeltet. Samtidig sitter jeg nå igjen med en helt grusom følelse av håpløshet og utiltrekkelighet. For hva søren gjør jeg nå? 

 

Jeg har nå fått bekftet at så mange sliter og har et svært vanskelig forhold til mat. Jeg har så lyst å hjelpe hver og en av dem, jeg har lyst å gi dem en lang, varm, god klem, holde dem hardt og gi dem et slags håp om at ting kan bli bedre. Jeg vrir meg i frustrasjon over min egen utilstrekkelighet oppi alt dette. Jeg er verken psykolog eller lege. Jeg kan faktisk ikke hjelpe på noe som helst annen måte enn å fortsette å fremme min hjertesak, som er en sunn, sterk, energisk og glad kropp, som oser over av overskudd og bevegelsesglede. Jeg får tilbakemldinger fra så mange av dere at bloggen min er et pusterom og et positivt tilskudd til hverdagen deres. Vet dere hva det betyr for meg? Det betyr alt, absolutt alt! Jeg blir så rørt, ydmyk og så uedelig takknemlig for de ordene. Det er jo alt jeg vil!! 

Så tusen tusen takk for alle som har delt, takk for åpenheten og styrken dere har vist. Takk for at dere lot meg slippe inn i deres private tanker og følelser relatert til et vanskelig tema. Jeg skal gjøre mitt aller aller beste for å fortsette å inspirere til sunn, god, næringsrik og fristende mat, energiske treningsøkter og kanskje viktigst av alt – fortsette å ha fokus på den fine balansen mellom det hele. Jeg skal fortsette å dele godteripose på en onsdag, jeg skal dele de dagene jeg går hjem fra trening, eller når det går dager uten at jeg gjør noe mer aktivitet enn å gå til postkassen. Samtidig skal jeg også dele de gode turene i skogen, de harde intervallene, de gode styrkeøktene og prøve så godt jeg bare kan å smitte dere med tonnevis av treningsglede.

Jeg er takknemlig for dere, og føler meg heldig som får lov å skrive til dere hver eneste dag. Skal vi gjøre en avtale på at vi fortsetter sammen herfra? Hele gjengen. La bloggen være et sted dere får go´følelsen, et sted du er mer enn god nok akkurat slik du er, et sted jenter heier på jenter, og hvor hovedmålet er, at du skal løftes opp og kjenne på at du så absolutt strekker til. 

Aldri hadde jeg sett for meg den responsen som kom fra dere, men jeg er så glad at dere valgte å dele. Dette lærte jeg mye av, og jeg håper vi er flere som føler det slik. 

 

Smiiiil Maren

 

29 kommentarer
    1. Lenge siden jeg har kommentert nå, men nå måtte jeg bare!
      Herregud for en inspirasjon du er! Du virker som en god og fantastisk person tvers igjennom!
      Herlig lesing 🙂

    2. Du er søren meg bra, Maren! Stå på <3 Takk for at vi får dele tanker med deg, og at du faktisk lytter!

    3. Veldig sjeldent jeg kommenterer på blogger, men nå MÅTTE jeg! For fy søren, Maren! Du er så bra! Selv om jeg ikke kjenner deg, så kjenner jeg at jeg blir oppriktig stolt av deg. For dette står det virkelig respekt av! Sikker på at du er til hjelp for flere enn du aner. Verden trenger flere forbilder som deg!

    4. Som sagt før, du er så inspirerende, Maren!! Både for gutter og jenter.
      Jeg blir så glad for at du er en av bloggerne som ikke er ute etter å vise at livet ditt er 100% perfekt. Og som du også skriver, tror jeg at det er veien å gå for å hjelpe både meg og andre til å få et mindre anstrengt forhold til mat. Jeg er helt enig i at flere burde dele de dagene hvor alt ikke er perfekt. Hvor de er slitne, ikke orker trening, spiser noe ekstra godt (såkalt usunt), tar en dag på sofaen. You name it.
      Fortsett å inspirere oss slik du kan!!

    5. Som svar på det du spør om: “hva søren gjør jeg nå?” Det svarte du så bra på selv, du viser respekt og omsorg – TAKK

    6. Hadde bare alle mennesker vært like god som deg Maren, hadde verden vært et fint sted å leve – rart å si det, men du er faktisk med på å gjøre dagen min så mye bedre. En blogg liksom.. vet ikke helt hva det er med deg, men noe er det ihvertfall! Stå på videre, ha en fin dag, fin uke, og ikke ta alle disse historiene som blir delt for sterkt inn på deg! Det er flott at mange er så tøffe å dele sine historier, det oser det respekt for. Men husk, du er bare et menneske du også, og bloggen din er mer en nok for å løfte motet og fortsette å jobbe videre mot en sunn og frisk kropp! 🙂

    7. Jeg har sakt det til deg før Maren og jeg sier det igjen: Takk. Selv om ting har snudd til det værre etter vi kommuniserte på Mail, er bloggen din et fristed. Et sted hvor jeg henter inspirasjon, lyst og litt mot. For det du deler gir meg til tider mot til å prøve, til å utfordre meg selv. Takk for den gode energien du deler, av varmen og tankene med blogg og innlegg. Takk

    8. sjeldent jeg kommenterer på blogger selv, men nå altså. så deg i kristiansand en gang og fikk lyst til å si hei og gi deg en klem selv om vi ikke kjenner hverandre, men mulig jeg må gjøre det neste gang. bloggen din er en av ytterst få (to, med andre ord) jeg leser og slapper av/koser meg med, og får brukt som pusterom på det til tider slitsomme internett. vær så snill å fortsett å være den du er.

    9. Jeg er virkelig glad i deg og bloggen din Maren. Jeg har vært overvektig i massevis av år og holder på å gå ned i vekten for helsen min sin del.
      Du inspirerer meg veldig til hvordan jeg vil leve når jeg har gått ned nok (som er snart). Dette gjelder både trening, maten du spiser og den balansen du har i livet ditt. (Jeg tror Marenskålen kommer til å bli en stor hit hos meg).

    10. Dette er første gangen jeg har kommentert en treningsblogg, og i det hele tatt en blogg når jeg tenker meg om, men jeg må bare få uttrykket hvor flott og viktig det er at du tar på deg en sånn oppgave som dette her. Med oppgave mener jeg at du tar ansvar for å formidle et sunt forbilde og tanker til så mange unge jenter OG voksne damer der ute som sliter daglig med å ha et fornuftig forhold til kosthold og trening. Du minner oss alle på å tråkke ut av “jaget etter det perfekte” boblen, som er så altfor destruktiv. Takk for at du bruker påvirkningskraften din til noe så positivt som dette. Skulle ønske det fantes flere damer som deg synlig i sosiale medier, det trenger vi sårt!

    11. Du er herlig, Maren! 🙂 Må innom bloggen din daglig for å la meg inspirere og motivere! Du sprer glede og positivitet! Jeg digger balansen diin og måten du fremmer helse, kost & trening på! Keep up the good work – du er fantastisk 🙂

    12. Vet du, Maren.. Du er i hvertfall bare med på å spre positivitet når det kommer til kosthold og trening. Du spiser sunt, du spiser mye, du spiser godteri, du spiser “vanlig husmannskost”, du spiser mer “sunnifiserte” retter. Du varierer treningen din, og du tar deg en daffedag på sofaen. Hadde alle bare holdt seg til bloggen din, så hadde det ikke vært noe kostholds og treningshysteri 🙂
      Du virker så tvers igjennom varm og god, med hjerte og hode på rett plass!

    13. På veldig kort tid har din blogg blitt min absolutte yndlingsblogg, og innlegg som dette er årsaken. Jeg er veldig glad i å trene selv, og dørstokkmila er heldigvis ofte kort. Men de dagene jeg bare vil grave meg dypt ned i sofaputene er det så godt å lese bloggen din, hvor GLEDEN man finner i trening er fokus, ikke selve treningen. Bloggen din er så positiv, og den gir meg masse inspirasjon og glede. Du er jammen meg super 🙂

    14. Fy søren, du imponerer! Dette er også en av mine hjertesaker, og det å lese denne teksten rørte meg skikkelig. Er så godt å vite at det finnes så gode mennesker! Stå på videre Maren, du er en enorm inspirasjonkilde<3

    15. Amen!! Selv om jeg var en av maaaange som svarte, så traff svaret ditt meg. Fortsett som du gjør, for det er så bra og du er så bra! Så positiv og livsglad. Det smitter 🙂

    16. Du er så god Maren! Blir så inspirert og glad av å lese innleggene dine! Du er virkelig en stor inspirasjon i hverdagen! Takker deg for all den positive energien du gir oss!:))

    17. Du er bare helt herlig! Stå på videre med den fantastiske bloggen din Maren 😀 Det har alltid vært godt å komme inn og lese bloggen din, og du er jo like herlig i virkeligheten og (møtte deg på 3T MasterMania foredrag) 😉
      Ha en flott dag skjønne deg <3 Klem

    18. Jeg kommenterer omrent aldri på blogger, men nå måtte jeg bare! Har fulgt deg en god stund, og du er virkelig til stor inspirasjon!! Takk!

    19. Selv måtte jeg slutte å lese kommentarfeltet på forrige innlegg, fordi jeg blir skremt! Er det virkelig så mange jenter der ute som spiser så latterlig lite?!! Siden jeg selv tidligere har slitt med ortoreksi, men nå heldigvis har det veldig veldig bra – kjenner jeg også at all delingen med kostholdet blant kommentarene påvirker meg litt negativt. Det sitter fortsatt en liten djevel der inne og sier “Så mange spiser så lite! Du spiser jo som en elefant i forhold!”. Men den stemmen skal jeg aldri la vinne igjen 🙂

    20. Dette er noe av det fineste jeg har lest på lenge! (Unge) jenters selvbilde, forhold til mat og kropp, og ikke minst alle inntrykkene de overøses med daglig er en hjertesak for meg, og noe jeg har lyst til å jobbe med når jeg er ferdig utdannet. Jeg er veldig glad og takknemlig for at du belyser dette, og at du hver dag er en så god kilde til sunn og klok inspirasjon vedrørende mat og trening. Du er flott 😀

    21. Hei Maren!
      Dette er en liten kommentar til det at du ber folk fortelle hva de spiser i innlegget under. La det være sagt at jeg er glad i bloggen din nettopp fordi du fronter sunne holdninger, og jeg tviler ikke på at du har uteleukkende gode hensikter denne gangen også. MEN: Jeg vil advare mot at dette kan virke motsatt på noen sarte sjeler også. Noen av de som forteller, spiser veldig lite. Dette tror jeg fort kan bli feil for de som sliter med å spise nok. Når man ser hvis lite det er mulig å klare seg på, kan man fort bli fristet til å klare seg på like lite, og man kan få dårlig samvittighet for å spise så mye man gjør, når andre klarer seg på så mye mindre. Det kan også være som oppskrifter på effektive slankedietter. Er dette noe du har tenkt på selv?
      Mener kun dette som en konstruktiv tilbakemelding, fordi jeg -vet- at du ikke er ute etter å ødelegge for noen.

    22. Kjente jeg ble rørt når jeg leste nå! Det er utrolig viktig det du skriver i dette innlegget! Vet hvordan det er å føle seg utilstrekkelig da man vil hjelpe noen, men føler en ikke får det til. Men dette er din måte å hjelpe på, og jeg er sikker på at du hjelper utrolig mange jenter! Jeg gleder meg hver dag til å lese bloggen din, det får meg alltid i godt humør, og du er en av de som holder treningsmotivasjonen min oppe!
      Håper du har en fantastisk uke, klem fra fast leser! 🙂

    23. Desverre har du ikke muligheten til å hjelpe alle, og det skal du heller ikke ha ansvaret for. Men jeg tror at kun det og skrive og dette temaet på bloggen slik du nå har gjordt kan være med på å hjelpe litt i seg selv. Det er et SÅ viktig tema som det er viktig at snakkes/skrives om, og det er flott at du tar det opp her! Du er nok et forbilde for mange, men du er et sunt og godt forbilde, i motsetning til mange andre informasjonskilder der ute 🙂

    24. Når jeg var på treningssenteret rundt lunsjtid idag var det bare jenter som trent rundt knebøy og markløftutstyret. Ha dette jeg så lyst å fortelle alle jentene der hvor flinke de var! Hvilken innsats de hadde. Det er ikke mange år siden jenter bare trente cardio, dans og arobic. Det er såå utrolig gøy å se! Og jeg håper alle jenter er stolte av seg selv, om de trene styrke eller lei!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg