Middagstips: Ertesuppe

Høsten er her, og det er tid for nydelige varme supper. Min favoritt er pappas ertesuppe, og når jeg fikk den servert tidligere i uken fikk jeg snikt til meg oppskfiten til dere. Det tar litt tid å lage den, men det er vel verd det.

Du trenger:

  • 1 Salt svineknoke eller røkt svineknoke
  • 1 pk tørket erter (legges i vann dagen før)
  • 1 bunt gulrøtter
  • 3 løk (gul finhakket) evt også 1-2 purre
  • 1 sellerirot (kan sløyfes)
  • 3-4 buljong terninger

Slik gjør du:

Kok svineknoke til den slipper benet (ca 2 timer), ta den opp av vannet og rens av kjøttet. Hell av vannet av ertene som har ligget i vann fra dagen før, og kok ertene i kraften etter knoken sammen med de andre ingrediensene og det rensende kjøttet. Kok til ertene er myke (ca 1 time). Voalá, så har du pappas nydelige ertesuppe. Server med brød eller gjerne ferske rundstykker til. 

 

Jeg er utrolig glad i supper, og skal virkelig begynne å lage det oftere. Kyllingsuppe, thai suppe og fiskesuppe er nok uten tvil favorittene mine.

Hva er din favorittsuppe? 

Smiiiiil Maren

 

5 kommentarer
    1. Ahh… Suppe! Så godt, og så vanskelig (har jeg av en eller annen grunn fått for meg!)
      Favoritten er soppsuppe! Ellers er jeg veldig glad i tomatsuppe med egg og karbonadeig-boller, fet og kremet fiskesuppe a la den som serveres på fancy restaurant, den gode gamledagse blomkålsuppa, og fransk løksuppe!

    2. Har du smakt den nye baren til Atkins? “Fudge Caramel”, isåtilfelle hva synes du?:)
      Ha en kjempefin helg! Gleder meg til resten av spørsmålsrunden kommer ut!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg