La oss snakke bevegelse

Da var kurshelgen over, og selv om kroppen er sliten og hodet er overfyllt så sitter jeg igjen med utelukkende positive erfaringer fra dette to dagers kurset. I går lå fokuset på TRX slyngen, og basicen relatert til den. Vi gikk grundig gjennom øvelser, og snakket om kroppens bevegelser, hvordan øvelsen optimalt sett skal se ut ( dette kalte vi for standarden) og variasjoner for å gjøre øvelsen lettere, eller tyngre og mer utfordrende ( dette kalte vi variasjoner). Så vi fokuserte på standarden, sørget for at den satt, også lagde vi variasjoner ut fra standarden. Vi ble godt kjent med slyngen, og jeg for min del fikk virkelig utvidet øvelsesrepetoaret mitt innenfor slyngetrening. 

I dag lå fokuset mer på funksjonell trening, eller functional movement. Vi inkluderte flere typer utstyr i treningen og jeg vil si vi løftet det hele et kraftig nivå opp. Vi brukte sandbags, battleropes (tau), kettlebells og medisinballer. Så gikk vi gjennom de grunnleggende bevegelsene, og hvordan vi kan inkludere sandsekkende, medisinballene, KB og battleropes ( også kaldt heavy ropes ) til disse øvelsene. Når jeg snaker om grunnleggende bevegelser så tenker jeg på Push, Pull, Plank, Rotate, Hinge, Squat og Lunge.


Planken er kanskje det aller mest grunnleggende i trening med TRX, fordi vi så utrolig ofte befinner oss i en plankepossisjon. For eksempel i stående roing i slynge vil kroppen din være i en oppreist planke possisjon, en pushup har plankepossisjon, en pike, tricepspress, og flere rotasjonsøvelser slik som for eksempel powepull og pallofpress vil være i oppreist plankepossisjon. Det gjelder også flere øvelser vi tok inn i dag, for eksempel med en ståede press med sandsekk over hodet. Det er de samme prinsippene som i en planke, og det blir som en stående planke. Dere er med på tanken? Derfor er planken en helt elementær og utrolig viktig øvelse. Ellers er de grunnleggende bevegelsene vi gjør oversatt til norsk: å dytte noe fra oss, trekke noe til oss, rotere, bøye oss ned og hente noe opp eller sette den ene foten forann eller bak den andre og gå, jogge, løpe osv. Vi har altså gjort alle kroppens naturlige bevegelser, og lagt på diverse utstyr for å utfordre oss selv, og gjøre oss bedre rustet til å takle alle våre naturlige hverdagslige bevegelser.

Dette er en fin tanke å ta med seg i din egen trening, tenk at du i løpet av din treningsuke skal dytte noe fra deg ( eksempelvis pushups, hantelpress ) trekke noe til deg ( for eksempel nedtrekk, roing ) rotere eller antirotasjon – hvor du jobber mot tyngdekraften, ( pallofpress, utfall med rotasjon) en hinge øvelse ( markløft, pikes i slynge, kettlebells swing ) bøye deg ned og opp ( knebøy, frontbøy eller goblet squat ) og lunges ( alle varianter av utfall – forover, bakover til siden, med eller uten utstyr) Dere skjønner hvor jeg vil? 

Når du besitter den kunnskapen, så kan du i grunn bygge opp ditt helt egne treningsprogram ganske så enkelt, du vet hvilke bevegelser kroppen gjør, og da gjenstår det bare å finne øvelser du synes er gode, effektive og gøye. Lek deg litt med dette, søk på nettet etter gode pull-øvelser, pushøvelser, varianter av squat, hinge og lunges, finn dine rotasjonsfavoritter.

Dagen i dag hadde også fokus på hvordan vi skal instruere/coache andre, og hvordan vi kan gi mest mulig informasjon med færrest mulig ord. Vi øvde oss på på bruke små gode ques, som enkelt fikk kunden vår til å forstå hvordan han eller hun kan utføre bevegelsen bedre ( mer lik standarden). 

Dette ble mye informasjon, men jeg tenker at dere som er interresert i dette vil lese det, og de andre vil titte på bildene og kanskje blir inspirert til å legg inn litt slynge i treningen sin. Begge deler er helt supert! 

I skrivende stund sitter jeg på Gardermoen og venter på flyet mitt hjem. Jeg har akkurat kost meg med en stor porsjon lapskaus, og komisk nok, på en hektisk flyplass, så kan jeg ikke huske sist jeg var så avslappet og rolig i kroppen som her jeg sitter nå. Jeg sitter her å jobber og koser meg, og snart skal jeg fly hjem til deilige byen min. På flyplassen står min skjønne mamma og venter på meg. Vi har en liten greie på det der, hver gang jeg er ute å reiser, så kommer mamma eller pappa å henter meg når jeg lander i Kristiansand. Jeg synes det er helt spesiellt koselig, og gleder meg alltid litt ekstra til å komme hjem fra reise. 

Hvordan har helgen deres vært? 

 

Smiiiiiil Maren

 

7 kommentarer
    1. Hei, Maren! Dette var et interessant og lærerikt innlegg 🙂 Håper du kommer til å poste noen øktalternativer med slynge etterhvert! Jeg har bare et lite spørsmål: på treningssenteret mitt har vi ikke speil. Jeg liker veldig godt å ta planken i slynge/med beina på ball, men klarer ikke å kjenne når jeg er rett vs. når jeg er for svai i ryggen eller har rumpa for høyt opp. Er det noen måte å kjenne eller vite det på uten speil? Jeg står med hele kroppen aktivert, trukket bekkenet mot navelen og alt det der.
      Stor klem!

    2. Veldig bra innlegg! Utrolig spennende å lese, passet meg ypperlig da jeg er veldig interessert i å lære mer om nettopp dette 😀 Du er en stor inspirasjonskilde!!

    3. Så flott innlegg, kjempe interessant! Du gjør en utrolig god jobb med bloggen og det er alltid kjekt å titte innom, keep it up! Ha en herlig uke fine du 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg